Sorkfeber - kan hästar få det?

lewellyn

Trådstartare
Anledningen att jag undrar är att min stackars sambo fått Sorkfeber, och jag kan utan att blinka säga att jag aldrig nånsin sett honom så dålig. Efter att ambulansen hämtade honom här hemma i morse gick jag ut i stallet för att ha annat att tänka på... Och då slog det mig att förutom möjligtvis i vedboden, så är det ju i stallet sorkarna är mest. :crazy: Katten plockar säkert 6-8 stycken om dagen men det gör ingen märkbar skillnad.

I all info jag hittar står det att hund och katt inte kan drabbas, men hur är det med häst? :confused: Hinner det sätta sig på njurarna på en häst innan man får rätt diagnos... det vill jag nog inte fundera vidare på.

Senast ändrad:
Sv: Sorkfeber - kan hästar få det?

Det har jag faktiskt också undrat över iom att det är så mycket möss vid vårt hö ovanligt mycket i år faktiskt, så jag hoppas att nån kan svara oss !!

Hej från Hambo

Nej det är skogssork som är värddjur.
Dessutom är det extremt få fall i skåne(troligen importerade)
PL

Tack..............för vi har kvar en del möss i stallet fortfarande.

Du behöver inte oroa dig över hästar finns vad jag vet inga rapporter om sorkpest på häst.
PL

Man vet ju aldrig nu för tiden !
Det var ju nån som fått harpest från musskit !

Hej från Hambo

Möss är som sagt ingen fara - det är vad jag vet enbart Skogssork som sprider Sorkfeber. Det är dessutom allra vanligast i norra sverige så bor man söderöver kan man nog vara ganska lugn.

Jag funderade över det redan i våras när sorkinvasionen startade - de är verkligen ÖVERALLT! men så glömde jag av det så klart... Jag har ju heller aldrig hört att det har förekommit hos häst, men det man inte varit med om eller haft i närheten reagerar man inte alltid över tänkte jag.

Är sorkpest detsamma som sorkfeber, eller är det bara liknande symptom... bra att veta tänkte jag ;)
Sambon fick iaf slussas vidare till ett större lassarett och blir kvar ett tag med dropp osv.

Jag är hur som helst väldigt tacksam att vi inte drabbades båda två samtidigt kan jag säga, vete tusan vem som hade tagit hand om gård och hästar då? :crazy: Det har varit kaos nog här redan som det är, med transport av ny häst som måstat bokas om, foderleveranser omdirigeras, träningar ställas in.... puuh!

Det finns inga gjorda undersökningar på häst men antagligen blir dom inte sjuka även om dom utsätts för smitta. Antikroppar har hittas hos älg och jag har för mig även hos hund, men ak innebär ju bara att djuret varit utsatt för smitta inte att det varit sjukt. Det är BARA skogssorken som är bärare/värd till Puumalaviruset som ger sorkfeber och BARA sorkarna norr om dalälven. Sorkfeber (det finns inget som heter sorkpest) smittar genom inandning av damm kontaminerat med urin el avföring från en smittad sork (OBS sorkarna blir inte sjuka) så använd munskydd när ni städar upp sorkspillning, stänk med vatten, sopa el damsug helst inte, utan våttorka

Till Hambo: Harpest är en bakterie Francisella Tularensis som smittar genom kontakt med döda djur (harar kaniner dör av harpest) eller genom myggor som sprider smittan (vanligast) vid harpest får man ett sår som inte läker där myggan bitit och svullna lymfkörtlar i anslutning Harpest kan behandlas med antibiotika. Sorkfeber finns inget bot utan man får vänta ut sjukdomen som ger tillfälliga/reversibla problem med njurarna och försöka få allmäntillståndet så bra som möjligt

Låter ju vettigt vad du säger..., men dom sa på radion att patienten fått harpest av musskit ( eller dom sa nog inte skit). Dom sa tom "något så ovanligt som muslort "
Fast hur dom kunde komma på det är ju lite knepigt !
Tack för infon i alla fall

Hej från Hambo

Senast ändrad:

Peter: jag tror du blandar ihop harpest med sorkfeber se mitt tidigare inlägg. Sorkfeber kan man få av den infekterade sorkens urin el. avföring men harpest bakterien har vi inte ens lyckats isolera från musavföring från infekterade möss i laboratoriemiljö

Var ju flera fall av sorkfeber i skåne ifjor (var det väl) så det är ju uppenbarligen inte enbart norr om dalälven som det finns smittade sorkar var ju ett antal artiklar om det i tidningarna. Vi har extremt mkt skogssork här därav att jag reagerade på artiklarna.

Men det var ju just det som var det konstiga ! Dom hade ju konstaterat att harpesten på denna människa kom från muslort !

Hej från hambo

Man kan naturligtvis aldrig helt säkert säga ngt sådant utan man går på uteslutningsmetoden.
PL

Liknande trådar

A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 375
Senast: alegria
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 663
Senast: Fille
·
E
Hästmänniskan Vill nog mest skriva av mig lite grann och vet inte om jag lagt tråden rätt..., känner att jag inte har någon att prata med som kan...
2
Svar
34
· Visningar
3 243
Senast: sagalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V