Söva gammal hund

tott

Trådstartare
Jag har ont i magen! I morgon skall min gammelhund (13 i november) sövas för att ta bort tandsten. Jag är skitnervös redan. Skulle absolut inte vilja söva henne. Hon är frisk och kry och pigg - vad jag vet iaf.

Sv: Söva gammal hund

Jag förstår att det är jobbigt för dig. Jag velar själv huruvida min 13 åring ska operera bort några nybildningar (från juvertumörer) eller om jag ska låta det vara. Det är ju alltid en risk att söva.

Men samtidigt - och det är det som man får pränta i sig - narkospreparaten anpassas efter gamlingar så de får något väldigt snällt att sova på. Dessutom har de god koll på både hjärta och andning och för en munsanering så behöver hon heller inte vara sövd så länge. Du ska se att det går bra!

Jag förstår att det är jobbigt för dig. Jag velar själv huruvida min 13 åring ska operera bort några nybildningar (från juvertumörer) eller om jag ska låta det vara. Det är ju alltid en risk att söva.

Men samtidigt - och det är det som man får pränta i sig - narkospreparaten anpassas efter gamlingar så de får något väldigt snällt att sova på. Dessutom har de god koll på både hjärta och andning och för en munsanering så behöver hon heller inte vara sövd så länge. Du ska se att det går bra!

Tack för de orden!

Jag tror inte att jag skulle operera en så gammal hund för juvertumörer. Iaf har jag bestämt så nu, men man vet aldrig hur jag skulle göra OM min hund fick sådana. Juvertumöroperationer är stora och blodiga.
Lycka till ändå, vad du än bestämmer dig för att göra!!!

Knepigt med gamla älskade hundar...

Lycka till. Förstår aty det måste kännas tufft. Har själv varit i den oron men inte pga att min hund är gammal utan pga att han hade något med sitt hjärta som de då inte visste om det var allvarligt eller inte. Så söva honom var en risk men fanns ingen val då. Man var nervös

Hade det varit frågan om en stor och blodig operation, då hade jag inte ens tänkt tanken (ville bara klargöra det ;)). Min tik har ju inga juver kvar, utan det är frågan om enstaka knölar som är tydligt avskilda från annan vävnad. Det behövs bara ett 5 cm snitt per knöl. Hon tog bort en nyblidning för tre år sedan ungefär och då var hon helt opåverkad efteråt.

Tack för lyckat till! :) Visst är det så att det är jobbigt när de börjar bli äldre. Skavankerna blir ju fler och avvägningarna vad/hur/om man ska göra något åt dem blir allt svårare.

Hade det varit frågan om en stor och blodig operation, då hade jag inte ens tänkt tanken (ville bara klargöra det ;)). Min tik har ju inga juver kvar, utan det är frågan om enstaka knölar som är tydligt avskilda från annan vävnad. Det behövs bara ett 5 cm snitt per knöl. Hon tog bort en nyblidning för tre år sedan ungefär och då var hon helt opåverkad efteråt.

Tack för lyckat till! :) Visst är det så att det är jobbigt när de börjar bli äldre. Skavankerna blir ju fler och avvägningarna vad/hur/om man ska göra något åt dem blir allt svårare.

Aha, då är utgångsläget ett helt annat.
...men fortfarande svårt.

Du behöver nog inte vara orolig. Dom brukar veta vad dom gör. Har sövt äldre hundar för tandstensborttagning och det har aldrig någonsin varit några problem.

Iaf på den kliniken där jag jobbat var det sjukt sällsynt med narkosdöd.. De hade haft två fall på en massa år! Så oroa dig inte i onödan, sliten fras men det är garanterat större risk hon blir påkörd när ni går över gatan..

Det går säkert bra ska du se!

:)
Nu är min lilla gullhund fixad och fin i munnen. Allt gick bra! Tänderna var fina bortsett från all tandsten.
:banana:

Skönt att höra :) Jag måste gå iväg med min också, fast hon är inte ens ett år och det känns också bedrövligt men på ett annat sätt förstås.

Skönt att höra :) Jag måste gå iväg med min också, fast hon är inte ens ett år och det känns också bedrövligt men på ett annat sätt förstås.

...och jag köpte tandborste och tandkräm. Nu ska det gnuggas!!

Senast ändrad:

Hräligt att det gått bra :)

Hur länge var hon "sänkt" efter sövningen?

Alltså?

Hon fick sprutan ca 10.45, de förde henne till behandlingsrummet kl 11.00 och kl 12 väcktes hon. Då hade hon varit färdigbehandlad en stund redan. Visst har hon varit lite trött idag, men det förstår man ju.

Alltså?

Hon fick sprutan ca 10.45, de förde henne till behandlingsrummet kl 11.00 och kl 12 väcktes hon. Då hade hon varit färdigbehandlad en stund redan. Visst har hon varit lite trött idag, men det förstår man ju.

Hur menade du med "alltså?"

Att jag undrade hur länge hon var sänkt=väldigt trött efter
sövningen var för att min 11åriga hund ska in för att ta
tandsten och ev någon tand snart. Och dom säger att
äldre hundar oftast är tröttare efter uppvakssprutan än
vad yngre hundar är. Menade inget illa i nåt jag skrev,
undrade ju bara.

Och dom säger att
äldre hundar oftast är tröttare efter uppvakssprutan än
vad yngre hundar är.

Förmodligen får jag inta alla saker rätt här, men jag har för mig att det har med vilka medel som man ger känsliga hundar (äldre eller hundar med hjärtåkommor t.ex.), både vid narkosen och vid uppvaket. De snällare medlen blir man lite mer susig i kupan av.

Jag ska verifiera detta med min anestesisambo eller om någon bukefalist kan klargöra detta närmare.

Tott: Vad skönt att det gick bra!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 440
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 171
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 217
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
268
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka