Sömn på förskolan

turbofling

Trådstartare
Ni med barn som fortfarande sover på dagen och går på dagis.
Hur ser rutinerna ut för den sömnen?

Sv: Sömn på förskolan

Efter maten ute i vagnen, precis som hemma. Där emot sover hon bara 45min-1 timme hos dagmamma. Så hon brukar slockna en timme efter mellis hemma oxå.
Hemma sover hon fram till mellis å e vaken resten av em-kvällen.

Min treåring sover fortfarande middag. Hemma i sin säng mellan ca kl 13-14 och på förskolan efter lunch ca klockan 12 i sovrummet med övriga barn. För henne börjar det strula lite med sovandet på förskolan nu, det blir ofta lite för tidigt på dagen för att hon ska hinna bli trött. Men då blir det ju 45 minuters vila istället och det är ingen katastrof om hon inte sover. När hon var mindre så sov hon i vagn på förskolan trots att hon aldrig gjort det hemma, det funkade bäst då eftersom hon inte var van att sova tillsammans med andra och hade svårt att koppla av.

John blir 2 i maj.

hans rutiner är:

Går upp 06.00-07.00
Sover på dagis 12.00-13.30 (efter lunch)
Somnar för natten mellan 20.00-21.00

Lite knasiga tider nu efter att vi ändrat klockan. Han sover oftast ute i vagn på dagis, annars har de "sovsalar".

När våra sov på förskolan så sov de ute i vagn efter lunchen.

Sonen går bara 15 timmar och sover lunch efter de har ätit. Han sover kanske 1 timme där, är lite trött och go när han kommer hem. Som tur är så går han bara 3 dagar/vecka, för dagen efter så sover han mellan 2-3½ timme och det är inga problem att få honom i säng på kvällen.
Jag kan tänka mig att han sover nog längre om han skulle gå längre än till 14. på de dagarna.

Nu utvecklar jag min fråga lite (ser att flera ändå förtog vad jag ville ha fram).

Vilken tid sover barnen?
Hur/var sover dom?
Hur gör personalen om det är en del barn som sover och en del inte?
Hur får dom alla att somna? (verkar inte vara helt enkelt om en del inte är så sugna på att sova just då).

Att jag undrar beror på att personalen på Emilias förskola inte verkar ha en plan för hur sovstunden ska vara. Kanske det ordnar sig sen när inskolningen är klar (dagiset är helt nytt så alla barn skolas in samtidigt).

Nu går Emilia upp vid 6-6.30 och kommer from imorgon vara på dagis till kl 13. Det blir lite sent att sova då om hon ska somna i vettig tid på kvällen. Vill gärna att hon ska somna senast vid 20 (hon är väldigt kvällspigg).

Vilken tid sover barnen?
Efter lunch, och om de skulle somna ;)
Hur/var sover dom?
1-3 åringrna sover ensamna i en tvillingvagn, med täcke och kudde. De sover för det mesta utomhus men är det jättedåligt väder inomhus.
Delar upp sig så några tar och nattar småttingarna och rullar på deras vagnar.
Dagmamman vi har sätter oftast igång en film så de stora får slappa i soffan medans hon går ut med de som ska sova (3 sovande, 2 vakna) då ser hon de från fönstret.
Hur får dom alla att somna?
Gungar på vagnen, och är det någon som inte vill sova så får den komma upp så görs det ett nytt försök.

Ludde blir 2 i maj.

När vi är hemma sover han sällan middag, han blir omöjlig att söva på kvällen då. På dagis däremot sover han en timme.

Dagarna ser ut ungefär såhär:
7.00 Vaknar
8.00 Kommer till dagis.
11.30. Lunch.
12.00 Sover till 13.
15.45 Kommer hem.
20.30 Somnar för natten.

På dagis sover de på madrasser på golvet, de flesta barn är så vana att sova då så de somnar av sig själva.

Vilken tid sover barnen?
Efter lunchen vid 12. Sover i en timme. Vissa 1½ timme.
Hur/var sover dom?
I Sovsal på madrass på golvet.
]Hur gör personalen om det är en del barn som sover och en del inte?
Delar upp sig i grupper. En sovgrupp, en lilla vilan- De yngre barnen som inte sover, stora vilan- de äldre barnen som inte sover. Stora och lilla vilan brukar läsa böcker och ta det lugnt.
Hur får dom alla att somna? (verkar inte vara helt enkelt om en del inte är så sugna på att sova just då).
Sitter jämte och klappar kinden t ex. Försöker få de att slappna av.

Mindotter sover alltid från 11.30 på dagis och får sova tills hon vaknar, men max 3 timmar.
Oftast sover hon till ca 14.00.
Är hon jättetrött på morgonen så får hon gärna sova en sväng då också.
Hon sover alltid i sin vagn på förskolans altan, utom när det är typ 20 minus, då får hon sova inne i vagnen..
Men hon har både täcke, filtar och åkpåse till vagnen så hon fryser aldrig.
Eftersom vagnarna står på altanen som är alldeles utanför allrummet så har fröknarna alltid uppsikt över dem ifall någon skulle vakna.

Jag jobbar ju på vårt dagis 1 dag/månad då jag är s.k planeringsdagsförälder och jag måste säga att sovningen funkar otroligt bra :).

Vilken tid sover barnen?
Efter lunch, vilket blir mellan 11.30-12.00. Vår son är den som sover längst, han brukar sova 2h ungefär på förskolan, men det kan hända att han sover ännu längre. Han kör fullt ös övrig tid ;) Hemma sover han ca 1,5h.

Hur/var sover dom?
Alltid utomhus i vagn om det inte är kallare än -10 grader (eller spöregn/snö såklart), då sover de inne i vagn.
De flesta sover 2 och 2 i tvillingvagnar, men ett par har egna vagnar, däribland vår lille. Han låg inte riktigt kvar i tvillingvagnen om man säger så :angel:

Personalen är alltid ute med barnen, och de som inte sover leker. Eller sitter och vilar med ett gosedjur och napp om det gäller större barn som nyss slutat sova, eller om det är små som inte kan sova så ligger och vilar i vagn om de vill - annars leka.
Jag var lite tveksam till att sömnen skulle fungera i början måste jag säga, men det fungerar verkligen hur bra som helst och de är ursöta de små när de står och "köar" för att bli nerbäddade i sina vagnar efter lunch :love:

Hur får dom alla att somna?
Rullar vagnarna sövande (ja, det normala för att söva i vagn) om någon är ledsen. Är de vakna men nöjda får de ligga kvar och och gosa en stund så rullar de vagnen sedan om de inte somnat av sig själva.

Vår son fyller 2år i mitten av maj! :)

Vilken tid sover barnen?
Lunchen serveras 11.30 och efter det så lägger dom alla barn.

Hur/var sover dom?
Barnen sover i sina vagnar eller i vagnar som förskolan har. E sover i egen vagn då jag tror hon har mer trygghet och sover bättre då. Fram till denna vecka har E sovit inomhus då hon inte är van att sova ute när det stojas runt om ( här hemma på altanen blir det ju i princip tvärtyst ). Dom har börjat prova ha henne ute och nu fungerar det :)

Dom delar på sig, det är en bra personalstyrka på E´s avdelning.

Lägger i vagn och gungar/rullar lite. Om något barn inte vill sova provar dom igen om en liten stund, men det är sällan sovbarnen inte är trötta efter lunch.

Vilken tid sover barnen?
Hur/var sover dom?
Hur får dom alla att somna? (verkar inte vara helt enkelt om en del inte är så sugna på att sova just då).QUOTE]

Barnen sover 12.00 - de vaknar. Men sonen hämtar jag 14.00 så då väcker de honom 15-20 minuter innan, för han behöver tiden till att vakna till.
De sover i en sovsal. Jättemysigt, blått rum med stjärnhimmel och madrasser på golvet.
De barn som inte sover har de personal till och de leker i ett annat rum tills de andra barnen vaknat.
Sonen hade svårt att somna borta, men nu är det inga problem. En i personalen hade honom i famnen tillsammans med något han brukar ha i sängen hemma. Han är inte snuttig av sig, tycker mjukdjur är sådär. Men hans kudde funkar jättebra. Nu lägger han sig självmant på golvet, behöver inte vara i någons famn längre. Ibland är han inte trött vid den här tiden, då får han hoppa den tiden och leka istället. Det tar han igen sen när han kommer hem.

Har inga egna barn på förskola, men jobbar på förskola och vi har det såhär.

Vilken tid sover barnen?
Vi äter lunch 11.15, så runt 12.00 brukar barnen läggas. Oftast sover de till 13.30-14.00.

Hur/var sover dom?
Alla barn sover på madrasser inne i vårt "sovrum". (Är musikrum när barnen är vakna.)

Alla våra barn sover. Vi har ett barn som inte alltid somnar, men hon brukar ligga med och vila i ca. 1 timme. Vi har bara barn som är mellan 1-2 år (fyller 2-3 år iår.)

Vi är alltid två personal som "sover med barnen". En stannar tills barnen somnat och den andre ligger kvar under hela vilan. Av ca 14 st barn är det bara 4-5 st som behöver ha en vuxen som ligger och kramar om. Är helt fantastiskt hur duktiga våra barn är på att sova! Vi har alltid lugn avslappnande musik på, samma skiva varje dag. Alla barn brukar ha somnat inom 30 min.

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
962
Senast: Dunet
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 423
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka