Sovtäcke till hästtäcke?

Sv: Sovtäcke till hästtäcke?

Jag köpte ett amigo insulator på granng*rden i torsdags då de hade erbjudande på just det, 499kr tror jag det kostade, så det är ju värt att prova!

lättast är väl att hitta ett passande bomullstäcke (prioritera passform vid bogen) och sen förlänga över ryggen och sen fodra med människotäcke.

Du menar alltså köpa ett täcke i strl 135, och sedan förlänga det i ryggen, och sedan sy fast (ja eller karborre eller vad som helst) sovtäcket?
Kanske det. Har ju iofs några för små (längsmässigt) täcken som inte används!

Jag köpte ett amigo insulator på granng*rden i torsdags då de hade erbjudande på just det, 499kr tror jag det kostade, så det är ju värt att prova!

Ja det är ju inga stora pengar det handlar om!
Var det fodrat med 150 gr eller 300 gram?

Täcken med både hel och halvhals brukar ju skava av halva manen på hästen, inte så snyggt...

Jag har inte speciellt bra erfarenhet av Bucas, tycker de ofta skaver på känsliga hästar och sitter dåligt. Jag hade tittat på täcken med V-knäppning tex. horseware Rhino. Jag har precis köpt ett Rhino Plus utetäcke där jag har tagit av halsen och det är det som sitter helt klart bäst av alla jag har provat på min häst.
Hon är också smal i bogen, fast iof. ganska kort...

Konstigt, jag har aldrig någonsin haft problem att manen skavts av. Förra hästen hade nästan alltid helhals och hans man var tjock och fin. Kanske blev lite ''fettig'' emellanåt men det fixar man ju genom att tvätta den nån gång i veckan, ofta duschar man ju ändå hästen efter träningspass (det gjorde jag året om, men så stod jag inte i kallstall heller).

Det behöver väl inte bara vara att täcket sitter dåligt som gör att dem får skav. Vissa hästar få skav av allt dem har på sig.
Du kan ju alltid testa med ett bogskydd, men min häst fick sadeltvångs symtom när han har på sig det. Så jag använder mig av en padd (till benen) och sätter framtill vid bogspännet. Har det till alla täcken alltid för att förebygga skav. funkar super =)

Om du provar täcket med ett lakan eller ett annat tunnt täcke under kan du ju lämna tillbaka om det inte passar :)

KL
Vad är anledningen till att man behöver tillföra sådan värme på en häst? Gäller det en sjuk häst eller vad?
(ber om ursäkt ifall det kanske framgår i tråden, men jag har inte läst allt)

Om du provar täcket med ett lakan eller ett annat tunnt täcke under kan du ju lämna tillbaka om det inte passar :)

Ja om butikerna gått med på att jag på det sättet "provat" ett täcke flera dagar i streck så hade det varit ett bra sätt. :)
Men även om ett täcke ser ut att sitta bra i början så kommer skaven efter några användningar (och då är det försent att lämna tillbaka eftersom det är använt).

KL
Vad är anledningen till att man behöver tillföra sådan värme på en häst? Gäller det en sjuk häst eller vad?
(ber om ursäkt ifall det kanske framgår i tråden, men jag har inte läst allt)

I mitt fall gäller det en väldigt känslig häst. När hon blir kall spänner hon sig, får ont i ryggen, ont i bakknäna etc. Gammal korsförlamningshäst :crazy: . Hon blir kall/stel väldigt lätt.
Hon ska stå på kallstall med en temp ganska lik yttertemp i vinter, och jag vill vara förberedd.
Sovtäcket är väl mest för att kunna ha något rejält varmt att använda när (om) temperaturen kryper nedåt 30 strecket.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Trix
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 407
Senast: axel
·
B
Utrustning Hej! Hoppas jag lagt tråden rätt, kunde inte hitta något bättre då man är lite ny här (a) Nu är det så att jag ska köpa min första...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: tiffy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka