Sommarmat till hosthäst

the_connemara

Trådstartare
I somras testade vi 3 eller 4 olika torrhö, alla hostade hästen av. Blötläggning var ok men inte helt bra. Hästen går i gräshage hela dagarna och äter något kg (max 3) per natt. Två hästar så silage är ju inte aktuellt. Vad ger man?

Bara halm? Finns det någon typ av lusern/hackelsemix som inte är sådär finfördelad? För det är ju bara något att tugga på som behövs, hästen är i lite överhull hela sommaren på gräs. Kan dock se minen framför mig om det bara ligger halm på golvet vid intag :p

Lite krubbskrammel får han året runt vid intag.

Sv: Sommarmat till hosthäst

Försök hitta någon form av småbalshösilage i din närhet.
Jag har inte koll längre, men förut fanns Boxgrass eller Horsehage som var typ sånt, vet inte om de finns kvar.
Där jag bor finns en bonde som gör småbalar på ca 50 kg, men ska såna balar funka för dig måste det ju vara torrt som hö så att det inte hinner börja ruttna.

Rekommenderar HorseHage, som ameo skrev, eller hitta en eller ett par andra i stallet att dela småbalshösilage med (brukar ligga på 40-50 kg).

Har redan balar på 30-35 kg vår och höst men jag tror inte jag vågar ge det mitt i sommaren? Trycker båda i sig 3 kg per natt så är de ju ändå öppna 5-6 dagar. Eller kan det vara ok tror ni?

Får göra nytt försök med horse hage, lyckades inte förra året. Visst ska de finnas i typ 20 kg?

Lusern hackad strå, sådana balar håller sig länge väl?

Anledningen till att jag redan börjat oroa mig är för att han börjat reagera på storbalshösilaget de ätit i vinter. Det är alltså inte bara att ge hösilage så är alla problem väck tyvärr :-( av den anledningen vill jag inte heller ha för torrt, inbillar mig att det är problemet nu bla.

Senast ändrad:

Enda sidan jag hittar på HorseHage är denna: http://www.horsehage.se/. Finns någon mer uppdaterad svensk sida? 25 kg är väl absoluta max, 15-20 hade ju varit ännu mer perfekt storlekt.

Annars funderar jag på typ lusern strå: http://www.granngarden.se/product/lusern-hack-str--20kg-krafft--# men vet inte om det är så finhackat att man ger i krubba o det äts upp fort? Vill ju eg ha något att pilla med en längre tid under natten som komplement till halm. Näringsvärden o sådant spelar typ ingen roll alls.

Edit: Bra att man missar att man redan skrivit ett inlägg om strålusern :o

Finns en annan variant som heter HorseGrass som jag själv haft och varit supernöjd med. Tyvärr är inte heller deras hemsida speciellt uppdaterad.

Jag har köpt en begagnad frysbox modell stor och ställt i stallet. På somrarna fryser jag silaget i den. Jag har 40-50 kgs balar och man kan proppa ner en bal där (fyrkants, med kakor) om man proppar rätt (man får ta isär den och packa i delar så att säfa). Sen tar jag upp dagens ranson och tinar den. Problem solved =)

är hästen diagnosticerad av veterinär för sina problem?

för mig utifrån det du beskriver, hade det lättaste varit att fodra med lucernhack i säck, snarare än att hålla på med frysboxar och diverse. det låter ju inte som den behöver ngt foder i sig annat än tilltugg, så hack och kanske halm låter vettigt. vi har anläggning och hästarna går in nattetid hela sommaren även om de går ute långa dagar från tidig morgon till senare kvällen i stora gräshagar. de föder sig på gräset i hagarna så endast nattetid på box behöver de inte mycket i sig, om de står på halm......

Senast ändrad:

Hmm, lite jobbigt med rundbal (och plats, vi har problem med att klämma in en fodertunna till i vårt ministall :o) men helt klart en god lösning! Ska ha det i tankarna :)

är hästen diagnosticerad av veterinär för sina problem?

för mig utifrån det du beskriver, hade det lättaste varit att fodra med lucernhack i säck, snarare än att hålla på med frysboxar och diverse. det låter ju inte som den behöver ngt foder i sig annat än tilltugg, så hack och kanske halm låter vettigt. vi har anläggning och hästarna går in nattetid hela sommaren även om de går ute långa dagar från tidig morgon till senare kvällen i stora gräshagar. de föder sig på gräset i hagarna så endast nattetid på box behöver de inte mycket i sig, om de står på halm......

Har var hos vet första vändan när hostan inte släppte trots ströbyte osv (garanterat ströhalmen som orsakde första hostan) men då konstaterades bara att det inte var något allvarligare än sviter av tidigare dålig halm. Behandlades alltså inte. Och blev helt bra förra vintern med (bra) silage inkl tidigare övriga åtgärder.

Nä, han äter väl max 3 kg hö en sommarnatt så det är som du säger bara "tilltugg". Kanske tom räcker med halm om man hittar bra även om hästis nog kommer tycka det är elakt värre :p Lutar som du säger åt att testa hack upptill mest för att hålla hästis lite nöjd.

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 472
Senast: Leeelot
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 203
Senast: Rosett
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 621
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar