sommarförberedelser

_Aldís_

Trådstartare
satt och funderade hur jag skulle göra med mitt islandssto i sommar..ang eksem osv... hon har inte eksem men vill gärna inte heller att hon ska få det..:devil: det här blir hennes andra sommar i sverige...

Kollade på prob produkter som tydligen ska vara himla bra??!!Är det nån här som använder det till sina?? hjälper det mot knott och mygg och dylikt eller använder ni utöver schampot och oljan även nåt mot insekterna...?? förlåt om det blev ett snurrigt inlägg...

Sv: sommarförberedelser

Om jag hade en import jag ville skydda skulle jag i första hand sanera miljön.

Dränera hagen och omgivingarna så det blir mindre knott, röj så landskapet blir blåsigare etc.

Se till att det finns en insektsfri lösdrift att gå in i.

Ha vid behov ett skyddande täcke som inte behöver vara så tätt som riktiga eksemtäcken utan mer som flugtäcke med hals.

Om jag hade en import jag ville skydda skulle jag i första hand sanera miljön.

Dränera hagen och omgivingarna så det blir mindre knott, röj så landskapet blir blåsigare etc.

Se till att det finns en insektsfri lösdrift att gå in i.

Ha vid behov ett skyddande täcke som inte behöver vara så tätt som riktiga eksemtäcken utan mer som flugtäcke med hals.

Ja hon står i en hage som är ganska blåsig..bara ett två träd...I somras gick hon med flugtäcke hela sommaren utan ibland på dagarna smörjde å sprejade varje dag... heslt skulle jag vilja att hon går utan täcke så gått det går..vet ju att det inte går att förebygga exemen men..får dom så får dom lite så kanske..
Men det jag undrar är lite om PROB produkterna??!:confused:

Hade oljan på min förra foderhäst och det fungerade i viss mån, elr det fungerade jättebra på de ställen jag använde den! tex svansen som var pesig och som han kliade sönder blev tjock och fin med lite olja :)

Du kan ju alltid switcha henne innan hon släpps på bete, det brukar faktiskt fungera väldigt bra för mig!
Gör hemmgjord insektspray som dels funkar bättre än de jag provar att köpa och dels blir säkert minst en 1000 lapp billigare varje sommar med en känslig häst :P

Skydda hästen mot knott, installning på nätterna eller liknande.
Insektstäcke är nog ett måste tyvärr.
Efter 9 år med eksemhäst så tycker jag horsol funkar bäst.
Men skall användas med måtta då den verkar nästan för bra.
Användes endast mot mjäll och förhårdnader,ej sår eller ej angripna ställen.
Håll hästen ren och smörj torra partier med fet kräm.

PROB används väl mest för att lindra besvären när de väl fått eksem.
Det bästa du kan göra är att ha täcke på henne, HELA tiden.

Jag hade köpt ett boett-täcke o haft på. Likabra att skydda ordentligt så det aldrig bryter ut. O lite praktiskt är det allt med täckena oxå- hästen är ren o fin :D

Jag försökte första sommarn med min import bara med salvor o insektsavskräckande medel, men efter hälften ungefär så började han kiaav man i stora tjorvar o då vart det racerbilen till hästshopen! Jag åndrar lite idag att jag int köpte täcke från början.

Jag bor i ett knottrikt område och har även exemtäcken till de två hästar som inte har exem, de får ha dem de värsta perioderna, när det är så illa att man själv knappt vill gå ut om kvällarna! Då har vi oxå hästarna hemma, där vi har en maskin som dödar knotten och en relativt insektsfri ligghall.

Du kan inte smörja in i förebyggande syfte, tvärtom så ger det kanske mer kli att ha gegga i pälsen.

Citronellaspray i så fall men då har du att göra varannan timme hela sommaren :p

Lösdrift är enklare på sikt.

Jag andvände både horosol och Prob produkterna förra året. Tyckte att horosolen va jätte bra till en början men efter ett par veckor blev han nästan imun mot den bytte då till prob schampo och olja. Tyckte att båda var bra men schampot fungerade bäst om jag tvättade honom minst varannan dag. Jag har ett halvblod och vet inte hur det är med isisar men svärmor andvänder prob på sina och är mycket nöjd. Har läst om örter man kan ge under våren som förebyggande men vet inte om det funkar är det någon som provat?

Liknande trådar

M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 431
Senast: M-Meduza
·
J
Islandshäst Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång...
Svar
18
· Visningar
3 281
Senast: Korven
·
Hästvård Kan vi ha en sådan? Nu när det börjar bli varmare ute så kommer garanterat alla årliga trådar om tips mot/för/om insekter och olika...
2
Svar
35
· Visningar
3 783
Senast: HrafnKatla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar