Sova över hos killar

Cambrie

Trådstartare
Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en tjejkompis till. Nu vill de sova över hos varandra. Enligt dottern är de bara kompisar men jag tror av vad jag hört när hon pratat i telefon med ena killen att det är mer än så, men jag vet inte. Killarna är tre år äldre än dottern och hennes kompis. Det känns inte helt ok men är kanske jag som överreagerar? Jag känner ju mig själv, ÄR de ett par så kan de ju ha sex var som helst, så är inte det jag är rädd för, ÄR de inte ett par så kan de ju lika gärna vara kompisar och bara umgås men det känns inte bra. Jag har aldrig träffar killkompisarna heller och jag vet verkligen inte hur jag ska förhålla mig till detta. Tycker egentligen att hon kan vänta med att sova hos killar, oavsett kompis eller pojkvän, tills hon går i gymnasiet men jag kanske är extremt gammalmodig?

Hur hade ni tänkt och hur har det varit för er som har äldre barn?

Små barn små bekymmer, stora barn stora. Känns det som. Dottern går i åttan och umgås rätt intensivt med ett par killar och en tjejkompis till. Nu vill de sova över hos varandra. Enligt dottern är de bara kompisar men jag tror av vad jag hört när hon pratat i telefon med ena killen att det är mer än så, men jag vet inte. Killarna är tre år äldre än dottern och hennes kompis. Det känns inte helt ok men är kanske jag som överreagerar? Jag känner ju mig själv, ÄR de ett par så kan de ju ha sex var som helst, så är inte det jag är rädd för, ÄR de inte ett par så kan de ju lika gärna vara kompisar och bara umgås men det känns inte bra. Jag har aldrig träffar killkompisarna heller och jag vet verkligen inte hur jag ska förhålla mig till detta. Tycker egentligen att hon kan vänta med att sova hos killar, oavsett kompis eller pojkvän, tills hon går i gymnasiet men jag kanske är extremt gammalmodig?

Hur hade ni tänkt och hur har det varit för er som har äldre barn?
Har iofs inte barn men aldrig att jag skulle låta en 14-åring sova över hos okända killar eller killar öht. Det kan hända saker när hon sover, som hon inte hade gått med på i vaket tillstånd. Det är skillnad på att umgås dagtid och nattetid sovandes.

Har iofs inte barn men aldrig att jag skulle låta en 14-åring sova över hos okända killar eller killar öht. Det kan hända saker när hon sover, som hon inte hade gått med på i vaket tillstånd. Det är skillnad på att umgås dagtid och nattetid sovandes.
Hon har hunnit fylla 15 och därför tycker hon att hon kan göra lite som hon vill. Tack för argumentet, det ska jag använda. Nej som sagt det känns inte alls bra men eftersom kompisen, som inte fyllt 15 än, uppenbarligen får det (de ska sova hemma där i en stuga och jag har sagt ifrån till den föräldern som tycker jag är löjlig men hennes dotter får ju inte sova ensam med killarna heller) är det skitsvårt att säga nej till en tonåring som river ner hela sitt rum när hon inte får som hon vill.

Hon har hunnit fylla 15 och därför tycker hon att hon kan göra lite som hon vill. Tack för argumentet, det ska jag använda. Nej som sagt det känns inte alls bra men eftersom kompisen, som inte fyllt 15 än, uppenbarligen får det (de ska sova hemma där i en stuga och jag har sagt ifrån till den föräldern som tycker jag är löjlig men hennes dotter får ju inte sova ensam med killarna heller) är det skitsvårt att säga nej till en tonåring som river ner hela sitt rum när hon inte får som hon vill.
River hon ner sitt rum av ett nej så skulle jag säga att hon inte är tillräckligt mogen/vuxen att fatta vissa beslut själv …

Är man ”bara kompis” med en tre år äldre kille, varför behöver man ens sova över då?
Jag vet faktiskt inte. Jag hade inga så nära killar som kompisar i den åldern, var 17 när jag hade första seriösa killen, då fick vi sova över hos varandra, men som sagt, jag vet ju inte därför om jag överreagerar eller inte eftersom det aldrig varit aktuellt för min del. Tjejer och killar kanske sover ihop nu från 15? Man gör kanske inte skillnad på tjejkompisar och killkompisar för tjejkompisar får hon ju sova över hos (men väldigt tveksamt om hon får sova över hos denna med tanke på situationen, jag kan ju liksom inte veta huruvida dessa killar sover med eftersom det är det de vill). Vi har ingen jättebra relation för tillfället då det är mycket gränsdragning just nu så vill mest veta hur andra ser på det här.

River hon ner sitt rum av ett nej så skulle jag säga att hon inte är tillräckligt mogen att fatta vissa beslut själv …
Hon har annan problematik bakom att hon blir så jädra arg över just gränsdragning, vilket så klart gör det ännu svårare att dra gränser. Vi går hos Bup för det. Men det blir ändå väldigt ångestfullt när sådant här kommer upp där den andra tjejkompisen uppenbarligen släpps vind för våg...

Jag vet faktiskt inte. Jag hade inga så nära killar som kompisar i den åldern, var 17 när jag hade första seriösa killen, då fick vi sova över hos varandra, men som sagt, jag vet ju inte därför om jag överreagerar eller inte eftersom det aldrig varit aktuellt för min del. Tjejer och killar kanske sover ihop nu från 15? Man gör kanske inte skillnad på tjejkompisar och killkompisar för tjejkompisar får hon ju sova över hos (men väldigt tveksamt om hon får sova över hos denna med tanke på situationen, jag kan ju liksom inte veta huruvida dessa killar sover med eftersom det är det de vill). Vi har ingen jättebra relation för tillfället då det är mycket gränsdragning just nu så vill mest veta hur andra ser på det här.
Följ din magkänsla. :heart

Jag kom på mig själv med att sitta och viska "nej, nej, nej" när jag läste ditt inlägg så för min del är det ett ganska solklart nej. Det gör det såklart ännu svårare att den andra tjejen får, men du får kanske försöka tänka att du gör din dotter en tjänst även om hon naturligtvis inte kommer att se det så.

För mig är 15 väldigt ungt även om man tekniskt sett är "byxmyndig" och det hinner hända otroligt mycket på de två åren till 17. Som 17-åring är man bara ett år från vuxen, som 15-åring är man på väldigt många sätt fortfarande ett barn.

För mig är 15 väldigt ungt även om man tekniskt sett är "byxmyndig" och det hinner hända otroligt mycket på de två åren till 17. Som 17-åring är man bara ett år från vuxen, som 15-åring är man på väldigt många sätt fortfarande ett barn.
Ja så känns det för mig också. Det är en jätteskillnad på gymnasieålder och högstadieålder också kan jag tycka. Gymnasiet kommer hon troligen läsa på annan ort och gå på internat och klart jag inte kan kolla henne då men hon känns ju inte så gammal just nu även om hon själv tycker hon är brådmogen :banghead:

Jag ser faktiskt inga problem med att låta en 15åring sova över hos en kille, jag blir mer förvånad över att man tycker det är en sån grej faktiskt. Det känns i min värld gammalmodigt.
Angående att känna vännen - ja, det kan ju vara bra, men det ska man väl isf ha som krav oavsett kön om man tycker den aspekten är viktig.

Vill de ha sex kommer de ju liksom ha det ändå.

Jag tror mer på att arbeta med förtroende i sånna här frågor, snarare än förbud. Att få barnen att våga berätta om saker händer etc för att hindra tror jag leder till mer smusslande.

Se till att hon har ordning på preventivmedel.
Och se till att träffa alla kompisarna som skall sova över tillsammans.
Dessutom är det bra att vara noga med de vanliga säkerhetgrejerna.
Se till att veta var de skall vara.
Att hon har en väl fungerande telefon med sig.
Kräv rapport typ nu är vi framme, nu åker vi och allt är väl.
Som med andra vuxna på äventyr.
Se till att ha telefonummer till samtliga i gruppen.

I övrigt så kan du inte riktigt styra en 15-åring.
Den är sin egen juridiska individ, straffmyndig och allt.

Edit.
Ring vid lämpliga tillfällen och kontrollera att allt är väl.

Nu är jag inte en förälder, utan äldre tonåring vilket även mina vänner är (någon har fyllt 20), blandade kön. Jag frågade dem och vi är alla överens om att det inte låter vettigt, alldeles för stora risker. Också en tydlig åldersskillnad, kan vara fungerande (som vänner), men ganska märklig. Hade de varit närmre i ålder, du hade träffat dem och ansett att de var lämpliga personer, så visst. Men inte med dessa omständigheter.

Se till att hon har ordning på preventivmedel.
Och se till att träffa alla kompisarna som skall sova över tillsammans.
Dessutom är det bra att vara noga med de vanliga säkerhetgrejerna.
Se till att veta var de skall vara.
Att hon har en väl fungerande telefon med sig.
Kräv rapport typ nu är vi framme, nu åker vi och allt är väl.
Som med andra vuxna på äventyr.
Se till att ha telefonummer till samtliga i gruppen.

I övrigt så kan du inte riktigt styra en 15-åring.
Den är sin egen juridiska individ, straffmyndig och allt.

Edit.
Ring vid lämpliga tillfällen och kontrollera att allt är väl.
Straffmyndig ja, men inte myndig och får inte ingå avtal. Om en 15-åring säger att den tänker gå och balansera på ett högt broräcke med några kompisar, ska man inte försöka hindra den då för att den är straffmyndig och en ”egen juridisk individ”?

Jag sov hos min pojkvän i åttan och ja, vi hade sex. Men här tycker jag det spelar in att du inte känner dem, och att de är äldre. Jag hade nog sagt nej, med argumentet att du inte känner dem och att hon är för ung. Just nu i varje fall. Så kan man ju se hur det utvecklas med tiden? Kanske blir det en relation, kanske lär du känna dem, eller så rinner det ut i sanden.

Jag var också sur på mina föräldrar för saker jag inte fick göra men de har nog skyddat mig många gånger från att råka illa ut. Bland annat när jag och min lite skumma vän ville åka på Finlandskryssning ensamma som 16 åringar 🙃

Liknande trådar

Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 468
Senast: Bullen22
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 491
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka