"Sommarlov?"

A

Alltiidjag

Hejsan! Jag tänkte höra mej runt lite och undrar hur ni motionerar hästen nu på sommaren? Alltså, rider ni som vanligt, är ni hos hästen varje dag, även fast ni inte rider? Får hästarna ledigt några veckor osv... Alltså frågan är till er som har era hästar ute på bete :)

Sv: "Sommarlov?"

min häst fick vila 10 dagar i början på sommarlovet, eftersom jag var bortrest då. annars är jag ute och rider nästan varje dag, som vanligt, fast hon går på bete :)

min häst fick åka på bete...i 2 dygn. sen fick han åka hem pga sårskada. fick såret ompysslat i 1 vecka, red honom 3 veckor och fick sen erbjudandet om gratis bete så nu är han på bete igen, 1 vecka har gått utan skador :)
Dom som har betet ser till honom, smörjer in honom med myggmedel och pysslar på. Jag behöver inte åka dit, ganska skönt med sommarlov.;)

min pojke får "vila" genom att mest skogsridas i 2-3 veckor, sen sätter vi igång med träningen igen :D

Nu har vi visserligen det s.k "betet" i samma hage som vi har dem i på vintern - men eftersom de går där 24/7 och tydligen har gräs så att det räcker och blir över (trots att det ser helt nerbetat ut är 2 av 4 hästar ehm.. något över normalhull) räknar jag det som bete ändå. :D
De rids som vanligt. Några vilodagar blir det pga att vi reser bort en del på somrarna, men annars rids dem. Tycker det känns onödigt att ställa av dem, de behöver ju trimmas lite mellan allt betande ;), plus att det är ju nu på somrarna som det är finast väder, och man alltså har mest lust att rida!

Jag tänker oxå så att de är ju på sommaren man egentligen kan göra allt roligt!!! :D

Sommaren är den absolut bästa/roligaste tiden att ha häst!
Det finns beteshage i stallet där jag har min häst, med full skötsel. Visst, rider inte varje dag då jag jobbar oregelbundna tider ibland men jag rider ca 5-6 dagar i veckan.
Pållen fick en veckas semester då jag var bortrest. Lång semester får han till vintern! Brrr

Min pålla stod hela vintern pga lite olika anledningar. Så våren och försommaren har gått åt till igångsättning. Blir alltså ingen vila nu under sommaren, däremot så har vi inte kommit igång med tränandet ännu. Dock motioneras pållan 5 dgr/veckan varvar ridning, promenader, longering, tömkörning. Rids dock minst 2 ggr/v. Promeneras en hel del pga av jag fortfarande håller på och bygger upp hennes ryggmuskulatur.

Bästa med sommaren är att jag kan rida SENT på kvällarna och det är fortfarande ljus ute. Tycker det är så skönt att slippa insekter och värsta värmen.

/Lizzie

Alla hästarna kollas dagligen. Stoet jobbar som vanligt med undantag för en kort vila när jag var på en drygt 10-dagars resa norrut. Tränar som mest vår, sommar och höst. Vintertid dras träningen ned något men inte helt.

Är och tittar på hästarna varje dag, kollar vatten och skador sånt...
Ponnyn rids ganska mycket, 4-7 dagar i veckan av tjejjen som har hand om honom.. Min häst går ungefär som vanligt, dvs rids 2-6 dagaar i veckan... :angel: Ska iväg och tävla första helgen i augusti så nu måste jag försöka rida lite mer än annars. :D Måste försöka hålla igång honom skapligt under hösten då han troligen kommer få en relativt lång vila i vinter/vår...

Eftersom min dumskalle ( :D ) är skadad så får hon ett extremt långt sommarlov, men tvärtom blir det för mig. :p

Unghästen som går på bete tittar jag till nån gång om dagen när min syster (som äger henne) är bortrest.
Nu blir det dock att b örja träna lite med henne eftersom hon ska visas snart och köras/ridas in i höst/vinter.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III