sova eller inte sova på dagis - det är frågan

emma74

Trådstartare
Lillskruttan som blir 3 år om en sisådär 2 månader börjar i vårt tycke bli så stor att hon ska sluta sova middag på dagis - men dagispersonalen vägrar ha henne uppe... jag vet inte vad jag ska ta mig till längre :(

i våras så slutade hon att sova middag hemma på helger och lov och hon började bli besvärlig att få att sova i vettig tid på kvällen... då började vi prata med dagis om hur vi skulle göra - för jag ÄR av den åsikten att de ska få sova middag så länge det behövs och så länge det fungerar hemma (även om det blir lite senare kvällsvanor)... och de sa bestämt att hon behöver sova... men vi kom överens om att dra ner på sovandet till 45 min max... det har inte hållits... innan sommaruppehållet så frågade vi om det var OK att hon skulle sluta sova middag när dagis började igen - hon skulle ju vara hemma 5-6 veckor utan middagsvila och när dagis öppnade igen så slog de ju ihop alla barnen på en avdelning och blandade de "små" med stora som inte sov så rent praktiskt så tyckte vi att det skulle gå att lösa då... men nej - det gick inte... dagisstarten kom och kaoset började - istället för att somna i vettig tid på kvällen så hardet bara blivit senare och senare... middagssömnen är nerdragen till 30 min - MEN eftersom dottern är omöjlig att väcka när hon sovit så kort tid så innebär det att de plockar upp hene när hon precis somnat och så sitter de med henne i knät och försöker väcka henne i säkert en timme... vi har sagt till att nu MÅSTE hon sluta sova på dan - och erbjudit lösningar som innebär att vi lämnar henne senare (så att hon får sov lite längre på morgonen) och hämtar tidigare så att hon inte behöver gå så länge om hon är trött... men det duger tydligen inte... för hon är trött - OCH TACKA FAN FÖR ATT HON ÄR DET - när hon somnar 11 på kvällen och ska upp senast kvart över 7 på morgonen!!! jag är övertygad om att hon kommer vara mycket piggare om hon får sova 11 -12 timmar på natten istället (som hon gör på helgerna)

visst blir det en omställning för henne utan middagssömn men nu fungerar det inte längre... maken blev nästintill hånad när han framförde det här senast - de skrattade lite rått och sa att vi fick lägga om våra nattningsvanor!! ska vi hiva in henne i hennes rum och låsa dörren, eller binda fast henne med gaffatejp i sängen ???
vi har frågat om hon inte kan gå in till storbarnsavdelningen (hon känner ju barnen där som gått på henens avdelning innan och de samlar alla barn som är kvar på sena eftermiddan på en avdelning så hon känenr alla fröknar) och vara med på deras vakna läsvila eller kanske pilla lite stillsamt på deras dockskåp (som hon är hopplöst förälskad i) om det är så att de får problem medatt lägga sina raster... ingenting vi säger tas på allvar...

så idag vägrade jag väcka henne!! 8 timmar är inte tillräckligt för min gullskrutta för hon gråter tröstlöst är är sååå trött då... så hon får sova till 9 och sen äter frukost och så lämnar vi efter det, beordrar att hon inte ska sova middag och så hämtar vi efter mellis... för de har haft sin chans att göra på sitt sätt nu tycker jag :devil:
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Detta låter ju inte alls kul. Barn är ju så olika, min äldsta kunde sova middag när hon var 3 men den yngre hon har inte sovit på dagtid sen hon var ca 2,5 år. Dagis har dock aldrig försökt varit med och styrt upp detta...
Prata med verksamhetschefen, att prata med personalen verkar ju inte ha någon verkan.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

ja jag får nog göra det... tycker det är så trist för tidigare har vi tyckt att det är fantastisk personal men i den här frågan lyssnar de verkligen inte... jag tycker ju att de ska få sova middag så länge det behövs men när barnet är vaken till 11 på kvällen? och det är likadant om vi är hemma och hon slummrar till 10 min i bilen - helt omöjlig att lägga... hon orkar ju vara vara vaken och härja runt en hel dag på helgen och dessutom röja i badhuset 2 timmar utan att vara det minsta trött så jag tycker att hon borde klara dagis med...

sonen slutade sova middag tidigt och hans dagis var med på noterna och la honom vaken en stund och tog sen upp honom och en gång i veckan var han så trött att han behövde sova och då lät de honom göra det - men det gjorde ju inget...
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Det är ni, inte dagis, som ska bestämma barnets rutiner. Vill ni inte att barnet ska sova middag så får de rätta sig efter det. Kanhända att barnet blir trött första dagarna, men när ni fått in kvälls rutinerna så kommer det ordna sig. Men det är helt omöjligt för er att få in kvällsrutiner om barnet sover dagtid.
har själv en 4 årig flicka som inte somnar innan 12 om hon sover dagtid.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

NU när maken ringde och pratade med dem och sa att om det inte fungerade med dem att vår dotter är vaken på dagarna så måste vi byta dagis så tog de oss på allvar!! fan att man inte bara ska kunna prata sig till lösningar...
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Ring rektorn!!

Arbetar själv på förskola och det är föräldrarna som bestämmer om deras barn ska sova eller ej. :devil:
Vi brukar komma överens med föräldrarna om barnet verkar extra trött någon dag att barnet i såfall då får sig en liten tupplur.

Det är deras skyldighet att se till att barnet aktiveras när de andra sover. För vems skull arbetar de för. Det pedagogiska arbetet sträcker sig under hela dagen.

Vad gör de när alla sover? Går alla på middagsrast eller? Vem ser då till de sovande barnen?
Mitt råd: Ifrågasätt och var lite besvärlig personalen är där för Ditt barn.
Lycka till!!
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Vad konstigt att de är så besvärliga när de har barn som är vakna också. Jag praktiserade på ett dagis en gång och där hade de några barn som sov i ett rum, några barn som låg och vilade och lyssnade på saga i ett rum och ett barn som var uppe och fick spela spel eller att någon läste för honom en stund. Det var en stund med lite mer lugn och ro mitt på dagen men inget sovtvång.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

alla barnen på båda småbarnsavdelningarna sover tydligen... men det finns som sagt 2 storbarnsavdelningar med...
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

jag gissar på att de som inte är med barnen passar på att ta rast - och jag har full förståelse för att det är ett evigt pysslade för dem för att kunna göra det... men vi föräldrar kämpar i timmar och vår stora son ser jag knappt på kvällen om han inte oxå lägger sig i samma säng (och det innebär nästan ännu mer kaos ibland)
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

precis så är det på vårat dagis. De som är vakna får anpassa sig till de som sover. En fröken brukar ta och läsa el dyl för dem då.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Jag förstår inte varför dagis inte låter henne vara vaken. På vårat dagis fungerar det så bra. De barn som behöver sova får sova och de barnen som inte ska sova får läsa saga istället.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Men om hon somnar på dagis så är det ju för att hon behöver vilan...

Det är en enorm skillnad att vara hemma i lugn och ro än att vara på dagis med 15 härjande ungar runt sig hela dagen.

Är du säker på att hon inte är trött på kvällen? En del barn är väldigt krävande och röjjiga när det börjar kvällas. Dom är helt enkelt övertrötta och får inte ro. Svimmar sedan om det blir ett ögonblicks stilltje.

HAr ni fasta rutiner på kvällen? Minsta avsteg från rutinerna (om man har ett kvälls-stökar-barn) är förödande för läggningen.
Många barn blir avslappnade och somnar lättare om de badat varmt innan de får krypa isäng.

Min ena har aldrig sovit middag på dagis och har lätt kunnat legat och sparkat i sängen till både 11, 12 och 1 om något stört i kvällsrutinerna. Morgnarna har varit vidriga.
Den andra är något bättre. Om det nu är någon tröst...

mvh Eva
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Men om hon somnar på dagis så är det ju för att hon behöver vilan...

Det är en enorm skillnad att vara hemma i lugn och ro än att vara på dagis med 15 härjande ungar runt sig hela dagen.

Är du säker på att hon inte är trött på kvällen? En del barn är väldigt krävande och röjjiga när det börjar kvällas. Dom är helt enkelt övertrötta och får inte ro. Svimmar sedan om det blir ett ögonblicks stilltje.

HAr ni fasta rutiner på kvällen? Minsta avsteg från rutinerna (om man har ett kvälls-stökar-barn) är förödande för läggningen.
Många barn blir avslappnade och somnar lättare om de badat varmt innan de får krypa isäng.

Min ena har aldrig sovit middag på dagis och har lätt kunnat legat och sparkat i sängen till både 11, 12 och 1 om något stört i kvällsrutinerna. Morgnarna har varit vidriga.
Den andra är något bättre. Om det nu är någon tröst...

mvh Eva

men det är klart att hon är jättetrött och behöver sova på dan om hon bara sovit 8 timmar på natten!! men då är hon lika pigg nästa kväll och kan inte somna och så fortsätter det... hon hade en period i våras - innan "kvällsvansinnet" började då hon började bli svår att lägga att sova på vilan och då föreslog vi att hon skulle vara vaken , men fick till svar att det inte gick - när sonen var liten så började han på liknade sätt vid samma ålder och då slutade han sova varje dag på dagis och bara någon gång ibland när det "behövdes" och det fungerade alldeles utmärkt... (båda mina är vääääldigt lika)

jag ser hellre att hon vaknar utvilad på morgonen och är vaken hela dan än att jag ska behöva väcka någon som inte sovit klart och gråter av trötthet!! och givetvis så kortar vi av hennes dagar om det behövs...

bad fungerar inte alls - då blir hon ännu piggare...

och ner hon är inte övertröttsspeedad - utan kryper så snällt så upp i sängen och borstar tänder och myser med böcker och kramas och gosas och är helt avslappnad - tills dess hon tröttnar på att gosa hel enkelt och vill ner och leka - och då kan vi ha hållit på i 1-2 timmar och då borde hon ju ha somnat (som hon gjorde tidigare) om hon var trött - och det är så hon somnar på helgerna ...
 
Senast ändrad:
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Det är en väldigt jobbig period för en del barn just när de ska vänja sig av med att dagsova.
När de är hemma går det jättebra men när de är på dagis så blir de jättetrötta efter lunch och orkar inte vara uppe och på bra humör. Min erfarenhet säger mig att det ofta är de där barnen som sover som döingar som får detta problem.
Men helt klart säger du ifrån så måste ju personalen rätta sig efter det, men ofta ser vi som jobbar på dagis en annan sida av barnet och kan tycka rejält synd om dessa barn som inte får sova middag längre. Många gånger blir de som tulpaner utan vatten och både gråter och bråkar av trötthet.
Men ert barn är definitivt inte unikt.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

men då är ju vårt enda alternativ att ha henne hemma... och då kan jag ju inte jobba alls... blir det verkligen inte bättre när de får sova 3- 4 timmar längre på nätterna?

eller mer specifik fråga - hur mycket ska vi korta ner dagen? vi kan lämna vid 10 och hämta 15 om det är bättre...
eller lämna 8 och hämta efter lunch...
 
Senast ändrad:
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

LIte allmänt - den biologiska klockan som går fel i förhållande till dygnets timmar....

Hon behöver lite längre dygn just nu känns det som. Eller kortare....beroende på den där eftermiddagsluren.

Jättejobbig sits.

Har personalen försökt att ha henne vaken på dagis ?
har ni möjlighet så hämta henne så tidigt som ni bara kan.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

de har inte försökt ha henne vaken förrän idag... trots att vi bett dem... idag blev det längre än vad jag hade tänkt för att maken inte fattar/lyssnat på mig när jag pratar... suck... så vi får de hur det går...
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Det är ju ni som känner ert barn bäst.
Min systerson slutade sova på dagis samma period som han fyllde tre. Han ville inte sova och gjorde det därför inte. Personalen sa inget om det utan insåg fakta.

Sover han på dagen blir han också ett monster på kvällen, då far han runt som en tazamnisk djävul och river halva lägenheten.

Se till att dagis förstår att ni menar allvar, jag är pedagog och har arbetat i många barngrupper. Det är föräldern som bestämmer om sovandet, inte personalen.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Det är en väldigt jobbig period för en del barn just när de ska vänja sig av med att dagsova.
När de är hemma går det jättebra men när de är på dagis så blir de jättetrötta efter lunch och orkar inte vara uppe och på bra humör. Min erfarenhet säger mig att det ofta är de där barnen som sover som döingar som får detta problem.
Men helt klart säger du ifrån så måste ju personalen rätta sig efter det, men ofta ser vi som jobbar på dagis en annan sida av barnet och kan tycka rejält synd om dessa barn som inte får sova middag längre. Många gånger blir de som tulpaner utan vatten och både gråter och bråkar av trötthet.
Men ert barn är definitivt inte unikt.


Jag skulle just skriva det du skrev, om föräldrar som förbjuder dagis att låta barnen sova middag bara för at de ska somna tidigare när de är hemma.
Hemskt!& förbannad blir man när man läser sånt.
Mindre barn blir trötta av att hålla igång hela dagen, de flesta behöver ta sig en tupplur på eftermiddagen.
 
Sv: sova eller inte sova på dagis - det är frågan

Det kanske blir värre om barnet inte får sova?barnet somnar ju för att denna behöver sova.Om barnet inte får sova middag kanske det bir så att denna för det första blir på sämre humör & kanske somnar tidigare på kvällen, men vaknar på natten istället & det blir en än sämre rutin.

Personligen tycker jag inte en 3 åring är för gammal för att sova middag, jag tror bestämt att alla oavsett ålder mår bra av det men orkar ni inte ha barnet vaket till 23 tiden så...
Däremot tar barnet igen sömnen genom att sova middag & kanske behöver sova på e.m för att orka med.
Att barnet somnar 23 är nog bara en övergående period & detta är absolut inte ovanligt heller.
Ni kanske får börja söva tidigare & vara noga med att varva ner i tid innan läggdags.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 927
Senast: Linn-Nora
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 153
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 253
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
910
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp