sömnmetoder...

tinissen

Trådstartare
en samlad tråd för sömnmetoder...

vilka har ni provat och vad har fungerat bra/dåligt med era barn?

vi har provat 5-min metoden, fungerade sådär.

nu har vi börjat med somna-utan-gråt metoden och hoppas på att den ska fungera bättre.

dela med er av era erfarenheter:)

Sv: sömnmetoder...

Vi har inte använt eller övervägt att använda några metoder. Vi ammar (jag :p), bär eller vaggar efter bebisens önskemål tills John Blund anländer!

(Jag har inte direkt läst in mig på någon metod utan känner bara till dem genom "hörsägen". Baserat på det tycker jag att både 5-minuters-metoden och AW:s "sova hela natten" låter fruktansvärda :crazy:. På samma sätt har jag "hört" att somna-utan-gråt ska vara betydligt mer sympatisk :))

ja jag tycker med de är lite väl brutala, 5-minuters fungerade väl inte så bra eftersom vi inte hade hjärta o bara låta honom ligga där o skrika. och så snubblade jag över somna-utan-gråt av elizabeth pantley och det kändes som om den skulle passa oss bra så nu ska vi ge det en chans med den store pojken, vi tänkte det kunde vara en bra metod att börja med eftersom det snart blir dags att gå ifrån spjälsängen för hans del:)

med den lille killen som jag ammar är jag ganska noga med att han inte ska förknippa bröstet med att sova.

Jag har inte använt nån namngiven metod utan har följt hjärtats röst.
Alla våra 4 barn har från början fått somna i famnen och har sedan lagts ner i sängen, där de har sovit gott. Runt ett års ålder har vi lämnat detta förfarande och har lagt dem i sängen, men suttit kvar bredvid sängen för att tryggheten fortfarande ska vara nära. Detta har vi gjort så länge det har behövts, tills det funkat att lägga dem utan att man sitter bredvid.

För oss har detta funkat utmärkt och problemfritt, barnen sover lugnt och tryggt i sina egna sängar och har så gjort hela tiden.

Jag gillar inte "metoder", här har vi hela tiden lagt oss tillsammans med barnen, läst saga, pratat om dagen som var och till slut sjungit lite. Båda barnen är med och förbereder sängen inför kvällen, lägger fram mjukdjur, ordnar med kuddarna och lägger täckena rätt. När vi väl hamnar i sängen ligger de på armen, är pappa hemma brukar största pojken hamna där och den minsta hos mig. Är jag ensam ligger de på varsin arm hos mig.

Så här har vi gjort sedan de var riktigt små, och i dag somnar de båda två inom en kvart från att vi lägger oss i sängen. Jag brukar ta med mig en bra bok in när det är sovdags, i början hann jag läsa ett ganska bra stycke i den, idag hinner jag knappt börja innan de sover. De sover gott hela natten, och vaknar endast i undantagsfall.

Ska väl tillägga att vi samsover, och våra kids är 20 månader och 3 år (nästa vecka). Till hösten ska vi flytta vårat sovrum till samma ände av huset som barnens blivande sovrum ligger i, så de kan sova i eget rum men med oss i trygg närhet. Förhoppningsvis kommer de då också kunna gå och lägga sig själva, men gör de inte det är det rätt mysigt att ligga bredvid dem när de somnar. Vi har inte bråttom med ensamsomnandet :laugh:

Mina barn är HELT olika.

Rasmus har sen han var nyfödd bara vart att lägga ner, bädda om och pussa så har han somnat, utan gråt och stök.
Tilde gråter 24/7 om hon inte får vara hos mig. Så med henne har vi använt typ 5 minuters metoden. Det är ingen ide att försöka få henne att somna, för hon gråter av envishet mot john blund. Lämnas hon ifred, med en skiva med vaggvisor svag i bakgrunden eller om jag sjunger sov du lilla videung så somnar hon snart som en klubbad säl.
De senaste 3 nätterna har jag faktiskt lagt ner henne och hon har vänt sig om och somnat på en gång :bump:

Vi kör nog mest somna-när-man-har-lust-metoden. ;)

Men om bebis är övertrött och behöver lite hjälp med att komma till ro och somna, så brukar en kombination av napp, hålla handen, stryka över huvudet och/eller vaggsång fungera. Ibland lite amning innan, så att det inte är hunger som hindrar från att sova. Eftersom bebis lätt vaknar vid förflyttning, så sker nattningen direkt i sängen, inte i famnen eller så.

Jag har inte använt nån namngiven metod utan har följt hjärtats röst.
Alla våra 4 barn har från början fått somna i famnen och har sedan lagts ner i sängen, där de har sovit gott. Runt ett års ålder har vi lämnat detta förfarande och har lagt dem i sängen, men suttit kvar bredvid sängen för att tryggheten fortfarande ska vara nära. Detta har vi gjort så länge det har behövts, tills det funkat att lägga dem utan att man sitter bredvid.

För oss har detta funkat utmärkt och problemfritt, barnen sover lugnt och tryggt i sina egna sängar och har så gjort hela tiden.

Samma här. Likadant sätt. Och jag inbillar mig att sonen sover så bra i sin egen säng, i sitt eget rum just för att vi har givit honom närhet när han än har velat.

Beskriv gärna somna-utan-gråt-metoden lite närmare, jag har bara hört om den när man i princip ammar till sömns :)

med den lille killen som jag ammar är jag ganska noga med att han inte ska förknippa bröstet med att sova.

Får han inte ha napp när han ska sova heller?

Det är eg inte en metod utan snarare ett system. Ex om barnet är vant vid att somna i famnen, prova att lägga ner liite tidigare för varje gång och se om det kan somna i sängen. Funkar det inte så ta upp och börja om. Är barnet vant vid att amma, prova att dra ut bröstet och somna utan, funkar det inte så börja om. Osv.

Det är en del iallafall, har boken men minns inte riktigt just nu.

Vi provade sova-hela-natten med stora killen men det funkade inte för oss. Nätterna blev bättre men inte bra. Problemet med honom var att han sov så dåligt att han blev klart påverkad på dagarna med, vilket kändes lite desperat. Och jag var desperat, sov 45 min i stöten hela nätterna.

Nu med lillebror blir det ingen metod, även om han också sover kasst. Det blir lite"gör-vad-som-helst-bara-vi-sover". Är snart 7 månader och somnar fortfarande i min famn, blir tvärarg om jag försöker lägga honom. Men vi tränar lite varje dag och en dag ska det väl gå det med.

Är upp mycket på nätterna med honom med (4 ggr i natt) men känner mig ändå lite lugnare den här gången. Han är inte lika gnällig på dagarna som storebror.

V är inte ens 5 månader, men han har alltid varit lätt att få att sova. På dagarna när jag märker att han är trött lägger jag honom mitt i vår dubbelsäng, ger honom nappen och lägger mig bredvid honom ansikte mot ansikte och håller om honom lite. Oftast sover han inom 2 minuter. På kvällen är det först mat (alltid nån gång mellan 20-21), därefter ny blöja och pyjamas på. Sen lägger vi ner honom i spjälsängen med nappen (om han vill ha den, det är inte alltid) och sen sitter någon av oss bredvid tills han somnat. Det är sällan det tar mer än 5 minuter.

vi har två barn en kille på 18mån och en på 2mån...han får napp när han vill ha men oftast åker den ut lika fort igen, var kanske lite otydlig i tidigare inlägg det är den stora killen som sömnen börjat strula med. inte lillebror:)
vårt äldsta barn har totalvägrat napp sen han var 6 månader och ratar välling sen han var ca 11 mån.

jag har inte läst boken utan mest googlat på metoden och vad jag förstått så ska man vara nogrann med rutiner.

vi upplever att det blivit stökigt med sömnen sen han började på dagis,
här hemma försöker vi få dagsvilan efter lunchen från ca 12 till senast 14. för att han ska komma i säng lagom till runt 19.
men på dagis har det mer än en gång hänt att han vilat redan vid 10tiden och då blir hela dagen på tok. då börjar han bli trött redan vid 16-17 och lägga för natten då blir lite knepigt. vi försöker få ordning på det här hemma till en början och sen får vi involvera dagis i det hela mer, han är ju inte där så mkt.

Jag är ingen metodmänniska och jag ogillar starkt metoder där man ska låta barnet skrika/gråta i ensamhet alá 5 min metoden, huvva!!

Är min dotter ledsen vill jag att hon ska veta att mamma/pappa kommer oavsett..

Här lägger vi E när hon börjar bli trött för att undvika en massa onödigt tjaffs, det kan bli allt från 18.00-21.00 men allt som oftast börjar hon bli trött runt 18.30-19.00.
Då lägger vi oss i sängen ( min och sambons dubbelsäng ) och dricker välling, sjunger vaggvisor alt berättar någon saga. När hon inte vill ha mer välling så tar hon nappen och vänder sig på sidan, man stryker henne över ryggen och ligger bredvid tills hon somnar.
När vi går och lägger oss så flyttar vi över henne till spjälsängen.

Senast ändrad:

Snäckan somnar oftast fort (inom 2-10 min) i egen säng, kan inte lämna henne i vår, hon skulle slå sig rejält om hon trillade ner.
När hon vaknar och jag har gått och lagt mig är jag för trött för att orka natta om henne i spjälsängen, så funkar det inte bums lägger jag henne i vår säng.
Säkert förkastligt, men vad 17 gör man. Äter inte på nätterna längre, blir snart ett år.

vi kör 5-minuter light.

badar, äter, sen i säng.
oftast reser hon sig upp direkt och börjar klaga (har inte lärt sig att sätta sig ner än...), men får vara själv någon minut.
därefter går vi in och lägger ner, bäddar och och pussar godnatt.

får upprepa 0-5 gånger beroende på humör, men till slut somnar hon alltid gott.

men några 5 minuter gallskrik kommer inte på tal här, utan vi går in direkt och vi hör på gråten att det kris.

gyllende regel är att vi ALDRIG tar upp henne när vi har lagt henne, undantag bajsblöja.
lagt barn ligger.
om det sen tar 45 minuter att få henne att somna spelar ingen roll, hon stannar i sängen.

Jag tar också upp och lägger i min säng om han vaknar och jag är för trött för att sitta där. Inte har jag märkt nån skillnad på hans sömn för det :)

Jag är ingen metodmänniska och jag ogillar starkt metoder där man ska låta barnet skrika/gråta i ensamhet alá 5 min metoden, huvva!!

Fast har du en bebis som bara har tid att sova 2*20 min under dagen (mellan kl 7-20) och som bara skriker och nyps när den hålls i famnen så överlever du de 15 minuter gråt som är vid läggningen.
Det är en helt annan gråt än "jag behöver närhet".

Tilde är 7 mån och sover mindre än Rasmus 3 år!

Senast ändrad:

Nej jag fixar inte sådan gråt och låter inte mitt barn ligga och gråta oavsett av vilken anledning hon gråter och aldrig att jag "står ut" 15 min!

Men vad är sådan gråt? Gråt för man inte orkar, gråt för man har ont, gråt för man är arg, gråt för man är ensam, gråt för man vill vara ensam.

Funkar 5mm så måste det ju vara en gråt att man vill vara ensam/ligga ifred?

Kan väl tillägga att maken "gav upp" och la Tilde i säng när jag var i stallet, och efter det så har hon somnat utan gråt nu 4 kvällar i rad :bump:

Senast ändrad:

Funkar 5mm så måste det ju vara en gråt att man vill vara ensam/ligga ifred?

5mm handlar väl mer om att barnet ska ge upp, att lära barnet att det inte spelar någon roll om hen gråter hen får inte vad hon vill ändå så hen kan lika gärna sova.

Hemskt, elakt och sorgligt. Tycker jag. :(

Och nej, bara för att man inte har ett "lätt" och "snällt" barn så står man inte ut med gråt. Inte jag. Varför skulle jag vilja stå ut? Jag vill inte att mitt barn ska gråta! Gråter det vill jag tröst och fixa, åtminstone finnas där och absolut inte låta barnet vara ensam.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 981
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag behöver era råd inför en förestående separation och flytt. Funderar kring vilken boendeyta som är rimlig att tänka sig som singel...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: tomte
·
Småbarn Läste om @Midsommarblomsters erfarenheter av organiserad gymnastiklek i grupp, och förstår absolut utmaningarna kring den typen av...
Svar
6
· Visningar
561
Småbarn Vår dotter fyllde 3 år i helgen och vi har pratat om att det är dags att sluta med napp då. Hon har fått välja om hon vill lämna dem... 2
Svar
23
· Visningar
1 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka