sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Det kanske blir värre om barnet inte får sova?barnet somnar ju för att denna behöver sova.Om barnet inte får sova middag kanske det bir så att denna för det första blir på sämre humör & kanske somnar tidigare på kvällen, men vaknar på natten istället & det blir en än sämre rutin.

Personligen tycker jag inte en 3 åring är för gammal för att sova middag, jag tror bestämt att alla oavsett ålder mår bra av det men orkar ni inte ha barnet vaket till 23 tiden så...
Däremot tar barnet igen sömnen genom att sova middag & kanske behöver sova på e.m för att orka med.
Att barnet somnar 23 är nog bara en övergående period & detta är absolut inte ovanligt heller.
Ni kanske får börja söva tidigare & vara noga med att varva ner i tid innan läggdags.


duger det att vi börjar nervarvning efter middan och börja lägga oss i sängen och vid 7-8 och med lite tur somnar hon efter "slagsmål" kl 11... HELA kvällen går åt att lägga henne och jag ser knappt min äldre son från det han kommer hem, hinner inte läsa och hjälpa med läxor...

men jag orkar vara uppe till 11 men då får hon sova för lite...

och vi har inte förbjudit henne att sova middag - vi har försökt att ta upp det till diskussion med personalen för att hitta en lösning...
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Precis det där problemet har en kompis till mig. Hennes treåring kan absolut inte sova på dagen, ens 15 minuter, för då somnar hon inte på kvällen. Och så är den onda cirkeln igång. För visst är de trötta på dagen om de inte somnat förrän 11-12 på kvällen och går upp strax före sex. Kompisen är ensamstående och jobbar 7-16, vilket är det enda alternativet för henne för tillfället. För det mesta funkar det bra på förskolan, men med jämna mellanrum "orkar" de inte hålla henne vaken och då är hela veckan förstörd.
Förstår att det är jobbigt för er och framförallt måste det vara jobbigt för barnet! Dygnsrytmen blir ju helt galen. Jag tycker att det är mycket märkligt att inte personalen tar det på allvar och faktiskt också inser att barn är olika och också har olika sovmönster.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Jag skulle just skriva det du skrev, om föräldrar som förbjuder dagis att låta barnen sova middag bara för at de ska somna tidigare när de är hemma.
Hemskt!& förbannad blir man när man läser sånt.
Mindre barn blir trötta av att hålla igång hela dagen, de flesta behöver ta sig en tupplur på eftermiddagen.
Det var inte riktigt så jag menade, jag försökte visa på att barn kan vara olika hemma och på dagis och att det ofta blir problem just i brytningstiden mellan sova/vaken.
Många gånger kan det också vara så att när de hållits vakna på dagis så slocknar de i bilen/vagnen/cykelsadeln på hemvägen.
Det blir ännu sämre.
Jag har själv haft ett sådant barn som nekades att sova på dagen med den påföljden att han gömde sig för att få sova.
Han är än idag jobbig (12 år) med dygnsrytmen en extra sovtimme på morgonen ger två-tre extra timmar på kvällen/natten.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

kl... lämnades halv 11 på dagis idag efter att ha sovit till nästan till kl halv 10... hon vilade 10 min medan de sövde resten av gägnet och togs sen upp och fick "leka själv" i lugn och ro medans de andra sov... hämtades runt 4 - en timme senare än vad jag hade planerat :smirk: och kom hem utan missöden och är vaken och "som vanligt" - kanske lite lugnare...

ska se hur länge hon sover i morgon bitti om hon får komma till frukost eller sova längre...
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Hoppas hon klarar sig utan sömn dagtid och kan komma i säng på kvällen.
Ett tips om du har möjlighet så kan du underlätta genom att ge henne sena morgnar till dagis så att hon hinner vänja sig.
Kommer de tidigt och har deltagit i allt mellan frukost och lunch är de i regel trötta kommer de senare hinner intrycken inte bli så många innan vilan.
Väck henne ändå i vanlig tid så att det inte blir ett vänt dygn istället.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Jag tycker det låter som du har bra koll på barnets vanor och en bra idé om hur ni ska lösa problemet. :banana:

Stå på dig med personalen eller gå till enhetschefen. Det bör absolut vara möjligt att lösa.

klart hon är trött om hon får sova för kort på natten och sen måste väckas. Det blir ju en ond cirkel. Att sova ordentligt på natten gör att hon orkar dagen och inte behöver sova. Sen får du väl vara öppen för att det kan behövas en middagsslummer nån gång ibland ;)
Min yngsta är i samma ålder och vi har samma tankar om lösningen. Han är alltid vaken på helgerna men sover ibland på dagis.

Lycka till!
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Det är inte så att jag skriver hur ni ska göra i eran familj, det kan bara ni avgöra.
Det jag reagerade på var att barnet kanske behöver sova ett visst antal timmar/dygn men kanske måste dela upp dessa om barnet blir för trött av att vara vaken från morgon till kväll.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Ingen av mina 4 barn har kunnat sova middag efter 2 års ålder utan att vara uppe halva natten till följd. Vår minsta som är 3 sover endast middag om han är sjuk. Han börjar på dagis i januari och kommer direkt in i storbarngruppen :banana: så han slipper sovstunden.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Mina barn har fått sova som de vill.
Och det har aldrig varit några problem.

Jag har tyckt att det varit trevligt att de orkar vara vakna på kvällen när jag är hemma.
Sover de 2h på dagis så är det ju 2 dagistimmar som liksom inte räknas.

Min erfarenhet är att utvilade barn sover bättre än trötta barn.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Jag håller med.

Men det är inte alltid så att tillvaron tillåter att de sover ut på morgonen efter att ha varit pigga på kvällen. Och DET är jobbigt. Tro mig som har en kvällspigg rackare till son. Tyvärr är inte skolan mm inrättat efter hans sovmönster.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

KL

Jag har genom mina egna barn verkligen sett hur olika de kan vara. Vår store pojke var tvungen att sova middag ända upp i treårsåldern för att orka med dagarna.

Vår lille kille däremot slutade sova middag när han var runt 1,5 år. Fick han sova minsta lilla på dagarna så vaknade han mellan 04.00 ohc 04.30 på morgonen och var pigg. Detta blev totalt ohållbart i längden.

Under en övergångsperiod gjorde vi som så att han fick sova middag varannan eller var tredje dag. Men efter ytterligare någon månad slutade han helt att sova middag. Efter det började han må jättebra och våra rutiner fungerade perfekt.

Där stog vi alltså och hade en kille på 3,5 år som fortfarande sov middag och en på 1,5 år som inte sov middag. För övrigt la de sig samma tid på kvällen och gick upp samtidigt på morgonen.Omvända världen, men så kan det vara.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Jodå, har samma kvällsrutiner/tider på 5 och 9 åring här sen läääänge.
Orättvist säger den äldre men hon HAR större sömnbehov än den yngre som ofta är vaken längst och kliver upp först..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 927
Senast: Linn-Nora
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 153
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 253
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp