Sommarstäda stallet!

E

Eufemia

Jag håller på att sommarstäda i stallet och högtryckstvättar boxarna. Men det blir inte rent!! Jag efterfrågar tips på hur man får träet rent igen... tvättmedel av något slag? Jag ska måla dessa obehandlade boxväggar så jag vill ha det riktigt rent först.

Sv: Sommarstäda stallet!

Jag håller på att sommarstäda i stallet och högtryckstvättar boxarna. Men det blir inte rent!! Jag efterfrågar tips på hur man får träet rent igen... tvättmedel av något slag? Jag ska måla dessa obehandlade boxväggar så jag vill ha det riktigt rent först.

Grönsåpa och högtryck med dieselmotor, så att Du kan få vamvatten.

1) Spola först med högrtrycken
2) Gnid in grönsåpa och skrubba på utsatta ställen
3) Spola med högtrycken igen

Skinande rent....fungerar i all fall i mitt stall......

Ja, det krävs nog varmvatten. Då brukar det lossna rätt bra.
Grönsåpa använder jag med.

Förr städade jag stallet med grönsåpa, men sen såg jag en annan tråd här på buke som de skrev att man skulle tvätta med Yes Diskmedel! och skiten bara rann av! :bump: du kan ju testa och se om det hjälper :)

jag sprutar först målartvätt på väggarna. Skiten formligen rinner av. Där det är mycket smutsigt skrubbar jag med skurborste. Min häst har för vana att trycka sig mot väggen när hon lyfter på svansen så jag har hästskit långt upp på ena väggen. Allt är borta. Jag har inte högtryck utan en vanlig slang att spola med.
Målartvätt gör väldigt rent + att det ger bra fäste för den nya färgen.

Min häst har för vana att trycka sig mot väggen när hon lyfter på svansen så jag har hästskit långt upp på ena väggen.

Visst är det jobbigt. Hade en ponny ett tag som gjorde så. Men om man blöter ner skiten en stund och låter den "lösas upp" så går det ganska lätt att få bort det sen.

Annars tvättar vi bara med högtryckstvätten, men väggarna är målade, så det fastnar inte så mycket.

på enskilda smutsfläckar kan man hålla högtryckstvätten rktigt nära, bara några cm ifrån fläcken, men jag vet inte hur bra det är för väggen i längden...

Vi rengjorde också med målartvätt nu innan vi målade stallet. Funkade ypperligt. Som du sa, skiten rinner av. Där det var lite mer så skrapade vi även.

Norrland

Man ska inte gå med högtryckstvätten på träväggar då styrkan i strålen tränger in i träet och lämnar vatten efter sig!

Innan träet har torkat igen kan det ha gått många månader. Målar man på den väggen när träet är yttorrt så kan man få mycket problem!

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
701
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka