sopsortering

@tanten Ingen aning, har aldrig sopsorterat. Bor i en liten skokartong och har ingen plats alls där jag kan förvara grejerna tills de slängs, därav att jag vill slänga saker asap. I köket får jag inte plats med mer än en liten sophink och tanken på att ha sopsorteringen i vardagsrummet eller sovrummet känns -sådär- måste jag säga.

Måste säga att jag tycker det är väldigt jobbigt att "sopskåpet" som standard är väldigt litet... Jag har nån ikea-lösning, tre smala kärl och så komposthink. Det är precis så det får plats tillsammans med en plast-insamlingspåse och en hörna för tidningar. Jag hade velat ha 20 l (undantag för komposten) för varje fraktion, dvs 7 st olika behållare. Det är ju helt omöjligt att få plats med...

@Manji Ja, och vårt kök är minimalt - likaså "sopskåpet". Vi hade en rörmokare ute i veckan och han fick kämpa för att hitta ett rör som kunde passa under handfatet vilket resulterade i att vi har ett rätt stort rör som liksom tar upp ALL jävla plats under handfatet; nu ryms vår sophink och lite städgrejer. Så for oss är enda alternativet att ha behållarna ståendes framme, på golvet inne i köket. Nej, jag är inte en tillräckligt bra människa för att det ska kännas kul faktiskt.

@Manji Ja, och vårt kök är minimalt - likaså "sopskåpet". Vi hade en rörmokare ute i veckan och han fick kämpa för att hitta ett rör som kunde passa under handfatet vilket resulterade i att vi har ett rätt stort rör som liksom tar upp ALL jävla plats under handfatet; nu ryms vår sophink och lite städgrejer. Så for oss är enda alternativet att ha behållarna ståendes framme, på golvet inne i köket. Nej, jag är inte en tillräckligt bra människa för att det ska kännas kul faktiskt.
Inser vilken lyx jag bor i, i min stuga med 74 kvm där köket är ett av de "stora" rummen. :o Jag har ett 80 cm brett skåp under diskbänken

Nu är ju jag ensamhushåll, men jag tycker inte att återvinningen tar så mycket plats? Det är ju samma mängd som tidigare var i soppåsen, bara det att det är uppdelat. Det är i mitt fall ganska små behållare som behövs. Undantaget glasflaskor och dito burkar..

Jag tycker det är plastförpackningarna som tar mest plats. Så jäkla mycket mjukplast! :crazy:

Jag tycker det är plastförpackningarna som tar mest plats. Så jäkla mycket mjukplast! :crazy:
Ja faktiskt. ALLT är inneslutet i plast. Det blir en plastkasse full i backluckan stup i ett.

Känns så ohyggligt onödigt.
jag nekar ändå plastpåse i många butiker, på apoteket etc.

Min kommun är röd och jag är inte förvånad..

Inte ens på jobbet sopsorterar vi. Det enda som sorteras ut är kartonger. Allt annat går i samma påse. Plast, matrester (inte så lite heller) osv.. :rage:

Jag insåg att jag kunde skölja ur och sedan knyta in i en annan plastpåse. Så numera åker även kött- och fiskförpackningar i återvinningen :)

Låter lite omständigt, då måste man ju ha en annan plastpåse som ändå ska slängas :D Gärna hel också, annars luktar det väl. Fast jag kanske bara ser problemen? :p

Inser vilken lyx jag bor i, i min stuga med 74 kvm där köket är ett av de "stora" rummen. :o Jag har ett 80 cm brett skåp under diskbänken
Åh det låter fantastiskt :D. Jag älskar min lya men just köket hade gärna fått vara större, som det är nu rymmer vi ingenting alls nästan.

Låter lite omständigt, då måste man ju ha en annan plastpåse som ändå ska slängas :D Gärna hel också, annars luktar det väl. Fast jag kanske bara ser problemen? :p
Andra plastpåsar som ska slängar har jag i överflöd. Alltför stort överflöd.
Frukt- frys- och grönsakspåsar.
Jag kan handla bara en liter mjölk och och något litet till. Vägrar ta en hel stor kasse för det. Så jag tar en fryspåse. Tycker att det svämmar över av plastpåsar under diskbänken. Så med jämna mellanrum tar jag ut alltihop och slänger massor i återvinningspåsen.

I min kommun har vi som bor på landet sorteringsfack i soptunnorna som kommunen tömmer. Vi har två soptunnor och båda har fyra fack - tidningar, plast, kartong, metall, färgat glas, ofärgat glas, matavfall och brännbart. Det finns även en liten tilläggsdel för lampor och batterier som en kan hänga på vid behov. Superbra :up: Här var det rödmarkerat på tidningar (gissar att alla eldar med dem) men annars beiget, ljusgrönt och grönt.

När jag bodde i Malmö sopsorterade jag också. Där blir det vanligare och vanligare med miljöhus och att sopnedkasten skruvas igen. Där finns även återvinningsstationer lite överallt (borde ju finnas överallt i Sthlm också, @niphredil ?).

Jag kan handla bara en liter mjölk och och något litet till. Vägrar ta en hel stor kasse för det. Så jag tar en fryspåse. Tycker att det svämmar över av plastpåsar under diskbänken. Så med jämna mellanrum tar jag ut alltihop och slänger massor i återvinningspåsen.
Varför inte köpa en tygkasse? Coops är i ekologisk bomull har jag för mig. Då slipper du alltid köpa/ta plastpåsar i affären :)

Då funkar det ju bra :) Jag tar oftast ingen påse alls om jag bara handlar något litet, handlar jag mycket har jag oftast medhavd påse. De påsar som trots allt blir går oftast åt förr eller senare så vi slipper översvämning av påsar :D

@McFlurry Jag bor inte i Stockholm, utan utanför. Men som sagt, har redan fått tips om vart vi kan gå vilket jag också skrivit i tråden redan.

Jag anser att jag är bra på att sortera. Skiljer på plast, pappersförpackningar, tidningar, glas, metall, lampor och batterier. Har ingen kompost men där hade å andra sidan varit glest eftersom det enda vi slänger i kompostväg är skal.
Lämnar grejerna antingen på nya och fina återvinningen eller vid någon av sopstationerna som finns här.
Under tiden det finns hemma så har jag utanför ytterdörren tjusiga påsar i större storlek där jag lägger grejerna.

Har minsta storleken på soptunna och nu vintertid med varannan-vecka-tömning ligger det oftast en eller möjligen två påsar där samt ett par hundbajspåsar.

Haha :D Det är en vanesak. Lägg en på passagerarsätet vid tillfälle, eller nått. Gäller att få in en rutin på det liksom :)
Jodå. det ligger en på passagerarsätet - den hamnade där av en helt annan anledning.
Lyckades missa den också nu senast. :banghead:
Tror jag har ett hål i hjärnan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka