Sovrutiner

turbofling

Trådstartare
Emilia är nu 8,5 månad och den senaste månaden har hon kommit på att det är väldigt roligt att vara vaken till sent på kvällen, 23-00 är inte ovanligt.
Sambon och jag känner att det vore trevligt att ha lite tid tillsammans på kvällen och som det är nu blir det inga syskon till Emilia gjorda (:o).

Hon sover ca 30 min på förmiddagen och ca 1h på eftermiddagen. Vi har försökt att "mixtra" lite med eftermiddagssovpasset så hon är trött vid 20. Det fungerar och hon somnar då, men vaknar 30 min senare och är jättepigg och busig.

Hon sover i sin egna spjälsäng i vårat sovrum. Vaknar några gånger på natten men vill då bara ha napp och lite vatten och somnar sen om igen. Vaknar vid 8-9 på morgonen.

Någon som har tips på hur vi kan få henne att somna tidigare?

Sv: Sovrutiner

Jag tror det vore bra om man fick henne att sova längre på förmiddagen och ett kortare pass lite tidigare på kvällen.
Hon sover ju redan så pass lång tid i streck på natten även om hon skulle somna kl 23 (vaknar hon 9 så är det 10 h), skulle hon somna kl 20 och stiga upp kl 9 så blir det 13 h och det tror jag är svårt att få till vid den åldern.

Minns jag rätt så somnade våra barn kring 22-23 och vaknade 8-9 vid den åldern, då hade de två lite långre sovpass för och em.

Ni kan säkert få henne att somna tidigare på kvällen men då lär det innebära tidigare morgnar. Jag som är morgontrött hade alla gånger hellre fått sova ut på morgonen än att behöva gå upp kring 6- snåret.

Jag tror ocksa pa tidigare morgnar + langre fm/lunch somn, och sen ingen eller mkt kort em lur, det verkar funka pa mina iaf som somnar som klubbade salar 19.30 varje kvall :D (i din dotters alder somnade de senast kl 19).
Men sa ar de uppe vid 6-snaret, ibland annu tidigare. Sovmorgonrekordet innehas f.n. av Amber och da sov hon till 07.23......
Tur att bade jag och maken ar morgonpigga ;)

Det är inte så att hon blir väckt av er? Rasmus började sova mkt bättre när han fick eget rum. För vaknar han och ser oss då är det bus som gäller. Vaknar han nu, ser sig omkring, allt är trist. Så somnar han om.

Det är ju lite det som är avvägningen, det är skönt att sova på morgonen också :) Men jag har egentligen inga problem att gå upp tidigt, bara det blir en vana. Fast tidigare än 7 behöver hon helst inte vakna :)

Problemet är just det att hon ofta är trött och somnar vid 20, men sover bara en kort stund då. Vill att hon ska sova för natten då, eller möjligvis lite senare.

Får väl prova att gå upp tidigare och se om dagen blir annorlunda då.

Jerseyko- Vi har bara ett sovrum så eget rum kan hon inte få, men jag tror inte det hade hjälpt. När hon vaknar då på kvällen är vi i vardagsrummet och hon ligger i sovrummet.

My har ju krånglat en del med sömnen, fast det har varit mest på natten. Hon har alltid gått och lagt sig vid 19:30-20 (eller ja, sen hon var tre månader ca), så just läggningen har inte varit några problem. Hon höll dock länge på och vaknade vid 21 tiden (men har nu slutat med det). Vi gjorde så att vi gick in i sovrummet som fortfarande var mörkt, och vyssade och vyssade tills hon somnade igen. Vi gav ALDRIG med oss och gick upp med henne.

Vid den tiden låg hon i vår säng, så oftast fungerade det med att jag gick och la mig bredvid henne och ammade, så somnade hon om igen. Ibland fungerade nappen och buff på rumpan, men ibland var vi tvugna att bära omkring på henne och sjunga (i sovrummet). Ibland tog det jäääääätte lång tid och ibland gick det fort.

Nu sover hon i sin egen säng bredvid vår säng, men brukar få komma upp när hon vaknar första gången, som oftast är mellan 01-03. Då äter hon en flaska välling och somnar om direkt. Ibland lägger jag ner henne i sin egen säng igen, och ibland får hon sova vidare med oss. Sen brukar hon oftast inte vakna förän vid 06-07. Om hon vaknar vid 06 ammar jag och så sover vi till 08, och om hon vaknar 07 så ammar jag och så går vi upp (går inte att få henne att somna om då). Så som vi har kämpat med hennes sömn med uppvak en gång i timmen, känns det här som rena himmelriket! Och knappt några tårar har vi haft heller =)

My sover 1 timme på förmiddagen och 1/2 timme på eftermiddagen, alternativt "endast" två timmar efter lunch. När hon krånglade med sömnen på natten sov hon nästan ingenting på dagen och jag förstod inte hur hon orkade vara vaken så mycket, både dagtid och nattetid. Sen förstod jag att det var ett sömnmönster som liksom hängde ihop, och hon behövde helt enkelt sova mer på dagen för att kunna slappna av och sova mer på natten. Så det där med att minska på dagssömnen fungerar inte alltid, men ni kan ju prova att försöka slänga om hennes tider, så att hon sover det längre passet på förmiddagen?

//Julia

Idag somnade Emilia straxt före 21, kände som det var en lagom tid för att prova knepet som fungerade för lilla My. Berättade för sambon och jag trodde han var med på det. Vid 21.30 går jag in i köket för att diska och plocka iordning och stänger dörren så att jag inte ska väcka Emilia. När jag är klar och kommer ut i vardagsrummet sitter Emilia i soffan med sambon och äter clementin. Han hade visst missat att det jag idag vi skulle försöka få henne att somna om, suck! Hur tydlig ska man behöva vara?
Nytt försök imorgon, fast då brukar eftermiddagsömnen bli lite fel eftersom vi har babysim på eftermiddagen.

Det brukar komma en "jobbig sömnperiod" när de är runt 9 månader..

Amen! Jag hoppas att det är den Ludvig, 13 mån, nu har börjat komma ur. Han har i 4 mån tid vaknat o varit ledsen 5-6 ggr per natt, senaste veckan har han bara vaknat två ggr.

Än så länge har jag inte tagit itu med att sluta nattamma - jag är ju så sömnig o det är det enklaste...

Prova att gå och lägga er samtidigt vid den tid ni vill ha henne att sova tex 20.00.
När hon då vaknar är det tyst och natt. Men gör detta minst mån-tors så att det hinner bli en "vana".
Prova att hålla henne vaken på förmiddagen så att eftermiddagssömnen blir tidigare och förhoppningsvis
den enda sovperioden dagtid.

Det där med att forts ha det mörkt/tyst tror jag också på, även om barnet vaknar till och vill leka!

Barnet lär ju vakna till ännu mer om det plockas upp, sätts i vardagsrummet och får något att tugga på?

Japp, det gjorde hon. Sambon hade liksom missat det vi pratade om stanna kvar med henne i sovrummet tills hon somnade igen, oavsett hur lång tid det tar, suck!

Får se hur det går idag, men det blev jättefel med sömnen på eftermiddagen så hon sov bara en kort stund i bilen efter babysimmet och vaknade sen när vi bar upp henne. Hon är jättetrött nu men det är för tidigt att sova för natten nu.

Har tyvärr inga tips men samma problem med Meja. Hon är 8,5 månad. Men just ikväll verkar det peppar peppar som att hon sover för natten. La sig 19:20 och sover än. Hoppas hoppas!

Hon brukar somna runt 19 och sen vakna 30-45 min senare och vara vaken till vi går och lägger oss vid 22-23. Hon sover 30 min -1,5 timme på förmiddagen och 30 min på eftermiddagen (men det varierar en del) Börjar också bli lite trött på den icke existerande vuxentiden. Ska nog ta upp detta med BVC när vi ska dit i början på december.

Hur gick det i natt?

Tänkte på en annan sak (som jag och Cala pratade lite om sist vi sågs). Var sover hon på dagarna? Det kan vara bra att försöka skilja på dag och nattsömn. Hon kan t ex sova i vagnen (eller i någon annan säng om hon sover dåligt i vagnen) på dagen, och i sin säng i sovrummet på natten. Då vet hon liksom att det är natt och att hon ska sova läääääänge när hon sover i sovrummet.

Och som sagt, ha det mörkt och tyst i sovrummet när hon vaknar på kvällen/natten och gå inte upp med henne. Vagga och vyssa i sovrummet så att hon förstår att hon ska fortsätta sova, och börja inte prata eller leka med henne (eller ge henne clementin, hihi) ;)

//Julia

Vi höll henne vaken till 21 och la henne då, och då somnade hon faktiskt för natten. Däremot var natten inte rolig, hon vaknade många gånger, eller jag tror inte hon vaknade men hon gnällde massor i sömnen. Men det är ett senare problem. Vid 7 kom hon över i våran säng och halvsov någon timme till. Så förutom att natten var orolig så fungerade det bra igår. Då sov hon bara en kort stund på eftermiddagen.

Idag har hon inte sovit än, men hennes pappa lägger henne nu. Ska försöka att det blir hennes enda sovstund idag.

Ska fundera på om det finns något annat ställe för henne att sova på under dagen. Vagnen sover hon inte i och vi bor ganska litet så det är mest sovrummet som blir lugnt. Ibland somnar hon i våran säng på dagen men jag är rädd att hon ska ramla ner från den om hon vaknar och kryper iväg.

Min lilla tjej gjorde oxå så ett kort tag att hon somnade och vaknade och var pigg.
det gic köver efter ett kort tag av sej självt.

Igår somnade hon vid 21 och sov sen till 9 imorse men med massor med korta uppvaknanden under natten.
Idag somnade hon vid 20 i vagnen när vi var ute och gick, vaknade vid 21 igen så vi klädde av henne och la henne i sängen. Trodde hon skulle vakna då men hon var trött så efter en liten stund somnade hon om igen. Sover än, får se om det är för natten eller om hon snart vaknar igen.

E ar lika gammal.
Hon vaknar mellan 07.00-08.00 och sover sen 13.00-14.00 och lagger sig for kvallen 20.00.

Hon vaknar oftast vid 22-tiden men efter vi slutade ta upp henne sa samnar hon nu om direkt bara hon ser att vi ar dar i rummet. :)

Dock vaknar hon pa natten nagra ggr varav hon ar hungrig en gang men det ar en annan sak...

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 906
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 521
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 468
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka