Status
Stängd för vidare inlägg.

Hallau

Trådstartare
Hjälp!!
Bryter ihop om jag inte får sova.
Har en 6mån bebis hemma. Han vaknar 2-3ggr per natt. Ibland lyckas jag få han somna om utan mat, men oftas ger jag han.
När slutade era bebisar äta om natten?
Och hur vänjer man av dom vid det? Och när ?

Sv: Sömn

Så länge jag helammade (drygt 7 mån) åt Vidar dygnet runt. Han sov i korta perioder mellan 15 min och två timmar oavsett tid på dygnet...

Sedan när han fick banan och gröt på kvällen tog jag en tuff match om vad man ska göra på nätterna när man HAR ätit tillräckligt :mad:

Det tog en knapp vecka, sedan har ha sovit alla nätter han varit frisk. (fast aldrig länge, men har inte mer än 9 timmar/dygn sov i kroppen)

Det viktiga är att de lär sig somna SJÄLVA utan hjälp. Somnar man bara med tutte eller mat eller vaggning, så måste man dit och upprepa så fort de vaknar till under natten. (och det gör de ju :crazy: ) Men är bebin trygg med att somna själv så somnar den också om själv.

Det finns nog lika många sätt som det finns barn.

Det som funkade för mig var att vara envisare. Varje gång Vidar pep gick jag in efter några sekunder (fem-minutersmetoden skulle jag aldrig klara även om jag vet att den funkar för andra) och förklarade mycket tydligt och utan att visa hur trött eller irriterarad jag var att man ska SOVA på natten och att det är mysigt. Jag tog aldrig upp honom utan lugnade i sängen. Så fort han var tyst gick jag igen. I början pep han igen så fort jag gick utanför dörren men så småningom blev de tysta intervallen längre. Efter en vecka somnade han själv och sov sex timmar i sträck.

Ammar du helt, kan det vara att bebban faktiskt är hungrig. Prova att ge en flaska med lite välling på kvällen, med mina har det resulterat i att de sovit bättre både på natten och i nått fall även dagtid. Men prova välling dagtid först om det skulle bli någon reaktion i lilla magen...

6 mån är en typisk ålder då sömnen är sämre mot tidigare. 2-3 ggr/natt hade varit paradiset för oss i den åldern... Nathalie vaknade varje timma ibland, men oftast varannan. Efter några veckor gick det över. Det tillhör utvecklingen, sömnen går upp och ner. Många provar att t.ex börja ge välling men efter nyhetens behag är man tillbaka i vakna massor av gånger, och vad ska man ta till då...

Mycket mat på dan (oavsett om man ammar eller även ger annat) och MYCKET SÖMN på dan gör susen när vi hamnar i såna perioder.

Oj, min grabb sov alltid hela nätterna..från dag 1...somnade vid 9 och vaknade vid 8 på morron...(men det är väl inget ni vill höra här :angel: ) å inte nog med det...då var an vaken några timmar och sen sov han middag i 2-3 timmar :rofl:...sket var 9:e dag :eek: ...Herregud , jag måste haft ett riktig drömbarn :D

Kan man inte prova att "intensivmata" dom...varannan timme på dagen, och då verkligen ge dom mat även om det bara är så lite så lite....då borde dom ju vara både trötta o mätta....

Det är ju olika från barn till barn såklart. Det är jätteskillnad på mina två. Nathalies "jobbiga" nätter är inte ens i närheten av Lucas vanliga nätter när han var mindre.

Magdalena skrev:
Det är ju olika från barn till barn såklart. Det är jätteskillnad på mina två..

;) därför vågade jag inte skaffa en till :D Då hade jag väl fått tillbaka allt....å lite till :devil:

Jag kan medela att jag inte har sovit en hel natt på 4 år. Eller några kanske jag har sovit men de kommer jag inte ihåg. :angel:

Usch, stackare...men för att trösta liiite så kan jag säga att min grabb hade kolik i 3 månader..men bara mellan 16-20.00...Det var heller inge kul....men TÄNK om haft det på Natta :eek:

Jag längtar till dem blir tonåringar och sover länge. *drömmer*

Fast då ligger man väl vaken och väntar på att de ska komma hem på natten. :crazy:

Jag har aldrig gett välling på natten men däremot som kvällsmål och det har räckt de har sovit bättre.

KOmmer inte riktigt ihåg, men efter 6 månaders ålder nån gång, då började han äta gröt på kvällen. De bara bestämde jag mig att nu räcker det.
Så istället för att amma nattetid (han ammade varannan timme dygnet runt och nöjde sig inte med att amma mindre än en halvtimme, fast jag hade honom i min säng så jag somnade bara jag "la han tillrätta") och söva honom så så vyssade jag honom till sömn ett par nätter. Sen slutade han äta på natten.

Nu är han snart 2½ och det är fortfarande inte hela nätter som han sover, han vill ha nappen, han vill till oss framåt morgonkvisten osv.

Förstår hur du känner.
Skulle kunna mörda :smirk: snart för en hel natts sömn. Men nu är det en sån vana att även om han inte är hemma nån natt så vaknar jag till vissa tider, och skulle han sova hela natten, för det händer då och då, så vaknar jag i alla fall vid vissa tidpunkter (enormt irriterande för övrigt :eek: ).

Du kan inte somna när barnet ammar då?
Så blir du visserligen väckt, men du får somna om snabbt.
Det var det enda sättet som jag "överlevde" på.... :smirk:

Har du ingen pappa till barnen som kan ta ett nattpass då och då....eller kanske vartannan natt?!?

martha skrev:
Usch, stackare...men för att trösta liiite så kan jag säga att min grabb hade kolik i 3 månader..men bara mellan 16-20.00...Det var heller inge kul....men TÄNK om haft det på Natta :eek:

Det hade min pojk åxå, började vid tretiden och höll på till 21.30. Skrek aldrig någonsin efter 21.30, var nästan ett magiskt klockslag. Speciellt en kväll minns jag, då han vid 21.20 gallskrek och jag trodde aldrig han skulle sluta. Men 21.30 sov han som ett litet lamm :D . Sen sov han hela natten fram till 5-tiden på morgonen (surt att stiga upp så tidigt...) och när han "sov förmiddag" vid åttasnåret, halvtimme-timme, somnade jag också.
Han slutade kolik-skrika när han var 3 månader och 3 dagar, tvärt.

Så jag har inte haft några "natt-problem" direkt, han var så utpumpad efter att ha skrikit em/kväll så han sov som en stock :p . Och han fick in "vanan" att sova på nätterna. Även om skrikandet i sig inte var så roligt :crazy: varken för honom eller mig.

Kan du amma "liggandes"? Minns att jag "snodde" åt mig små sovpauser på det viset.

Väninnan började ge välling på kvällen för att hennes son skulle sova bättre på natten, och det funkade för dem. Ammade på dagen, men inte på natten.

Testa lite "bondmora-stuk" som min mamma skulle sagt - rejält med mat i magen så sover vilken bäbis som helst anser hon...

Men håll ut - det blir bättre! Och försök somna till när bäbisen tar sin/sina tupplurar på dagen, om du har möjlighet till det.

Min kära sambo hör inget på nätterna, sover som en klubbad säl. Den stora vaknar inte så ofta längre men när han gör det brukar jag väcka sambon så han får gå in. Jag tar den lille men försöker faktiskt vila en stund när sambon kommer hem från jobbet om jag är supertrött.

Min man sover också som en klubbad säl, men min spetsiga armbågar väcker sådana också... :devil:

Jag hävdar att vaknar inte pappan då barnet skriker, har man inte slagit honom tillräckligt hårt :o
Jag menar, du skulle ju få honom att vakna om det brann, eller hur....

Men det är klart, är det ett barn som ska ammas, är det ju ingen större idé att väcka pappan, men om det bara är vyssning, då är det lika mycket pappans problem, enligt mig!

Min sambo är ofta helt oväckbar och sover rakt igenom väckarklockor, telefoner etc... Men om tre-åringen vaknar och piper på natten så hör han det oftast före mig :o (och jag som sover lika lätt som ett ledarsto med ett öra öppet :eek: )

Bådar gott inför bebin ;)

Jag fattar inte att man inte hör att bebin gråter!Har inga pappor ngn slags inbyggd instinkt som mammor eller är de fortfarande i grottstadiet? :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 239
Senast: Humla
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar