Soppåsar utan plast

Araminta

Trådstartare
Nu när jag till 99% packar matvaror etc i medhavd väska eller i pappkasse så har förrådet av lämpliga soppåsar plötsligt sinat. Jag har fortfarande en rulle "avfallspåsar" som jag håller på att använda upp, men sen då? Vad använder ni?

Det är främst till restavfallet och i viss mån även plasten som jag behöver någon form av engångsartikel till pga kladd/damm. Kartong, metall, papper, glas etc bär jag ner i tygkassar/ikeakassar och stjälper sen ut löst i containrarna.
 
Till plast sparar jag tex kattmatspåsar havresäckar jordsäckar alltså säckar som redan är i plast och fyller sen dem med mer plast
Matavfall får vi här gröna påsar till av sopbilen jag slänger nästan bara apelsin bananskal och ben i den
En hel del matavfall tömmer jag i en hink som står utanför dörren och som sedan hamnar i en odlingslåda
 
Nu när jag till 99% packar matvaror etc i medhavd väska eller i pappkasse så har förrådet av lämpliga soppåsar plötsligt sinat. Jag har fortfarande en rulle "avfallspåsar" som jag håller på att använda upp, men sen då? Vad använder ni?

Det är främst till restavfallet och i viss mån även plasten som jag behöver någon form av engångsartikel till pga kladd/damm. Kartong, metall, papper, glas etc bär jag ner i tygkassar/ikeakassar och stjälper sen ut löst i containrarna.
Jag använder soppåsar på rulle till sophinken. Jag slänger ytterst lite sopor. Matavfall har jag i en hink som jag tömmer i komposten.
Metall samlar jag i en apotekspåse eller hundbajspåse som jag tömmer i containern och slänger påsen i platsåtervinningen. Plast (som är den största mängden) har jag soppåse på rulle och slänger alltihop när den är full.

Har fyrkantiga IKEA-hinkar som jag sätter soppåsarna i.

De enda jag itne sorterar är mjölk- och filförpackningar. Gör av med en mjölk i veckan och räknade sist jag bar ut en soppåse. Det var tre mjölkkartoner i påsen. alltså var det tre veckor sedan jag senast bar ut sopor!
 
Jag köper soppåsar godkända för kompost tillverkade av majs. Märket here maistic och finns på de flesta ekohandlar och så, även online. Märket biobag finns ibland på ica men de är inte helt nedbrytbara även om de marknadsför sig som det--men ska det ändå brännbartsopor i dem kanske en inte bryr sig.

Till mjukplast använder jag också maistic, och så använda fryspåsar när jag har dem.
 
Jag använder pappkassar som jag fått vid matleveranser till papper- och plastförpackningar. En lite kraftigare plastpåse till tidningar. En vanlig plastpåse till metallförpackningar. Dessa återanvänds tills de går sönder.
Till restavfall har jag vanliga soppåsar på rulle. Tror faktiskt att alla plastförpackningar är sämre för miljön än soppåsar på rulle …
Här går inte att slänga matavfall för sig men det är på gång, tror det ska införas 2023.
 
Nu när jag till 99% packar matvaror etc i medhavd väska eller i pappkasse så har förrådet av lämpliga soppåsar plötsligt sinat. Jag har fortfarande en rulle "avfallspåsar" som jag håller på att använda upp, men sen då? Vad använder ni?

Det är främst till restavfallet och i viss mån även plasten som jag behöver någon form av engångsartikel till pga kladd/damm. Kartong, metall, papper, glas etc bär jag ner i tygkassar/ikeakassar och stjälper sen ut löst i containrarna.

Jag köper bra soppåsar i plast på rulle på nätet. Typ en rulle avfallspåsar men i en storlek och styrka som jag trivs med.
 
Om ni väljer att köpa "nedbrytbara" "bioplaster", snälla, var väldigt noga med att alltid slänga dem i 'brännbart'.

Slängs den typen av påsar tillsammans med plaståtervinning förstörs den plast som skulle återvinnas (samtidigt som de inte alls är nerbrytbara i kritiska miljöer, tex vatten).
 
Tack för info om återvinningen @Sassy ! Känns trist att behöva köpa plastpåsar bara för att återvinna plast men sånt är väl livet.

Sen finns det ju de som är helt nedbrytbara, men marknadsföring och kundinformation är ca noll. Hoppas på bättre märkningar där.
 
Tack för info om återvinningen @Sassy ! Känns trist att behöva köpa plastpåsar bara för att återvinna plast men sånt är väl livet.

Sen finns det ju de som är helt nedbrytbara, men marknadsföring och kundinformation är ca noll. Hoppas på bättre märkningar där.

Hittills har jag inte sett några som visat fullständig nerbrytning även i vattenmiljö, finns det nu?

Det var ett par år sedan jag jobbade med microplastutredningen och jag har inte följt marknaden utan nöjer mig med att köpa bra rullar av återvunnen råvara.

Även de biobaserade plastråvarorna har ju ett ganska betydande klimatavtryck (inte sällan högre än "plast-plasten") och då kan man lika gärna använda den plast som redan cirkulerar i systemet.
 
Hittills har jag inte sett några som visat fullständig nerbrytning även i vattenmiljö, finns det nu?

Det var ett par år sedan jag jobbade med microplastutredningen och jag har inte följt marknaden utan nöjer mig med att köpa bra rullar av återvunnen råvara.

Även de biobaserade plastråvarorna har ju ett ganska betydande klimatavtryck (inte sällan högre än "plast-plasten") och då kan man lika gärna använda den plast som redan cirkulerar i systemet.

Tänker på diverse stärkelsebaserade plaster men de är inte så poppis i soppåsar och dyl, eftersom de är så sköra. Men finns gör det ju.
 
Om ni väljer att köpa "nedbrytbara" "bioplaster", snälla, var väldigt noga med att alltid slänga dem i 'brännbart'.

Slängs den typen av påsar tillsammans med plaståtervinning förstörs den plast som skulle återvinnas (samtidigt som de inte alls är nerbrytbara i kritiska miljöer, tex vatten).
Gäller det även t.ex. coops kassar av sockerrör? På dem står det ju att de ska återvinnas som mjukplast. :confused:
 
Gäller det även t.ex. coops kassar av sockerrör? På dem står det ju att de ska återvinnas som mjukplast. :confused:

Nej, det är "vanlig" plast fast tillverkad av icke-fossil råvara. De går utmärkt i återvinning, men bryts inte ner det allra minsta i miljön (vilket de ju inte heller utger sig för att göra, men det finns säkert någon som blir vilseledd i tanken av det där med att den ju är tillverkad av växter).

Det är därför det är så snårigt... Bio-råvara, bio-nerbrytbara, bio-plast? (Och även de som utger sig för att brytas ner i miljön gör bara det under goda förutsättningar, tex i en välskött kompost.)

Står det hur något ska sorteras i återvinning så stämmer det i de allra flesta fall, åtminstone när det gäller svenskmärkta produkter. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp