Sovtäcke till hästtäcke?

Sv: Sovtäcke till hästtäcke?

Typiskt vanliga halvblod, de har absolut ingen man kvar under vinterhalvåret. :p Min får gå utan halstäcke.

Tanten här hemma skaver av allt hår på bogarna på mindre än 20 timmar av ett bucas-täcke, och ändå ska dessa passa smalbogade hästar :crazy: . Det kan kanske ge er en hint om vad jag har att göra med :devil:

Min ponny med monsterbogar behöver 145-155 för att bogarna ska vara bra i de flesta täcken och 130 i ryggen,
kan bara ha Bucas och Mark Todd, alla andra täcken skaver sönder henne, hon är av typen som får ha fårskinnsludd
på tyglarna för att inte bli sönderskavd på halsen... :p

Har du provat amigo? att bucas skaver är jag inte förvånad över, de är knepiga i passformen både för smala och breda hästar tyvärr, går liksom inte att generelisera lika lätt ang. deras passform till x typ av häst....

jag rekommenderar verkligen amigo insulator som ngn annan tipsade om. dels väger de INGENTING, dels är passformen jättebra, och dels finns inget som skaver, för insidan är glatt och det i kombination med att det inget väger, samt passformen, gör att det näst intill är omöjligt att få skav i min erfarenhet. de kostar ingen förmögenhet heller utan ligger på samma pris som betydligt kassare budget täcken!

sen undrar jag: är din häst klippt? om den är det, och dessutom är extra skavkänslig, så blir det väldigt mycket värre när den är klippt.....
med en så skavkänslig häst oavsett, får du nog räkna med att aldrig ha samma stalltäcke (eller utetäcke) två dagar i rad osv, utan ständigt varva..... i min erf. är det enda sättet att mota olle i grind.....

Jag har inte provat amigo, men det låter som ett täcke värt att prova om de har bra passform, glatt insida och lätt.
...datorbyte...

Hon är inte klippt. Jag vill inte få en ännu mer känslig häst, men det är ett helvete att få henne torr om vintern..

Jag har ett provisoriskt täcke just nu.. jacson comfort. Väldigt stort i bogen, men väldigt lätt. Om jag ser till att det ligger långt fram och inte kasar bak så har det fungerat OK, inget skav ännu, men täcket ligger inte riktigt bra, det vill inte ligga still en hel natt utan åker ner på sidan...

Har beställt ett event trend som jag får hem i dagarna, så jag ska testa det först innan jag köper ett amigo.
Iofs behöver jag nog några uppsättningar täcken, men ett täcke i taget =)

Sen måste jag ju testa mitt sovtäcke-täcke! :D

Tja för oss funkade det jättebra på en varmblodsvalack som lätt fick skav över bogarna.

De är ju i glansigt material som sitter tight mot kroppen och inte rör sig (jag brukar i mitt huvud likna dem vid en sportbh :D) och gör ju att täcket glider lätt emot det istället för direkt mot huden.

Kan ju vara värt att prova i allafall om det är över bogarna det skaver? De är ju inte dyra i allafall! :)

I ett stall jag passerade för några år sedan hade stallägaren förutom välsittande vintertäcken på sina hästar, även ett vanligt Duntäcke (till människor) helt enkelt lagt mellan hästrygg och hästtäcket, ev. fäst med en gjord, och lät den välla ut lite i halslinningen. Detta hade de när de stod i box, ej ute.

De frös nog iaf inte...

Tja för oss funkade det jättebra på en varmblodsvalack som lätt fick skav över bogarna.

De är ju i glansigt material som sitter tight mot kroppen och inte rör sig (jag brukar i mitt huvud likna dem vid en sportbh :D) och gör ju att täcket glider lätt emot det istället för direkt mot huden.

Kan ju vara värt att prova i allafall om det är över bogarna det skaver? De är ju inte dyra i allafall! :)

Sitter och funderar vad det är som gör att jag har en känsla av att det inte fungerar.. hrm.. har för mig att jag använt bogskydd som flugskydd under en sommar, det var bra mot flugorna men om jag inte missminner mig så skavdes pälsen av. Men det kan kanske var skillnad på olika bogskydd? Jag hade ett globus (tror jag, minnet är lite sisådär).

spånar fritt...
Ett täcke som gör skavsår spänner/trycker.
Tänker även att om man måste använda bogskydd så sitter inte täcket riktigt bra.. då¨borde det hindra rörelserna. Jag skulle inte vilja ha kläder som stramar, och gissar att hästarna inte vill ha det heller.
Men rätta mig om jag har fel, om ett bogskydd skulle hindra bogskav så skulle det bli lite lättare att hitta täcke :)

Ja om ni fattar vad jag skriver är ni duktiga, jag börjar bli lite trött-förvirrad :)

I ett stall jag passerade för några år sedan hade stallägaren förutom välsittande vintertäcken på sina hästar, även ett vanligt Duntäcke (till människor) helt enkelt lagt mellan hästrygg och hästtäcket, ev. fäst med en gjord, och lät den välla ut lite i halslinningen. Detta hade de när de stod i box, ej ute.

De frös nog iaf inte...
Tack

Det verkar som att de som använder duntäcken använder dem mellan häst/täcke. Isf kanske jag kan prova att göra på samma sätt innan jag lägger ner tid på att sy på spännen och grejer på mitt täcke..

enligt mig har bogskydd endast en funktion: de försöker dölja symptomen på ett problem, inte lösa själva problemet, dvs täcket sitter inte bra och skaver!

lättast är väl att hitta ett passande bomullstäcke (prioritera passform vid bogen) och sen förlänga över ryggen och sen fodra med människotäcke.

enligt mig har bogskydd endast en funktion: de försöker dölja symptomen på ett problem, inte lösa själva problemet, dvs täcket sitter inte bra och skaver!

hrm. det var det jag så klumpigt försökte förklara i mitt tidigare inlägg!

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Trix
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 407
Senast: axel
·
B
Utrustning Hej! Hoppas jag lagt tråden rätt, kunde inte hitta något bättre då man är lite ny här (a) Nu är det så att jag ska köpa min första...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: tiffy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka