Sova i bivack med hund

KaffeKask

Trådstartare
Är det någon här som har sovit i bivack med sin hund?

Behöver lite tips hur jag ska göra med mina grabbar nämligen.

Vi ska iväg med skolan V. 13 nästa år och ska då sova i bivack. Vet inte än riktigt hur många nätter det blir, men kanske blir 2-3 nätter.

Dom har varit med mig mycket förut, när jag jobbade i liften på fjället så var dom med upp, dom bär klövjeväskor med sin egen mat. Har varit med ut och tältat, även i minusgrader :)

Men behöver tips och idéer på vad jag ska tänka på inför den här veckan. :)

Sv: Sova i bivack med hund

Det är OK att ge tips o idéer fastän man inte själv sovit i bivack me sin hund ;)

Liggunderlag är väl a och o tycker jag. Sen beror det lite på vilken typ av päls hundarna har. Vars en gammal sovsäck att krypa in i kanske är det bästa.

Vi har aldrig sovit i bivack med vår, men däremot i tält. Då sover han på liggunderlag i absiden. Jag tänker att det viktigaste borde vara att skydda hunden mot markkylan, typ liggunderlag med någon typ av ren-/fårskinn och ev som någon skrev en sovsäck.

Vår sover på en fårskinnsfäll som är sydd ihop "modell kaffefilter", men då är det en ras som ej har underull. Sommartid bara ett fåskinn. Det är lite knöligt att ha med, men man kan spänna fällen överst i pulkan eller rulla ihop utanpå ryggsäcken.

Vår hund kräver en hel del mera energi när vi är ute på äventyr än när vi bara är hemma och sover varmt, även om motionsmängden inte direkt ökar, så det kan kanske vara att tänka på?

Liknande trådar

Hundhälsa Någon som har erfarenhet av hund som har fått butorfanol? Min 13-åriga whippet fick butorfanol för ultraljud av livmodern. Inför och...
Svar
7
· Visningar
685
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 749
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar