Sommarhäst

Hejhej

Trådstartare
Hej jag är en tjej på 13 år som skulle vilja hyra en häst i sommar. Jag red för ca 1år i ca 2-3 terminer så har ju lite erfarenhet av hästar men inte mycket,men jag vill gärna lära mig mer om hästar och hästskötsel. Jag läser rätt mycket om hästenskötsel och mat.
Nu till själva frågan är jag för oerfaren för att hyra en sommar häst och vad ska man tänka på om man hyr häst? Om jag då hyr häst så tänkte jag ha den i ett stall med många erfarna.
Har du några tips så får du gärna skriva dom

Tack i förhand:)
 
Prova att söka dig till ett stall där du kan hjälpa till med andras hästar denna sommar, skulle jag säga. Att ha en sommarhäst blir nästan som att ha en egen fast under begränsad tid. Det är bra att du tänker dig att ha hästen i ett bra stall med bra msk:or, men man kan inte alltid räkna med att någon finns precis där och då när det kör ihop sig. Man behöver inte kunna/ veta allt ( det kan ingen ) men man måste kunna se / känna om och när ngt är på tok med hästens hälsa. Det ska vara roligt att ha häst och det blir garanterat roligare och tryggare ju mer man kan och vet ! Lycka till !
 
Ridläger låter som det bästa för dig. Man måste kunna en hel del för att hyra häst. Även om du ställer den i stall med många erfarna så har de kanske inte tid eller möjlighet att hjälpa dig. Många vill använda sin tid i stallet till sin egen häst, inte för att hjälpa andra hela tiden. Man måste ha kunskaper själv och inte förlita sig på att andra alltid är villiga att släppa sitt eget för att hjälpa en.
 
Prova att söka dig till ett stall där du kan hjälpa till med andras hästar denna sommar, skulle jag säga. Att ha en sommarhäst blir nästan som att ha en egen fast under begränsad tid. Det är bra att du tänker dig att ha hästen i ett bra stall med bra msk:or, men man kan inte alltid räkna med att någon finns precis där och då när det kör ihop sig. Man behöver inte kunna/ veta allt ( det kan ingen ) men man måste kunna se / känna om och när ngt är på tok med hästens hälsa. Det ska vara roligt att ha häst och det blir garanterat roligare och tryggare ju mer man kan och vet ! Lycka till !
Vart hittar man ett sånt stall där man kan hjälper till med andras hästar?😊
 
Hej jag är en tjej på 13 år som skulle vilja hyra en häst i sommar. Jag red för ca 1år i ca 2-3 terminer så har ju lite erfarenhet av hästar men inte mycket,men jag vill gärna lära mig mer om hästar och hästskötsel. Jag läser rätt mycket om hästenskötsel och mat.
Nu till själva frågan är jag för oerfaren för att hyra en sommar häst och vad ska man tänka på om man hyr häst? Om jag då hyr häst så tänkte jag ha den i ett stall med många erfarna.
Har du några tips så får du gärna skriva dom

Tack i förhand:)

Jag tycker också att du verkar för oerfaren, om inte dina föräldrar är väldigt kunniga.

Jag tror också det kan vara svårt för dig att bli medryttare, utifrån att du beskriver väldigt lite rid-erfarenhet.
Det låter rimligare att försöka få bli skötare till någons häst.
Jag har dessvärre inga bra råd om var man hittar någon som vill ha en skötare, utom möjligen att annonsera i lokala häst-grupper på facebook eller liknande.
 
Ridläger är bäst.

Lite billigare variant är 4 H gårdar och 4H-läger Ofta brukar de ha en eller ett par hästar även om de har många andra djur också. 4-h gårdarna brukar finnas i storstäderna också. Jag gillar 4-h de är lite mer ideella och mindre pressande än vad ridläger kan vara. Hästar är dyrt och ridläger behöver få in pengar. 4-h kan ofta vara lite mer kommunalt sanktionerade.
 
Ja, du är absolut för oerfaren för sommarhäst. Det är väldigt mycket man behöver kunna för att ansvara för en häst. Du får försöka vara i stall där du kan lära dig om skötsel, vård, foder etc, etc. Seriösa ridskolor brukar t ex ha skötarsystem med mycket olika kurser att gå.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 166
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
750
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: valy
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp