Sota själv

Texaz

Trådstartare
Är det någon här som sotar själv? Är det svårt? Hur ofta sotar ni, och framförallt, var hittar man kurser??:confused:
 
Jag tror inte ens det är tillåtet och även om det är det så skulle jag aldrig chansa på att göra det själv och sen ev bränna ner mitt hem för att man gjort fel.
 
Jodå Dobbis, man får visst sota själv och kurserna håller vanligtvis räddningstjänsten i. Fråga på brandkåren Texas, dom vet.

Jag slängde ut sotaren för 30 år sen och bad höga vederbörande dra åt helvete på ren svenska och lovade honom stryk om han skulle sticka in snoken här igen. Retar man mig en gång för mycket så får man också ta konsekvenserna. :rage:

Jag sotar en gång om året, det är bara torrt damm i skorstenen som det ska vara när man kan elda. Stora pannan sotas aldrig mer än tuberna, den skorstenen finns aldrig nåt i då den sotar sig själv (glöder ren när eldningssäsongen börjar iom. att det är stålrörsskorsten och dimensionerad för detta).
 
Jodå Dobbis, man får visst sota själv och kurserna håller vanligtvis räddningstjänsten i. Fråga på brandkåren Texas, dom vet.

Jag slängde ut sotaren för 30 år sen och bad höga vederbörande dra åt helvete på ren svenska och lovade honom stryk om han skulle sticka in snoken här igen. Retar man mig en gång för mycket så får man också ta konsekvenserna. :rage:

Jag sotar en gång om året, det är bara torrt damm i skorstenen som det ska vara när man kan elda. Stora pannan sotas aldrig mer än tuberna, den skorstenen finns aldrig nåt i då den sotar sig själv (glöder ren när eldningssäsongen börjar iom. att det är stålrörsskorsten och dimensionerad för detta).
Alltså...
Det är rätt ofta du berättar att du slänger ut folk., har du svårt att komma överens med folk? :laugh:
 
OK, kunde inte hitta något på studieförbundens sidor här i stan, dock en i Lidköping, vilket är liiite långt att åka:D
Och jodå @dobbis, sen några år tillbaka är det tillåtet att sota själv OM man har utbildningen. Känner att det vore bra att få sotat lite oftare än nu då jag använder kakelugnen som enda uppvärmning.
I utbildningen ingår ju en hel del om brandskydd:idea:
 
Jag hade inte chansat. För mig kostar det 32€/år (knappt 300 kr) så jag anser att det är värt det. Lätt.
 
Alltså...
Det är rätt ofta du berättar att du slänger ut folk., har du svårt att komma överens med folk? :laugh:
Bara dom som är totalt dumma i huvudet och ska försöka mästra mig för det går liksom inte. Den sotaren var dessutom ökänd och när någon försöker tränga sig in hos mig och leker myndighetsperson med rätt att göra husransakan, då åker höga vederbörande ut. Mitt hem är min borg, och, nä, jag har inte ett dugg svårt att komma överens med folk som beter sig som folk mot mig utan tvärt om, får du mig som vän så håller vänskapen för evigt om du inte är ute efter att utnyttja mig vill säga, eller är falsk.

Förresten är det inte så många gånger jag berättat att jag slänger ut folk, sotaren var ett praktarsel och då ber jag dom dra till varmare trakter.
 

Liknande trådar

Hemmet Ja nu är det så att jag ska ärva sommarstugan, den är från 1955 och 60kvm boendeyta. Har öppen spis i källaren och "uppe". Den sitter...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Vi hittar inte längre den tändvätska vi använde tidigare utan någon miljövänlig skit som inte fungerar. Man får tända brasan 5-6 gånger...
2
Svar
37
· Visningar
1 386
Senast: sjoberga
·
Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
196
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 294
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp