sönderbitna täcken...

J

jupiter-judex

finns det något bra tips på hur man får hästar att sluta bita sönder de andras täcken?? i vår hage är det tre hästar och den ena biter alltid sönder mina täcken, han rycker och drar och är ganska irriterande. min pålle försöker gå undan men han bara kommer efter. jag börjar bli lite trött på alla trasiga täcken, någon som vet hur man kan göra?
funderar på om det kan vara överskottsenergi...han äter ganska mycket kraftfoder...får som mest 4.5 kg havre, 2.4 kg korn, 700 g betfor och rapsolja och när han vilade så fick han 1.5 kg havre, 2.4 kg korn plus betforen och oljan....

Sv: sönderbitna täcken...

Vi hade en sån hemskt ponny i ett stall där jag stod förra vintern...mindre kul när täcke efter täcke blev sönder trasat.denna ponny hade sönder 12 täcken som ej gick att laga på en vinter...och ägaren fattade inte ett dugg och sket i det totalt...Denna ponny reds inte så värst mkt utan skrittades mest ut i skogen och så....
Vi satte tillslut på honom en greenguard men det sa djurskydds inspektören att det inte fick vara så av med den igen...Vi provade verkligen ALLT,hällde illa smakande saker på täcken osv osv men ingen funkade.....

Nu har jag flyttat och får ha mina täcken ifred som tur är...

man kan pröva att spraya täckena med "billigt" illa smakande hårspray, på en del hästar hjälper det.

Prova med antibit eller ättika och spraya på täckena, brukar fungera.

Jag brukar smeta på nåt som heter No Bite Cream och det har funkat har av misstag fått det på tungan och det smakar nå för j-vligt.. Kan var värt att prova det luktar inget missfärgar inte täckena lätt att tvätta bort tyvärr försvinner det när det regnar också...

ja det ska jag göra! jag har provat med tabasco men det funka inte....:)

ska jag också testa, men var köper du det?

ställ din häst i en egen hage jämte de andra eller gör en hage i hagen..så får de ändå sällskap men slipper bitandet.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 034
Senast: Fiorano
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik *långt och rörigt* Jag vet att det under åren ploppat upp en hel del trådar ang förstörda täcken, dock tycker jag de oftast handlar...
2
Svar
35
· Visningar
4 643
Senast: muppia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka