Sommarhäst

K

KLAS-iVAR

Någon som har nån erfarenhet utav sommarhäst?
Har börjat fundera på att skaffa en. ;)

Sv: Sommarhäst

Ligger fel;)

Jag har aldrig haft sommarhäst. Vad menar du, under vilka omständigheter? har du stall och ska låna, eller rida någon annans hos personen i fråga? utveckla.:)

Jag skulle vilja låna en häst under sommaren för att utveckla min ridning, lära mig mer. Jag har hagar som de kommer gå ute dygnet runt i eftersom att det är sommar.
Plus att jag bor på gården.

På en sommarhäst brukar man vanligen inte utveckla sin ridning så mycket eftersom hästarna brukar ha semester sommartid och helst bara ska gå på skogsturer och få ta det lugnt. Men det beror förstås på om ägaren förlägger hästens semester till vintermånaderna istället, som vissa gör.
Man får iaf lära sig mycket om hästägandet i sig, den dagliga tillsynen etc.

Att få tag på en sommarhäst är ganska svårt om man inte har kontakter då de flesta vill ha sina egna hästar kvar på sommaren när de har som mest tid att rida och ha kul med dem.
Jag kommer ev. få ha min medryttarhäst som sommarhäst i sommar, men det beror på vad ägaren kommer överens om med dem som äger hagen. Han ska bara ridas några gånger i veckan i skogen och sedan få vila och ha det skönt. Men jag kommer få ta med honom på en veckas träningsläger i början av juli. :)

På en sommarhäst brukar man vanligen inte utveckla sin ridning så mycket eftersom hästarna brukar ha semester sommartid och helst bara ska gå på skogsturer och få ta det lugnt. Men det beror förstås på om ägaren förlägger hästens semester till vintermånaderna istället, som vissa gör.
Man får iaf lära sig mycket om hästägandet i sig, den dagliga tillsynen etc.
:)

Sommarhäst eller inte kan jag nog inte uttala mig om.
Men jag vill bara berätta att jag och många jag känner gör tvärtom med hästarna. Vi tar det lugnt under vintern och jobbar dem mer på sommaren. Under vintern har jag inte tillgång till ridbana. Då lufsar vi bara runt i skogen så gott det går för halka ev snö osv.

Vill du ha en sommarhäst till NÄSTA sommar är du nog bra ute. Men vill du ha en sommarhäst till NU i sommar, är du nog lite sent ute.

Sommarhäst, är ju som att ha en häst på foder, du ansvarar för att veterinär tas ut vid behov, tar ut hovslagare, samt att hästen sköts på ett bra sätt och återlämnas till ägaren i gott skick i höst.

Helt enkelt det är ett vanligt fodervärdskontrakt som ska skrivas, som beskriver vad du får göra, veterinärbesiktning innan du tar hem den och veterinärbesiktning innan den åker hem, för att ingen ska säga att du har försämrat hästens skick och beskaffenhet. I kontraktet ska också stå vem som står för försäkring.

jag lånade ett sommarhäst i mitten av 90talet. 4 veckor från ett stall som just hyrde ut sommarhästar.
Det som hände då att jag betalade en summa, tog med mig hästen hem och skötte den etc under dessa 4 veckor och sedan lämnade tbx den.
Såklart provred jag hästen där, jag var 15 eller 16 tror jag och tjejen som hyrde ut visste att jag kände folk som kunde hästar (mer än vad jag kunde).
Jag betalade 5000 kr för hästen och sen såklart allt som kom till, stall, mat etc. Den gick ute med sin kompis (som min kompis hyrde) dygnet runt men vid extrema förhållandes som skyfall och åska fick den vara inne i några timmar i stallet o tugga på lite hö :D
Vi red mest skogsridning och hade roligt.
Hovis fick komma ut (kände två) en gång i veckan då hon alltid drog av sig en sko i hagen, ägaren var så schysst att hon betalade tillbaka de pengarna till mig som jag lagt ut (hästen var nyskodd innan hon åkte t mig).

Så gjorde jag alltså när jag var 15, om jag skulle gjort så idag är en helt annan historia ;)

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV