Sövande övningar

N

nässla

Min hoppehäst har varit sjuk och inte hoppat på ett halvår, så nu är hon förstås överlycklig över att få börja hoppa igen. Tyvärr blir hon lite för glad och vill dra iväg, bocka och busa lite väl mycket (det är liksom roligare om jag sitter kvar och man slipper riskera att krocka med staketet).
Lydnadsövningar typ "göra halt mellan två hinder" gör henne bara mer laddad, för hon vill ju så gärna hoppa.
Utan jag behöver tips på övningar där hon kan slappna av och får använda hjärnan mycket. Har travhoppat en del nu och det går riktigt hyfsat, däremot laddar hon som sjutton när man galopperar, så gärna övningar i galopp.
"Titthinder" är ingenting hon reagerar på utan hon hoppar glatt både roddbåtar och badpooler :bump:

Sv: Sövande övningar

jag skulle satt upp tre hinder, skutt - volt - skutt - volt - skutt - volt - skutt - volt etc i all oändlighet... Bygger man rätt kan detta varieras hur mycket som helst

Studsserier, då kan hon inte springa. Andra bra övningar är att lägga galoppbommar mellan hindren.

apocalypse skrev:
Studsserier, då kan hon inte springa.

Absolut inte om du tränar ensam!! Tränare med om man hoppar stuts med en så het häst! Jag har sett åtskilliga som hoppar i ett sånt tempo att de till slut snubblar på ett stuts. Stuts ska göras lungt och samlat för att gymnastisera ryggen, inte i hetsigt tempo för att stoppa en ivrig häst.

Galoppbommar mellan öch efter hinder.

Gör en egen liten caprillibana. Hopp på långsidan, volt på kortsidan tex.

apocalypse skrev:
Studsserier, då kan hon inte springa. Andra bra övningar är att lägga galoppbommar mellan hindren.

Jodå, min häst kan! Antingen tar man studsen två och två eller så ramlar man över det sista för att det går så fort... Så studs hoppar vi bara när hon är färdigt avrastad, hon älskar att hoppa studs men i dagslläget tvilvar jag på att hon skulle respektera dem nog mycket.

Caprilli, det har jag inte tänkt på! :bow:
Då kan man ju lägga in travavbrott också så att hon inte laddar mer och mer hela tiden. Ska pula ihop en liten bana till i morgon!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar