sova på magen - vad är problemet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
man läser ju överallt att bebisar absolut inte ska sova på magen för att undvika PSD men är det någon som vet vad exakt det är som gör att magläget ökar risken för PSD (filtar som kväver? lungorna kläms? eller vad?). Majken har höftledsluxation och har en von rosen skena i 12 veckor som gör att benen spretar och det är så himla lätt att hon vaknar när man vänder henne på rygg (hon somnar ofta på mage i min famn). Hur viktigt är det att jag vänder henne på rygg när hon sover när jag har uppsikt över henne?
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

När de sover på magen så har de svårare att reglera kroppstemperaturen. Man tror att vissa spädisar blir för varma och på nåt sätt tror att de är tillbaka i varma livmodern och helt enkelt slutar andas pga det.

Det viktigaste i sammanhanget ang PSD är faktiskt att inte röka eller snusa! Man vet inte riktigt varför, men statistiken talar sitt tydliga språk.

Vår lillgrabb sover inte heller på ryggen. Han har tvärvägrat hela tiden! Till att börja med låg han på sidorna, de la bebisarna så på BB och när han blev lite större (några veckor gammal) och inte ville ligga på sidorna längre så valde han magen. Varje gång jag lagt honom på rygg eller han "ramlat" över på rygg från sidoläge så storskriker han. Icke sa nicke att vi skulle kunna få honom att sova på rygg!

Senaste par veckorna lite drygt så kan han ligga på rygg kortare stunder tex i babygymmet eller i sängen när mobilen snurrar. Men sova = mage för honom. Och han/vi är inte ensamma om det här!

Det finns andningslarm att köpa, men det har inte vi gjort. Pratade om det med BVC men de tyckte det var ok. Frågade om vi kanske kunde lära honom att ligga/sova på rygg, men de sa att det inte skulle gå nu när han har sin favoritsida (magen). Och de gjorde inget väsen av det heller! Inga förmaningar och ingen rygg-hysteri.

Om du är mycket orolig så kan du ju köpa ett larm?
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Det där tycker jag varierar, mina två barn har alltid sovit på mage. Jag har hört att lite tidigt födda pojkar, mestadels vinterfödda var i riskzonen. Min första var aningen tidigt född, på vintern, och sov på mage...det gick så bra så. Han sov dessutom ofta ute, det var INTE heller bra har jag oxå hört i efterhand.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

ETT av skälen till att de inte ska sova ute är att de ofta är alldeles för mkt påpälsade då och DET är inte bra...
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Övre luftvägarna hålls uppe bättre när barnet sover på rygg än när de sover på mage.

Enligt socialstyrelsen är det här de bästa tipsen för att undvika psd;
Rökfritt
Sova på rygg
Amma
Lagom varmt och kunna röra sig

De flaggar dessutom för ny forskning som kan göra att psd sjunker ännu mer men har inte skrivit mer om de nya rönen på hemsidan.
Jag skulle definitivt fixa ett andningslarm om barnet visar tecken att vilja sova på magen, kanske speciellt om hon nu är hindrad i rörelsen av skenan.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

En av anledningarna jag hörde var att om barnet fick ett andingsuppehåll så kan de få igång andningen genom att göra ett häftigt ryck med armarna, ligger de på mage har de ingen möjlighet att gör det rycket. Hur mycket det stämmer vet jag inte men min kille låg alltid på rygg.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

*kl*

tack för era svar, då vet jag lite mer!!

Men det är lite tveksamt det här med korrelationsforskning, man skulle gärna vilja veta mer om vilka andra variabler som kan ha påverkat, det kan ju finnas tusen olika anledningar. Det är ju inte så att psd har utrotats bara för att barn ligger på rygg, tex. Men men.

Ett andningslarm tycker jag verkar knepigt och då måste man alltid ha det med sig när man är iväg, ska dock höra med bvc vad de tycker. Är det någon som använt ett sånt och kan berätta lite om det?
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Min minsta sov på mage från dag ett. Hon hade magont ofta och var helt omöjlig att få att sova på rygg. Så i valet mellan att inte sova alls eller sova på mage så valde vi det senare. Men hon låg inte gärna på rygg alls heller i vaket tillstånd.

Jag tror att denna hysteri runt PSD är lite väl uppblåst faktiskt. Absolut att man ska ha uppsikt och inte röka m.m. men så hög procent som drabbas är det ju inte. Och som du skriver så är all korrelationsforskning osäker, man kan få fram de mest konstiga samband om man vill.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Nej, psd utrotas inte bara för att barnet ligger på rygg men det blev sådana dramatiska skillnader mot för när bebisarn rekommenderades magläge att det nog är den allra viktigaste "variabeln".
Jag har inte använt andningslarm då mina barn velat sova på sida och rygg men tror inte alls att det är knepigt, bara att lägga under barnet när hon sover för natten eller i vagnen. Det finns flera på www.familjeliv.se som använt det, kanske du kan fråga där? Det går också bra att hyra andningslarm. Lycka till!
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Bubbla skrev:
Jag tror att denna hysteri runt PSD är lite väl uppblåst faktiskt. Absolut att man ska ha uppsikt och inte röka m.m. men så hög procent som drabbas är det ju inte. Och som du skriver så är all korrelationsforskning osäker, man kan få fram de mest konstiga samband om man vill.
Visst är det säkert en liten andel som drabbas men eftersom jag VET vad som MINSKAR riskerna att just min son ska drabbas så har jag valt att följa dessa, bla:
* sova på rygg
* ingen rökning/snusning
* inte för varmt
* amning

Hittade detta på nätet: "Sedan drygt 10 år vet vi emellertid genom undersökningar och erfarenheter, att risken för plötslig spädbarnsdöd kan minskas betydligt genom några ganska enkla åtgärder, som det är viktigt att alla spädbarnsföräldrar känner till. Råden har sammanfattats i de inledande fyra punkterna, som ytterligare kommenteras på de följande sidorna. Tack vare dessa råd har förekomsten av plötslig spädbarnsdöd de senaste 10 åren minskat till en fjärdedel av vad den var dessförinnan. " http://www.sos.se/FULLTEXT/114/2004-114-4/2004-114-4.htm

Hade jag struntat i att följa dessa råd och vårt barn hade dött vet jag inte hur jag hade klarat att förlåta mig själv.

Sedan om det är omöjligt för barnet att sova på rygg kan man ju inte göra annat än att låta det sova på mage.

PS Enligt ovanståede sida är risken ca 1/4000 barn.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Lupin skrev:
Det viktigaste i sammanhanget ang PSD är faktiskt att inte röka eller snusa! Man vet inte riktigt varför, men statistiken talar sitt tydliga språk.

Om du är mycket orolig så kan du ju köpa ett larm?

Det är oerhört tråkigt för oss drabbade när du uttrycker dig på det viset.

Det är fortfarande så att forskarna famlar in blindo över orsakerna. Ofta önskar blivande och nyblivna föräldrar att det ska finnas en påtaglig anledning till att dessa barn som får diagnosen plötslig spädbarnsdöd dör, men det finns inte. Att vi, många med oss drabbade föräldrar inte säger emot beror helt enkelt på att vi vill skona andra föräldrar från den insikten och därmed den ibland överoroliga föräldraroll det kan innebära att veta att det inte finns några säkerhetsåtgärder, mycket kan hända som vi inte rår på trots rök och snusförbud, olika temperaturer, sovställningar och övrig miljö.

Om nu det är som du skriver, att statistiken talar sitt tydliga språk, hur förklarar man då att den av våra barn som var mest kollad innan han kom hem var den vi misste i PSD?

Jag brukar undvika att prata/skriva om det för att inte oroa andra föräldrar, men när man som du uttryckligen menar på att man "vat varför - statistiken talar sina tydliga spår" så blir jag både ledsen och kränkt.

Jag varken röker eller snusar.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

mino skrev:
Men det är lite tveksamt det här med korrelationsforskning, man skulle gärna vilja veta mer om vilka andra variabler som kan ha påverkat, det kan ju finnas tusen olika anledningar. Det är ju inte så att psd har utrotats bara för att barn ligger på rygg, tex. Men men.

Ett andningslarm tycker jag verkar knepigt och då måste man alltid ha det med sig när man är iväg, ska dock höra med bvc vad de tycker. Är det någon som använt ett sånt och kan berätta lite om det?

Som du riktigt påpekar med korrelationsforskning så är det inte så utvecklat idag och kommer nog inte att bli förrän det blir ett generationsskifte på de ledande forskningssjukhusen såsom Karolinska, Ackis, Sahlgrenska m.fl.

Plötslig spädbarnsdöd, PSD-diagnosen får alla spädbarn när obduktionen inte ger någon annan förklaring. Och då menar jag verkligen ingen annan förklaring! Många är vi föräldrar som går och skäms fast vi inte har någon anledning till det, för att det i obevisade teorier (obevisade just för att det saknas relevant korrelationsforskning). Många barn har föräldrar som både röker, snusar och lever i dålig miljö och barnen dör inte i PSD.

Vi drabbade håller oss ofta utanför dessa diskussioner och är tysta när det kommer på tal. Varför? Jo för att inte oroa andra i onödan! Men att för det få tacken att bli anklagad för att inte ha skött barnet rätt eller utsatt det för rökning eller snusning, men ingen som frågar om det är så, eller varför i så fall så många barn INTE dör i PSD trots att deras mödrar/föräldrar röker, dricker alkohol eller missbrukar andra droger.

Troligen blir mina svar ang PSD borttaget för att inte skrämma blivande/nyblivna föräldrar, men jag är så j-a trött på att ständigt skona andra. Jag har gjort det i många år och kommer att fortsätta med det, men för 17, även om ni tycker att det är lättare att sova för att ni inte har rökt eller snusat eller vad det månde vara, så var så snälla och belasta inte oss som drabbats med mer skuldkänslor än vad vi har!

Som jag skrev innan, PSD är en diagnos som ställs när man inte har hittat någon annan orsak!

Sorry mino att jag citerade dig, men du gav mig inledningen! Vad gäller andningslarm så hade vi ett på barnet efter för att han skulle få sova ifred, utan föräldrar som skakade på honom halva nätterna ;)

Barn mår bra av utsövda föräldrar! Anser man att man inte kan koppla av för att man är orolig så ska man ha larm. Om man skaffar larm så ska man vara noga med att ta reda på hur barns sovrytm är och hur larmet fungerar för att kunna använda det på ett för alla tillfredsställande sätt!

Kramar till alla föräldrar // Lambi
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

worre skrev:
En av anledningarna jag hörde var att om barnet fick ett andingsuppehåll så kan de få igång andningen genom att göra ett häftigt ryck med armarna,

Hugo viftar ofta med armarna när han sover. Sover även med armarna både i luften och över huvudet. Hoppas inte det är av den anledningen..... :crazy: Eller om det är så är det ju bra i så fall. *fundersam*

/Timsetim
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

:bow: :bow:
Jag tycker att det är jättebra att få höra från föräldrar som faktiskt har information på riktigt!

Tycker inte alls att du ska tiga eller ska behöva tiga för att inte oroa oss andra. Tvärtom.

Jag tror ju också att just PSD är mycket mer komplext än man vill göra gällande. Och är det som du skriver att man ger den diagnosen för att man inte hittar något annat så är det ju lite skrämmande. Då kan det ju egentligen bero på precis vad som helst!? Då är ju egentligen alla råd man får om magsovning, rökning m.m. mer generella råd för hur en bebis mår bäst. Och har kanske inga egentliga kopplingar med PSD?

Förmodligen ligger vissa bebisar i riskzonen för att inte klara spädbarnstiden, och det kanske inte spelar så stor roll vad man som förälder gör, hemskt nog? Kanske sammanfaller den minskade PSDn med någon annan faktor än att barn började sova på mage? Som sagt, korrelationsforskning är knepig.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Tack för att du orkade läsa!
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Jag har andningslarm till Stina (eftersom jag är en sån som oroar mig jämt och alltid tror det värsta...) och det är inte alls särskilt bökigt. På nätterna ligger det i spjälsängen och på dagarna i barnvagnen. Ska vi någonstans så har vi oftast barnvagnen med och då följer larmet "automatiskt" med. Hade vi varit rika hade jag köpt en sensor till och haft en i vagnen och en i sängen, men det är inte alls särsklit besvärligt att flytta emellan. Bara latmasken som kommer krypande emellanåt... ;)

Jenny
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

tack för att du delade med dig! måste varit supertungt. :cry:
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Plötslig spädbarnsdöd, PSD-diagnosen får alla spädbarn när obduktionen inte ger någon annan förklaring.
Det har du ratt i, det ar definitionen.

Teorin vi har fatt lara oss ar att spadbarn (speciellt prematurer) kan ha ett omoget andningscentrum i hjarnan. Det i kombination med nagon latt virusinfektion (som inte ens behöver markas) kan göra att andningen "stangs av".

Jag ar hemskt ledsen för din skull och jag tycker inte att du ska behöva halla inne med vad du tanker och kanner för att skona andra. Mer och riktigt information ar bra.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Risken för PSD är mindre för spädbarn som sover tillsammans med sina föräldrar. I de fall där barn kvävts har droger, sömntabletter eller alkohol varit inblandat. Det naturliga, om det är okej att dra paralleller till naturfolk och vårt ursprungliga sätt att leva, är att det lilla barnet sover hos sin mamma och har fri tillgång till bröstet. Barnet hamnar då inte på mage, skriker väldigt sällan och ptja - det finns väl bara fördelar? Såvida inte mamman av någon anledning tycker att närheten stör eller är obehaglig.
 
Sv: sova på magen - vad är problemet?

Vi har larm till lillen. Vi flyttar det inte. Har det bara i vaggan.

Vår kille sover bara på rygg eller på sidan. Han är lite ovanlig, för han hatar verkligen att ligga på mage. Men jag vill ha larm ändå. En kompis förlorade sitt första barn i PSD.:(

Jag började fundera på larm, och då fanns det liksom ingen återvändo, kändes det som.:crazy: För tänk om vår kille skulle dö - då skulle jag klandra mig själv för att jag inte köpte det där larmet jag nästan var på väg att köpa.

Det har inte larmat en enda gång hittills dock.

Någon nämde samsovning. Jag skulle gärna samsova, och lillen älskar att sova i vår säng, men då kan vi ju inte använda larmet. Jag känner mig mycket tryggare med larm + vagga än samsovning. Lillen får sin närhetsdos dagtid istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är Axel 5 månader och 1 vecka och har börjat vända från rygg till mage. Har märkt att han gärna vill vända sig till magläge och somna...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Mirtai
·
Småbarn Sitter oftast på buke nattetid... detta beror på att min två månader gamla dotter gärna inte somnar förens kl 01-02. Jag är själv...
2
Svar
24
· Visningar
3 099
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Herman 4 månader har börjat vända sig från rygg till mage nu :D Hittade honom liggandes på mage (vaken) i sin säng nu på morgonen. Nu är...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jacko
·
Gravid - 1år Hur mycket sover era två månaders bebisar? Jag har inte riktigt fått kläm på min son riktigt. När jag tror att vi fått in en sovrutin på...
Svar
10
· Visningar
1 139
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp