Sova i lugn och ro

lady_vip

Trådstartare
Min mellanhund har ett beteende som gör att jag sakteliga blir lite galen faktiskt, så lite nya tips hade varit på sin plats.

Kort historia är att hon är "öronhund". Hon har kvalsterallergi som sätter sig i öronen, till följd av alla öronproblem har hon fått ett blodöra (inte aktivt) som sitter i ena hörselgången. Vi har opererat detta en gång, men det har kommit tillbaka och behöver opereras igen. Vet. ville gärna avvakta och se, men vi har nu beslutat att hon ska opereras till hösten. So far so good. Hon medicineras lokalt och den enda påverkan är att hon hör ganska dåligt på just det örat.

Hon är nu 7 år och har alltid haft öronproblem, det finns just nu inget fel i hennes öron förutom blodörat som inte stör, men hon har vant sig vid att klia i dem. Hon kan gå hela dagen utan att röra öronen, men när det är natt, DÅ ska det klias, ristas och klias.

Hon fick fram tills hon var 4 år sova i sängen, något det blev stopp för när jag flyttade. De sover i hallen med en barngrind i dörrhålet, hon kan se mig, men försöker VARJE kväll, VARJE natt, VARJE morgon komma till sängen genom att stå och titta. Får hon ingen kontakt kan hon skälla en gång, men oftast börjar hon klia i öronen, och hon kliar så mycket att det skallrar i lägenheten - ingen kan sova med det ljudet. Så väcker hon de andra hundarna och ja...

Jag kan i sömnen säga "sluta Loka", alltså på fullt allvar:D Hon slutar när man säger till, inga problem, men jag vill inte att hon ska göra det överhuvudtaget!!!

ETT sätt har jag kommit på som får henne att sova - det är om hon får sova i sängen. Då sover hon platt tills jag går upp, men jag vill inte ha henne där och hon bör inte sova i möbler med tanke på allergin. Att ha henne bredvid sängen går inte, hon kryper upp så fort jag har somnat...

Någon som har något finurligt tips för att bryta hennes vana?

Sv: Sova i lugn och ro

Snällt vet jag inte men.....om hennes öron blir sämre av kliandet och allas nattsömn...har du testat tratt? Min blir lite låg av det eller munkorg och då sover han platt hela natten. Detta upptäckte jag när han fick ett sår på trampdynan och tratt var inte ett hållbart alternativ eftersom alla sover i vår sång inkl barn och en tratt är i vägen. Jag tänker att din hund kan inte klia örat med tratt? Om det är en uppmärksamhetsgrej så bryter man ju den med tratten precis som ett antiskall kan bryta skällande?

Det är ju frågan om det är psykiskt eller fysiskt.

Finns det ingen bedövningskräm/spray eller nåt du kan smeta in öronen med till kvällen? Kolla med vet.

Om det är psykiskt, tja, det kanske är nån spänning? Prova att ha nån sorts massagetid före läggdags då du masserar öronen, så kanske hunden slappnar av och kan sova?
Eller Valeriana-natt, för att bryta mönstret (Spånar lite)

Problemet med tratt kan ju bli att då kliar hon på tratten, så får du höra den dunkandes mot golvet natten igenom. Fast den finns ju sånna mjuka livbojar liksom.

Senast ändrad:

paradiset: En tratt är ju som ett instrument för henne, låter ju ännu mer;) tyvärr funkar det inte, kan hon inte klia så står hon vid grinden och för oväsen istället.

Blandrastik: Det är ju helt klart fysiskt med öronen i grunden. Detta i kombination med att hon alltid haft seperationsångest (hela kullen har det) har fått fram öronkliet skulle jag tro. Nu vet jag ju att hundar inte tänker så, men kliet känns helt klart som ett sätt att skapa uppmärksamhet i förlängningen, hon vet att jag vaknar och hon får kontakt.
Sen 2 år tillbaka behandlas hon med kortison i öronen för att slippa klåda, så hon har inget kli just nu. Ibland blossar det upp av olika anledningar, men då kliar hon ju sig oavsett tidpunkt.

Hur funkar Valeriana?

Eller kanske en sån uppblåsbar krokodil som man bara knyter ihop:D

Felet är att allt sånt mög låter!

Tänkte mest att hon kanske ger upp när hon inte når. Men om du har komposthage i sovrummet då? Är hon lugnare då?

:D Kompostgaller låter. Loka puttar på kompostgaller. Loka vill ligga i sängen.

:angel:

Kan ju säga att barngrinden var en välsingnelse när jag köpte den, innan dess stod hon och puttade på kompostgallret som skärmade av tills jag vaknade.

Det "roliga" är att hon helt har accepterat att hon inte får vara i soffan. Så trots att det inte är avstängt till soffan nattetid sover ingen hund i den...

Ett tag sa jag dessutom att enda gången hon inte stör är när hon har jagat en hel dag och är helt slut, men det fick jag snällt ta tillbaka. Så massa aktivering hjälper inte heller.

Kan ni öva dagtid? Ligga i sängen och surfa/läsa/tv eller nåt och skärma av som på dagen och inte ens ge hunden en blick?

Ja, inga större problem. Som nu sitter jag vid skrivbordet i sovrummet och hon ligger i hallen, utan "klianfall".

Låta henne ändå sova i sängen och på en egen handduk/badlakan som tvättas varannan dag;) Då blir hon tyst och kvalstren hålls undan:)

Just det alternativet känns inte riktigt hundra:D Hon är ganska stor och känns som att pojkvännen skulle protestera lite, han tycker jag trängs tillräckligt;)

Jag gissar att du redan har provat men en bädd i sovrummet fungerar inte? Som hon bara får ligga på när ni ska sova för natten.

Min hund höll på och väckte mej mycket på nätterna tidigare. Jag trodde att han behövde ut så jag gick upp och släppte ut honom. Han hade svårt för att bli rumsren och gick jag inte upp så kissade han ibland i köket :crazy: Förmodligen i protest mot att jag inte gick upp men jag trodde ju att det var för att han verkligen hade behövt gå ut.
Till slut tröttnade jag, jag sover så dåligt ändå så jag ville ju få sova de få timmarna jag kunde. Då testade jag att bara gå upp utan att släppa ut honom, ignorera honom, var uppe en stund och sa sedan till honom att vi skulle lägga oss igen. På ett par nätterna var väckandet över :eek: Tusan vad arg jag var på mej själv att jag inte testade det tidigare :angel:
Kanske kan du göra något liknande? Gå upp utan att ge henne ens en blick, greja lite och sedan gå och lägga dej igen. Då får hon ju ingen uppmärksamhet och då kanske hon slutar?

Numera väcker han mej bara om det åskar eller blåser mycket eller han hör andra ovanliga ljud. Han är ju lärd att varna då jag hör så dåligt så det beteendet är helt okej för mej.

KL

Gick precis och la mig i sängen, trots att Loka legat i stort sett platt hela kvällen i hallen började hon nu fladdra och klia...

Ska börja med att testa Valeriana, även om det känns lite bakvänt på en så pass lugn hund:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka