Sönderkliad man och svans!

R

repeater

Min oldenburgare har kliat sönder man och svans. Antar att anledningen är en blandning av eksem och knottbett.
Jag har testat att smörja in med olika produkter som exempelvis probolja utan några större resultat. :(

Några tips på vad man kan testa? :confused:

Sv: Sönderkliad man och svans!

En blandning av eksem och knottbett? De flesta hästar får eksem pga knott och andra bitande insekter, att enbart smörja räcker inte. Du måste även skydda hästen mot insekter, lämplig åtgärd är att köpa ett eksemtäcke och kanske även stalla in nattetid. Smörja får du göra ändå, men du måste bryta orsaken till att klådan uppstår, att smörja lindrar bara men hjälper inte bakomliggande orsak.

ingen av mina islänningar har tack och lov exem, men när de haft andra sår så har jag smörjt med olika saker som fungerat bra.

tex probolja, prob supercream med aloe vera,
4 s tjärsalva, avs-14 etc.

Har kompisar som smörjt med aloe vera med bra resultat.

du får prova dig fram!

Ett täcke som täcker hela hästen då eller?
Borde väl finnas andra sätt än täcke och stå inne
nattetid. Han går ju på sommarbete och det finns
ingen möjlighet att ställa in honom nattetid pga
avståndet till stallet. Vill ej att han ska behöva gå själv i någon
liten hage vid stallet pga eksem.

Såhär gör jag med min eksemhäst:
Jag har ett eksemtäcke på henne hela tiden när hon är ute (om jag inte rider eller så). Funkar mycket bra, håller borta flygfän också. Hästen är mycket nöjd med täcket! Svansen smörjer jag in med Nylanders hästkräm, fungerar också utmärkt! Visst, kanske inte jättesnyggt med en skimmel som har en halvbrun svansrot, men det hjälper och det kliar ingenting på hästen.
Ibland måste man rengöra svansen med matolja och vatten så att överbliven kräm försvinner, innan man lägger på ny hästkräm.

Det här är värt varenda krona och minut eftersom det fungerar otroligt bra.
Kan tillägga att min häst är ett 18-årigt Sv.Halvblod. Har ingen jättestor erfarenhet av det här med eksem, men såhär gör jag.

M-oaa

Har oxå hört att Nylanders hästkräm ska vara bra. Själv använder jag Horsol, det funkar jättebra! Finns på apoteket för 220:- Min har klarat sig jättebra i år med det. Förra året när jag köpte honom visste jag inte om hans problem och då kliade han sönder hela sin långa fina arabman:cry:
Har användt probolja men tycker inte att den hjälper tyvärr.

Min häst har exem. Har exem täcke (känns som ett måste) och använder prob shampoo + oljan och en creme som innehåller tjära.
Nu kliar han knappt någonting.
Nästa säsong kommer jag behandla med oljan och täcka innan knotten kommer så kanske han slipper anfallet helt hoppas jag.

Så köp du ett exemtäcke, jag har en boettkopia, Jacson. Har hört mycket bra om det och här har det funkat utmärkt. Kostar ca 650 kr så priset är ju bra jämförelse med tex boett.

Tack för tipsen!

Ska köpa Horsol och testa det!

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
2 214
Senast: pajaztar
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 314
Senast: hoppsann
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 733
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka