Min 14-åriga chihuahua har tandsten och någon/några tänder behöver dras ut. Just nu är det inte akut, han har ingen inflammation eller så men det är en tidsfråga. Det jag har så svårt att bestämma mig för är om jag ska låta honom sövas så han blir fixad i munnen, med risk för att han dör. Eller om jag ska hoppas på att det dröjer tills det blir en inflammation, och om/när (det beror väl på hur länge han lever) den kommer då besluta om han ska åtgärdas eller tas bort. Det är ju ett sämre utgångsläge att åtgärda då när allmäntillståndet är sämre. Just nu är han fullt frisk annars, hjärtat lät bra, tog blodprover som var bra. Han har bara en förträngning i luftstrupen men det var ingenting som skulle vara farligt vid narkosen.
Är rädd att han ska dö och det sista i livet var att vi lämnade honom hos veterinären och så får han sitta i en bur och vänta och sen dör när han är sövd. Vi en planerad avlivning är vi ju med till slutet.
Har ni haft så gamla hundar som har sövts? Vet inte alls hur jag ska göra .
Är rädd att han ska dö och det sista i livet var att vi lämnade honom hos veterinären och så får han sitta i en bur och vänta och sen dör när han är sövd. Vi en planerad avlivning är vi ju med till slutet.
Har ni haft så gamla hundar som har sövts? Vet inte alls hur jag ska göra .