Sovrutiner

malumbub

Trådstartare
Hur mycket sover era katter?

Jag vet inte om det här stämmer, men jag har fått en känsla av att våra två katter sover mer nu än för ett halvår sen. Under tiden har det ju hänt en hel del, t ex att jag och min hund flyttat in här på heltid, så jag funderar på om de kommit till ro med allt nu och slappnat av och därför sover och myser mycket mer, eller om det kan vara nåt annat...?

Att katter vill sova på en, är det dominansbeteende?
Är det positivt om de sover rätt stor del av dygnet?

Det är två innekatter.

Sv: Sovrutiner

det kan ju bero på årstiderna min katt sover mest på vinter då han inte vill vara ute lika mycket men nu när det är riktigt varmt så sover han åckså ganska mycket men för att det är för varmt!

oj såg nu att du har inne katter då vet jag inte:o

Jag hade tidigare två hankatter och de sov jämt tyckte jag, det är nog helt normalt.
Jag tror att katten ligger vid dig för att visa sin dominans "det här är min matte":)

Kan det ha med hunden att göra? Som en markering?
För hunden får inte sova i sängen (när husse är hemma :angel: ), men katterna får gå lite som de vill (eftersom de inte fattar ändå)...eller är det bara "som vanligt"?

Hankatten har blivit tokigt närgående och mysig den senaste tiden, speciellt sen vi flyttade in bäddsoffan från studion. Exempelvis har han sovit i den nästan dygnet runt de senaste två veckorna...

Om det nu är för att han är så nöjd med livet, så är jag överlycklig. Vill bara inte att det ska vara nån negativ anledning till varför han är så här kelsjuk.

Det brukar sägas att katter sover kring 16 timmar/ dygn (men inte en chans i världen att mina monster sover så mycket ;) )
så jag tror det är rätt normalt att sova mycket.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
791
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama