Sommarhäst?

feresia

Trådstartare
Hej!

Jag hoppas jag är i rätt tråd!

Jag är jätte sugen på att låna en häst över sommaren men jag har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig att besvara.

Hur brukar man lägga upp kostnaderna, jag tänker speciellt på försäkring och så ifall det händer något om veterinär behövs?

Är det svårt och hitta en häst som man inte vill betala för att låna? tänker hästuthyrare som kan ta 6000 tusen över sommaren och då får man stå för allt med hästen också så som foder stall palts m.m.

Ni får gärna ge mig tips för jag har aldrig lånat en häst förut och känner bara att jag vill vara förberedd ifall jag hittar något. Vad tror ni det landar på för summa i månaden att ha häst? Jag bor på en gård med stall och stora hagar, det finns även hästsällskap här, även jätte mycket skog och natur och rida i så dessa kostnaderna behöver jag inte räkna in.

Jag söker en häst att lulla med i skogen.

Tack på förhand.
 
Jag skulle tro att det blir ett foderavtal som sträcker sig över de sommarmånader du tänkt dig. Alltså du står får alla kostnader utom försäkring. Eftersom hästen då ev. skadas i din vård betalar du kostnaden det medför. Det finns tyvärr inget supersmidigt och billigt sätt att ha häst på, vill man prova på får man ofta ta även de mindre roliga bitarna. Att hitta en häst att låna kostnadsfritt bör inte vara så svårt om du kan tänka dig vbl travare. Sett mååånga annonser på sådana, renodlade ridkusar är det sämre om, och jag tror få vill låna ut enbart över sommaren. Känner till en handfull trevliga travare vars ägare gärna lånat ut dem som sommarhästar på rak arm!

Du kommer kanske behöva ge något kraftfoder (200-300kr/säck/månad) och sko hästen (~1500) utöver bete. Material till hagar? Vattenkar? Saltsten? Strö? Är ju bra att ha en box i ordning vid busväder eller om man vill låta hästen vila inne. Många blir väldigt trötta av att gå ute dygnet runt. Annars är sommaren en tacksam period att ha häst!
 
När "jag" hyrde sommarhäst för ca 25år sedan så gjorde vi det ifrån en ridskola. Jag har ingen aning alls om vad det kostade, men vi hyrde hästen ett par veckor och hade gott om bete så vi behövde inget foder, ingen skoning och sådant alls.
Kan ju vara så att ridskolor hyr ut under en vissperiod då dom har stängt för lektioner nu med, ring runt och kolla. Det som var bra med det var att dom kollade av vår kunskapsnivå och hyrde ut en häst som passade oss.

Oavsett varifrån du hyr så se till att hästen är försäkrad och skriv papper på vem som ska betala vad vid ev. skada eller annan oförutsedd händelse.
 
Om man hyr från ridskolor brukar det kosta ca 800 (lite olika) per vecka, men då betalar oftast ridskolan hovslagare och ev veterinärvård och det behövs i 90 % av fallen inget annat foder än ett bra bete och en saltsten (billiga). Dock brukar det finnas krav på dessa hästar att de ej får användas till träning eller tävling under uthyrningsperioden, alltså får egentligen bara lunka i skogen. De kollar också så att man är en lämplig hyrare och ser till att man får en lämplig häst. De brukar också åka ut och kolla där hästen ska vara så att allt verkar bra.

Att hyra häst från andra ställen än ridskolor har jag dock ingen erfarenhet av.
 
Om man hyr från ridskolor brukar det kosta ca 800 (lite olika) per vecka, men då betalar oftast ridskolan hovslagare och ev veterinärvård och det behövs i 90 % av fallen inget annat foder än ett bra bete och en saltsten (billiga). Dock brukar det finnas krav på dessa hästar att de ej får användas till träning eller tävling under uthyrningsperioden, alltså får egentligen bara lunka i skogen. De kollar också så att man är en lämplig hyrare och ser till att man får en lämplig häst. De brukar också åka ut och kolla där hästen ska vara så att allt verkar bra.

Att hyra häst från andra ställen än ridskolor har jag dock ingen erfarenhet av.

Usch, jag tycker att det är så illa när ridskolor hyr ut sina hästar över sommaren. Där jag rider får alla hästarna gå på välförtjänt bete tillsammans över sommaren. De behöver ju också semester!
 
Usch, jag tycker att det är så illa när ridskolor hyr ut sina hästar över sommaren. Där jag rider får alla hästarna gå på välförtjänt bete tillsammans över sommaren. De behöver ju också semester!
Får nog hålla med.. De jag känner till släpper sina på stort bete och underhållsmotioneras bara av speciellt utvalda i skogen tex samt av personal. Vissa får i undantagsfall bo hos vissa elever som varit med länge men då bara hästar med många restriktioner typ att de varit skadade och inte kan gå med övriga som då ställt stora krav på eleven

Att få tag i sommarhästar är nog inte lätt alls eftersom att det är tiden på året det är mest lättsamt. Jag skulle hört mig för i bekantskapskretsen främst och det kanske leder till att man får rida lite iaf. Alternativt att man tar en häst på foder på typ ett år då intresset att låna ut sin häst kort tid inte brukar vara så stort. Jag tror ärligt det var lättare förut, nu vågar många inte ens låna ut hästarna pga de ekonomiska svårigheter det kan medföra
 
Senast ändrad:
Usch, jag tycker att det är så illa när ridskolor hyr ut sina hästar över sommaren. Där jag rider får alla hästarna gå på välförtjänt bete tillsammans över sommaren. De behöver ju också semester!

På den ridskolan där jag hade min häst hyrde de ut hästarna pga att de helt enkelt inte kunde ordna med bete till alla. därför får de åka ut till medlemmar som lunkar runt lite i skogen med dem och där de ska gå i en hage.
Jag tycker att det är bättre om ridskolorna hyr ut sina hästar med restriktioner än att de ska behövas stödutfodras hela sommaren. Men självklart ska det ändå bli semester för hästarna så ingen hård träning alls utan bara mysa i skogen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
839
Senast: Sassy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 772
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 812
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp