Sonen har fått glasögon

Mirre

Trådstartare
Men någon med tips om hur man får honom förstå att han måste vara försiktig och att han behöver dem?
Han tycker själv inte alls att han behöver dem.

Han kanske kan ha dem på i skolan när han ska se långt, eller när han ska läsa, lite beroende på? (mamma tex har aldrig sina glasögon om hon inte specifikt behöver dem).

Jag fick glasögon när jag var 10. Mina föräldrar "tvingade" mig att ha dem hela dagarna i början för att jag skulle vänja mig, inte ta på och av. Men så är jag närsynt så skulle inte klara att ha dem bara vid läsning, då skulle jag få huvudvärk som heter duga.
Minns inte hur lång tid det tog, men rätt snart lärde jag mig att de var en del av mig.

Men någon med tips om hur man får honom förstå att han måste vara försiktig och att han behöver dem?

Båda mina barn har fått glasögon i 4-årsåldern för att korrigera brytningsfel. Det har väl gått mer eller mindre bra gällande användandet. Äldsta barnet har varit mest avig och har i perioder inte använt dem, båda ser bra överlag, men behöver som sagt korrigera ett brytningsfel. Räddningen har lite varit att de går igenom detta nu för att kunna slippa glasögon senare och de förstår det ganska bra, men allt för ofta slängs glasögonen av och de har blivit förstörda många gånger så vi fått byta glas och bågar. Tyvärr.

Men så långt det går så försök att förklara vad det är för synfel och varför glasögonen behövs. Det leder förhoppningsvis till att barnet också är rädd om sina glasögon om det förstår nyttan med dem.

Numera går det bra med glasögonen och det är sällan protester för att använda dem, men det har inte varit helt lätt alla gånger.

Varför tycker han så? Han kanske ser bra utan dem?
Det är väl ovant att ha dem, han ser dåligt på långt håll så han behöver dem.

Kl

Optikern tyckte vi skulle prova med glasögon nu för och se om synen ändras något. Han fick anstränga sig hårt för och se alla rader på syntavlan.

@Emro ok min son är 6 nu.
Vi får förklara (igen :p ) varför han har dem och att det är viktigt att han använder dem.

@hemlig samma här, fick glasögon i gymnasiet och tyckte det var hemskt i början. Men man vande sig och nu är det självklart och ha dem.
Gå utan är otänkbart, då ser jag ingenting

Senast ändrad:

Min dotter fick glasögon när hon var två år, innan dess har vi använt kontaktlinser i drygt ett år.

Vi förklarade bara som det är, att hon måste ha glasögon annars kommer inte ögonen bli friska och att hon måste vara lite mer försiktig när hon har dem på. Det funkar bra och hon tar själv på dem på morgonen (hon är tre år nu).

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
594
Senast: Åsa A
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 527
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: AlinaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet