Okej, förbered er på en novell
Men kanske hjälper det TS lite iallafall, om än bara lite.
Jag tog bort hästen med stort H i oktober, efter 10 år tillsammans. Akut trauma i hagen, och efter fem veckor med alla försök fick jag inse att han inte läkte. Just då var overkligheten störst, det här hände liksom inte. De sista dagarna var bara en enda lång utomkropplig upplevelse. Det är så oåterkalleligt, jag har aldrig tidigare tagit ett beslut som inte går att "fixa" eller ändra i efterhand. Är det gjort så är det, ingen väg tillbaka och det var så svårt att greppa.
Jag hade planerat minutiöst, med min långtida veterinär och han skulle hämtas och kremeras i samma veva, han skulle inte bli liggande.
I efterhand kan jag tänka att det kunde inte ha blivit bättre, allt gick smidigt och snabbt, enligt plan.
Sorgen efteråt är den värsta sorg jag upplevt, precis som du skriver gjorde det fysiskt ont. Det känns hemskt, men jag sörjer honom mer än någon människa jag har förlorat.
Tankar på allt jag gjort fel under våra tio år, alla gånger jag blivit arg på honom, allt jag kunde ha gjort bättre, alla gånger jag gjort fel, det gjorde mig riktigt deprimerad och halvt galen. Jag fixade inte sorgen och skuldkänslan helt enkelt, och idag, nästan nio månader senare kan jag fortfarande inte se på bilder av honom eller tänka så mycket på honom. Bara att skriva det här är faktiskt ganska svårt.
Förra fredagen hämtade jag min nya prinsessa!
Vägen till en ny häst var inte lätt, ingenting dög åt mig, ingenting var han. Jag ville ha häst, men jag ville inte prova några, ville inte titta på några. Jag ville bara ha tillbaka MIN häst. En dag fick jag ett tips om det här stoet, mycket lovande unghäst, egentligen inte till salu men fyllde alla mina krav så jag åkte och tittade på henne. Hon slickade på mamma och motsvarade alla mina krav så jag lade ett bud och köpte henne, och det är jag glad för idag! Där och då blev jag mer eller mindre tvingad av mina föräldrar som sett hur dåligt jag mått utan häst. Jag trodde det skulle vara svårt med en ny häst, men det är lättare än jag trott. Innan kände jag sådan enorm skuld för att jag köpte en ny, "ersatte" honom liksom. Det kändes som ett svek att köpa en ny häst, som att han inte betytt något, men det försvann så fort hon knallade ur transporten. Sorgen och skulden är kvar, absolut, men en ny häst att älska har hjälpt mer än jag trodde.
Kom tillbaka till hästarna på ett eller annat sätt så snart som möjligt är mitt tips!
Jag vet inte om det blir lättare med tiden, jag tror inte det, men det blir annorlunda. Lycka till!