Sova ute på vintern

Dorro

Trådstartare
Min snart fem månader gamla son sover så oerhört bra i vagnen om dagarna. Att få honom att sova inomhus är inte alls lätt och han sover inte bra heller, därför har jag honom såklart helst ute i vagnen. MEN! Det är vinter, jag bor i Luleå och idag har vi 25 minusgrader! Det börjar kännas som gränsfall att lägga ut honom i det...

Har honom i Voksi-påse med ordentlig mössa, vantar och sockar. Idag fick han en filt över hela vagnen så att luften inne skulle värmas upp, måste bara ut och kolla så det inte blir kondens eller så där inne...

Hur har ni era bäbisar ute under vintern? Hur kallt som lägst? Hur påbyltade? Smarta lösningar?
 
Sv: Sova ute på vintern

Min brorsdotter sover ute nästan jämt, dom bor i villis och där kan det också vara rejält kallt.

Lilltjejen har ordentlig overall, mössa, vantar och specialdojjor, ja en voksi har dom också om jag inte minns galet.

Hon är aldrig kall om kroppen när man tar in henne, hon sover mellan 1-3 timmar.
 
Sv: Sova ute på vintern

Kroppen tror jag inte är ett problem att hålla varm heller egentligen, det är mer kinder och näsa man börjar fundera över. Man vill ju för allt i världen inte ha kylskador på älsklingen...

Men han är bra söt när han kommer in med friskt rosiga kinder!
 
Sv: Sova ute på vintern

Jag tror det ska till betydligt kallare ( och blåsigare ) väder för att det ska uppstå kylskador.

Det var ju inte alls så länge sedan som det var en tråd om detta :), tror det var Mirre som startade den.

Är ditt barns kinder narriga/torra?
 
Sv: Sova ute på vintern

Alltså dom jag förstått så är det kyla i kombination med find som ökar risken för förkylningsskador.

Är din sons kinder mjuka och han sover ute i vagn som placeras i vindstilla position så är det nog ingen fara vid dessa grader.
 
Sv: Sova ute på vintern

Tror inte kylan i sig är någon fara när de är varmt klädda utan ev blåst/drag som ger nare. Varma kläder och en filt över vagnen så fungerar det säkert. Dottern sover alltid ute, vi bor iofs långt söder ut men har istället en fuktigare kyla skulle jag tro.
 
Sv: Sova ute på vintern

När kan man börja ställa ut vagnen? Valle är drygt 2 månader nu och har precis börjat tjocka på sig nu, alltså fått de söta "tjocka låren" à la michelingubbe. Känns ju som att man vill att de ska ha fått lite kroppsfett innnan man ställer ut dem, inget för en 2-veckors bebis. Eller?

Valle sover som en kung när man är ute och går med vagnen, men vi har hittills aldrig ställt ut honom på balkongen. Undre åldersgräns som är lämplig??
 
Sv: Sova ute på vintern

När kan man börja ställa ut vagnen? Valle är drygt 2 månader nu och har precis börjat tjocka på sig nu, alltså fått de söta "tjocka låren" à la michelingubbe. Känns ju som att man vill att de ska ha fått lite kroppsfett innnan man ställer ut dem, inget för en 2-veckors bebis. Eller?

Valle sover som en kung när man är ute och går med vagnen, men vi har hittills aldrig ställt ut honom på balkongen. Undre åldersgräns som är lämplig??

Min lillkille har sovit ute sedan han var 4 veckor gammal (han är 8 veckor nu) och det har gått hur bra som helst, men min var ju en liten knubbis redan från början.;)
 
Sv: Sova ute på vintern

Jag ställde ut Loke första gången igår faktiskt. Var först ute och gick, så när jag kom hem kändes det så elakt att väcka honom (han vaknar alltid när jag klär av honom, vet inte om han är lättväckt eller jag klumpig :p) så då lyft jag ur liggdelen och ställde ut den på balkongen. Har ingen babywatch så fick låta balkongdörren stå öppen, men skönt med frisk luft hemma. :) Ställde ut honom en liten stund efter promenaden idag med, sen började min sambo frysa av att balkongdörren stod öppen så då tog vi in honom. :p

Och Loke verkar inte ha tagit någon skada av det iaf, så det ska nog vara lugnt för Valles del med. :)
 
Sv: Sova ute på vintern

Maja sover ute i vagnen efter lunch. Är det några minusgrader bylsar vi på henne ordentligt och lägger en filt över vagnen. Brukar vara lite kall om näsan men om kroppen är hon alltid varm. :)
 
Sv: Sova ute på vintern

haha jag var i luleå en vecka, kom hem för ca 1 vecka sen. Min son skrek så fort vi kom ut för att det kom iskall luft i ansiktet på honom! Det funkade så länge han stod i lä och hade ordentligt omstoppat runt huvudet med filtar. Jag gjorde så det blev som ett hål så man bara såg ansiktet.
 
Sv: Sova ute på vintern

min son alfons sover ute dagligen (nästan iaf) han sover bäst då (förutom inne på natten). Jag hörde att kylan kommer oftast underifrån på vagnen, så vill du göra det varmare kan du ju lägga extra filtar under honom när han sover ute. Men annars så brukar de ju ha det rätt bra när de har på sig overaller och sånt. Alfons brukar inte frysa, bara att han kan bli kall om näsa & kinder som andra redan skrivit. Men det är ju bra och nyttigt med den friska luften :)
 
Sv: Sova ute på vintern

Alltså som jag förstått så är det kyla i kombination med vind som ökar risken för frysskador.

Är din sons kinder mjuka och han sover ute i vagn som placeras i vindstilla position så är det nog ingen fara vid dessa grader.

Hur var det med stavningen :crazy:, förkylningsskador liksom? :o:D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 317
Senast: Calmiche
·
Anläggning Vet inte om jag ska kalla stallet för kallstall eller inte. Det håller inte plusgrader på vintern, men det är inte lika kallt inne som...
Svar
4
· Visningar
1 620
Senast: Domino_s
·
Gravid - 1år Jag behöver lite tips och hjälp nu när det börjar bli kallt ute. Min 5-månaders är ute ganska många vändor varje dag i både sele och...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 167
Senast: Dorro
·
Övr. Barn Jag har en dotter som är 1 ½ månad nu. Hon sover för det mesta väldigt bra i barnvagnen när vi är ute på promenad. Men hon vaknar nästan...
Svar
19
· Visningar
3 119
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp