Söva 14-åring?

Niyama

Trådstartare
Min 14-åriga chihuahua har tandsten och någon/några tänder behöver dras ut. Just nu är det inte akut, han har ingen inflammation eller så men det är en tidsfråga. Det jag har så svårt att bestämma mig för är om jag ska låta honom sövas så han blir fixad i munnen, med risk för att han dör. Eller om jag ska hoppas på att det dröjer tills det blir en inflammation, och om/när (det beror väl på hur länge han lever) den kommer då besluta om han ska åtgärdas eller tas bort. Det är ju ett sämre utgångsläge att åtgärda då när allmäntillståndet är sämre. Just nu är han fullt frisk annars, hjärtat lät bra, tog blodprover som var bra. Han har bara en förträngning i luftstrupen men det var ingenting som skulle vara farligt vid narkosen.

Är rädd att han ska dö och det sista i livet var att vi lämnade honom hos veterinären och så får han sitta i en bur och vänta och sen dör när han är sövd. Vi en planerad avlivning är vi ju med till slutet.

Har ni haft så gamla hundar som har sövts? Vet inte alls hur jag ska göra :(.

Sv: Söva 14-åring?

Labben vi hade sövdes när hon var 12 år, hon fick en fettknuta som satt väldigt dumt till och skulle besvärat henne. Hon var pigg och glad då, och klarade narkosen bra. Hon blev sedan över 15 år, så beslutet kändes helt rätt.

Så jag hade nog övervägt hunden övriga hälsa. Kan inte tandstenen tas utan narkos?

Nej tyvärr behöver han sövas enligt vet. Är väl extra svårt att komma åt eftersom han är så liten. Alternativet var att ge lugnande så han blev tillräckligt "väck" men det var en större risk.

Skulle vilja hitta en veterinär där vi åtminstone får vara med honom tills det är dax, alltså att vi lämnar honom och de börjar direkt. Gillar inte alls att han ska bli sittande i en bur i väntan på sin tur. Å andra sidan verkar detta djursjukhus jättebra och har ett tandvårdsteam.

Nej tyvärr behöver han sövas enligt vet. Är väl extra svårt att komma åt eftersom han är så liten. Alternativet var att ge lugnande så han blev tillräckligt "väck" men det var en större risk.

Skulle vilja hitta en veterinär där vi åtminstone får vara med honom tills det är dax, alltså att vi lämnar honom och de börjar direkt. Gillar inte alls att han ska bli sittande i en bur i väntan på sin tur. Å andra sidan verkar detta djursjukhus jättebra och har ett tandvårdsteam.

Det borde inte vara några problem att hitta en klinik där du kan vara med hunden hela tiden, när jag tog tandsten på min gamla hund var jag alltid med när det sövde honom.

Sövde som i fullnarkos för UL/Laser behandling eller som i sedering för att manuellt skrapa tänderna?

Nu är det så svårt att säga när man inte sett hunden i munnen, men spontant hade jag nog avvaktat. En inflammation går ju att behandla medicinskt i första läget o taskiga tänder har en tendens att ramla ut själva. Inte för att det är idealiskt- men av två onda ting. Jag hade övervägt alla alternativ innan jag sövde en så pass gammal hund.

En efaren uppfödare jag känner gick iväg med sin hund när han var runt 10-11 och sövde och sa till vetten att nu drar du allt som skulle kunna tänkas bli problem framöver, för jag kommer inte vilja söva honom mer sen. Och jag förstår henne. Annorlunda såklart om det verkligen behövs där o då.

Sen tycker jag inte att en tandköttsinflammation brukar vara så allmänt nersättande att det i sig hindrar en narkos, om du skulle vilja/behöva söva längre fram. men söva för förebyggande behandling hade jag tvekat.. men det är jag, o jag har ju inte sett hunden ens.

Jag förstår det är ett knepigt beslut, hoppas du kommer fram till något du känner dig bekväm med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka