Sommartankar redan, men gräs i hage....

A

ang

Vi har gammal ängs-/skogsmark i hagen och jag funderar på vad man kan göra för att förbättra marken. Finns det nån gräsblandning att så med, förutom att gödsla hagen? Och vad är i så fall bästa gödningen?

Nåt mera att tänka på?

*tack*

Jag skulle nog plantera ett buskage med roliga buskar de kan plocka med. Nypon tex. Och något snabbväxande träd (asp eller liknande?).
Gödning och sånt är jag inte bra på. Men man kan bränna gräset på våren, så blir det fint gräs senare..

Våra gamla eko marken har frodat sedan vi plöjde, harvade och harvade och harvade....
Vi sådde timotej och engelsk rajgräs (skydd för timotej första året). Eftersom vi försökte hålla eko- stämpel har vi inte gödslat men det växer så det knakar nu när vi betesputsat några gånger under sommaren.
Vill du ha timotej och är tålmodig kan du komma och plocka och ta hem för omplantering!
Vi ska inte ha timotej kvar eftersom jag har en fånghäst...
Vi har provat att bara tallriksharva och så, det funkar det med men det tar längre tid för timotejen att ta sig.

Intressant! Buskar och "pill" finns redan, så nu är jag mest intresserad av ett bra underlag och gott om gräs. Har goda möjligheter att spärra av delar så att dessa får vara i fred periodvis, men terrängen gör det dessvärre svårt att harva.

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 150
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
4 290
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.