Sommarjobba som beridare, hästskötare, groom?

Primula

Trådstartare
Som rubriken lyder, finns det någon som har jobbat tillfälligt över en sommar på ett tävlingsstall för ridhästar? Finns det ens någon som vill anställa en hästtjej en så begränsad tid eller ses det som slöseri med "upplärningen"? Berätta gärna om egna erfarenheter av det hela :)

Jag pluggar på universitet och är färdig våren 2013 så det känns som att denna sommar som kommer är min "sista" att göra något kul som jag har velat länge. För sen när jag är färdigutbildad så börjar ju det allvarliga livet :grin:

Sv: Sommarjobba som beridare, hästskötare, groom?

Tror ofta tyvärr att det är svårt att få en så tillfällig plats. Jag är själv lite smått ute efter liknande. Pluggar också på universitet, klar 2013 och är sugen på att dra iväg och jobba under sommaren + kanske få lite träningshjälp.

Precis, det vore verkligen grymt kul att få göra en sådan grej! Får jag bara utvecklas själv och lära mig nya saker har jag inget emot att slita som ett djur en sommar iaf :)

Men kanske att man får ta det precis efter att man är färdigutbildad istället, innan man tar ett "riktigt" jobb, eller medan man väntar på det jobbet man söker? För om jag inte gör det snart, kommer det aldrig bli gjort! Och det är något jag verkligen vill testa på!

Var vill du helst åka Mooi? Är det Sverige eller kan du tänka dig utlandet också? Vad och var pluggar du? Kul att hitta nån som är i exakt samma sits :)

Och jag tror att det är fullt möjligt att hitta ett ställe som behöver extra hjälp över sommaren!:)

Det brukar ligga en del annonser ute under våren om stall som vill ha extra hjälp. Man kan även höra sig för vid intressanta anläggningar. Kanske man kan gå lite inskolning tex på helger under våren? Jag menar det är inte så svårt att mocka lite skit och rykta hästar;)

Man kan kanske inte vänta sig att få rida dagarna i ända, men att vara behjälplig med markservice och ev framskrittning/framridning.

Precis, det vore verkligen grymt kul att få göra en sådan grej! Får jag bara utvecklas själv och lära mig nya saker har jag inget emot att slita som ett djur en sommar iaf :)

Men kanske att man får ta det precis efter att man är färdigutbildad istället, innan man tar ett "riktigt" jobb, eller medan man väntar på det jobbet man söker? För om jag inte gör det snart, kommer det aldrig bli gjort! Och det är något jag verkligen vill testa på!

Var vill du helst åka Mooi? Är det Sverige eller kan du tänka dig utlandet också? Vad och var pluggar du? Kul att hitta nån som är i exakt samma sits :)

Ja jag tror att om man har lite mer krav/önskemål på vart man vill vara så tror jag nog att man kanske kan ta sig ett år efter skolan istället. Jag fyller 25 efter att jag gått ut skolan så det känns ändå inte som att det är "för sent" att dra iväg ett tag.
Jag åker gärna utomlands (och då gärna Tyskland) om jag inte skulle hitta något väldigt bra här. 2009 var jag på väg till Tyskland för att jobba hos Rath (provjobbade och blev erbjuden att fortsätta) men det föll på att jag inte kunde ta med min häst -så mitt drömmål är ett ställe där jag kan se bra ridning, jobba och eventuellt rida lite i jobbet men om man inte får rida i jobbet så iallafall ha med min häst och få lite träningshjälp på den.
Jag pluggar till Socialpedagog och läser i Trollhättan.

Jag kan garantera dig att det inte blir svårt att hitta en vettig ryttare som behöver hjälp 2 månader sommartid, de flesta hästskötare/groomar arbetar inte speciellt länge och byts ut relativt ofta.

Jag har precis kommit hem från Skåne där jag arbetade hos en av våra landslagsryttare i dressyr. Var anställd som groom/dressyrelev och hade med mig egen häst. Jag var anställd på samma villkor som övriga groomar, men mängden ridtid i sadeln varierade mellan oss i personalen. Jag red och tävlade, medan vissa inte red alls.

Innan dess hade jag en tur i Tyskland och även Danmark och anser det betydligt lättare att få beridarjobb utomlands, här i Sverige ska du ha en grym talang och betydande meriter för att få chansen att arbeta som beridare.

Om du vill få chansen att RIDA och utvecklas (förrutom med din egen häst) här i Sverige måste du verkligen se till att hamna på rätt ställe. Kan tillägga att jag är 19 år gammal men det brukar önskas att personal som söker är minst 20 år.

Cashmir: Tack för ett trevligt svar, nu kan man börja hoppas ändå alltså:) Låter som att du har haft en jättekul upplevelse! Jag har tyvärr inga jättemeriter i tävlingssammanhang (beror på att jag inte har tävlat speciellt mycket mer än på lokal nivå i mitt liv) men jag är "vuxen" och jag är ambitiös och vill testa att jobba med hästar med allt vad det innebär. Och självklart kan jag ju rida :)

Mooi: Jaa du kanske har rätt? Man kan nog ta ett år efter man är klar på uni också, dock är jag hela 26 år då men det är väl ingen ålder :) Kul med Rath-erbjudandet, det hade nog varit en upplevlse för livet!!

Jag jobbade en sommar som 16-17 åring i ett dressyrstall på gp nivå i tyskland. Inga meriter krävdes utan man kom dit och fick bevisa vad man kunde. Första veckan var inte så rolig men sen red jag 2-5 hästar per dag och fick lektioner av de andra beridarna någon gång i veckan och så hade man hela tiden folk som red samtidigt och gav intruktioner lite då och då. Vissa groomar red inte alls. Så allt hängde på hur bra man var och hur duktig man var på att ta i och jobba hårt. Jag tjänade inga pengar utan jobbade för uppehälle och lektioner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka