sommarkatter

MinIan

Trådstartare
kom å tänka på en sak, för några år sedan var det på tal om alla dessa sommarkatter som alla skaffar till sina sommarstugor och sedan lämnar kvar när dom flyttar hem igen till hösten händer det här fortfarande lika mycket eller har du blivit mindre?
kan inte sluta bli galen på alla dessa människor som bara skaffar sommarkatt och sedan lämnar dom helt..:mad:

Sv: sommarkatter

Läste någonstans att det inte alls händer speciellt ofta numera. Tyvärr innebär inte det att hemlösa katter har minskat, men just sommarkattsfenomenet är inte lika vanligt.

vad bra, människor har väl insett misstagen dom gjorde.. hemlösa katter ja, jag vet ju en gård speciellt som det finns hur många vildkatter som hellst på.. *suck*

Men att det finns hemlösa katter är väl framför allt för att folk inte kastrerar sina lösgående hankatter? Det tycker jag är väldigt oansvarigt. Det är ju ändå ett relativt billigt och säkert ingrepp som, ifall alla skulle göra det, skulle minska hemlösa katter-befolkningen. Att sterilisera sin honkatt är ju ett alternativ, men inte alls lika säkert.

Det är ju ändå ett relativt billigt och säkert ingrepp som, ifall alla skulle göra det, skulle minska hemlösa katter-befolkningen. Att sterilisera sin honkatt är ju ett alternativ, men inte alls lika säkert.

Jag tycker att det är äckligt dyrt egentligen men vad ska man göra? Men du kan ju tänka dig argumenten som kattägare har: självfallet betalar de för att kastrera honkatten eftersom ingen vill ha kattungar men vem fasen bryr sig om hannen springer iväg och pucklar på en honkatt- inte kattägarens problem ;) (därför hjälper inte den dyra summan som man betalar för att kastrera en hankatt, men det är relativt till vart du bor också).

Däremot fattar jag inte sommar-katt-fenomenet. Hur kan man ens lämna katten där? Blir man inte kär i den och tycker om den? jag skulle ju bli extremt fäst vid djuret och inte klara av att lämna den.

Ja visst borde man bli fäst vid sin sommarkatt. Vi har 5 kattungar de skall till nya ägare om någon månad. Jag kommer att gråta floder. Hur kan man då bara lämna en katt?????

det är väl dyrare med honkatter? jag kastrerar alltid mina hankatter, kostar ca 500 kr, men den personen jag syftar på hon vill varken eller.. :crazy:

det där med sommarkatter är väl att vissa människor sklaffar katt till sommarstugan för att det ser bra ut å ha en katt, det är typ.. populärt, alla har katter på sommaren, men oj, vi ska tillbaka till lägenheten i stan, vad gör vi med katten, jo lämnar det för den kan väl jaga? så tror jag många tänker... :crazy:

Det brukar generellt sett vara dyrare att sterilisera en honkatt än att kastrera en hankatt. Det beror väl på att det är ett helt annat slags ingrepp, det är inte bara att skära och sy (okej, nu var jag väldigt grov/vag men...) utan man får raka, skära upp, skära bort och sy = svårare och aningens mindre säkert.

Det är framför allt pga. det sista, att det är mindre säkert, som jag tycker att det är en hankattägares skyldighet att se till att det inte kommer fler oönskade kattungar till världen...

Att det är mindre säkert att kastrera honkatter är för att de får full nakos (pga det är ett större ingrepp) alltid risker med narkos. En hankatt räcker det att man ger lugnande eftersom testiklarna sitter utanför kroppen. Därför det också är billigare, minre ingrepp, tar inte lika lång tid, behövs inte lika mycket utrustning...
Men sen så finns det ju en del hankatter vars testiklar inte trillat ut utan de sitter kvar inne i kroppen, då blir det ju ungefär samma ingrepp som på en honkatt.

Jag tycker att det är äckligt dyrt egentligen men vad ska man göra? Men du kan ju tänka dig argumenten som kattägare har: självfallet betalar de för att kastrera honkatten eftersom ingen vill ha kattungar men vem fasen bryr sig om hannen springer iväg och pucklar på en honkatt- inte kattägarens problem ;) (därför hjälper inte den dyra summan som man betalar för att kastrera en hankatt, men det är relativt till vart du bor också).

Däremot fattar jag inte sommar-katt-fenomenet. Hur kan man ens lämna katten där? Blir man inte kär i den och tycker om den? jag skulle ju bli extremt fäst vid djuret och inte klara av att lämna den.

Dyrt i relation till vad? Att vara tvungen att åka till veterinären under pågående förlossning för att en kattunge ligger fel? Att mata, vaccinera och veterinärbesiktiga en hel kull? Att kastrera katten akut pga. livmoderinflammation (besvärligare, mer riskabelt och dyrare än en rutinkastrering)? Att operera bort en hel juverrad pga. juvertumörer?

Man får nog sätta den tusenlapp det kostar att kastrera en honkatt i relation till eventuella andra kostnader man kan få om man inte kastrerar.

Till TS: Sommarkattsfenomenet är nog inte så vanligt idag, men folk kastar ut katter året runt tyvärr. De katter som sedan blivit ratade är ofta inte kastrerade så vi verkar bara få fler och fler hemlösa katter.

Det är framför allt pga. det sista, att det är mindre säkert, som jag tycker att det är en hankattägares skyldighet att se till att det inte kommer fler oönskade kattungar till världen...

Det är varje kattägares skyldighet att se till att inte fler oönskade kattungar kommer till världen, oavsett kattens kön!

Jag vill påminna om att honkattskastrering inte bara att göra med att förhindra dräktighet utan det minskar risken för sjukdomar så som livmoderinflammation och juvertumörer också.

Dyrt i relation till vad? Att vara tvungen att åka till veterinären under pågående förlossning för att en kattunge ligger fel? Att mata, vaccinera och veterinärbesiktiga en hel kull? Att kastrera katten akut pga. livmoderinflammation (besvärligare, mer riskabelt och dyrare än en rutinkastrering)? Att operera bort en hel juverrad pga. juvertumörer?

Och det där tror du många gör? En katt är en katt för vissa och de skiter fullständigt i om kattungarna vaccineras avmaskas osv. Jag vet många som varken har försäkring, ger sprutor och kastrerar sina katter. Så egentligen är det dyrt med jämförelse till vad katten kostar i inköpspris och dess status i samhället.
Hankatter är inte så himla farliga att kastrera men honkatter kan ju gå på 1000-1500 beroende på vart man kastrerar.

Men tro inget annat- min katta ska kastreras, försäkras, märkas ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 570
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar