Sommarfoder...

eldione

Trådstartare
Vill gärna få tips på hur mycket foder min häst kan få.
Han är ca 165cm varmblodig, rids 5-6 dagar i veckan uteritter i ganska högt tempo, 1-2 timmar.
Hästen är i underhull för tillfället. Gör inget om han blir lite piggare.

Hur mycket vågar man ge? Havre och betfor helst...
 
Istället för att ge största givan med enbart havre så hade jag nog bytat bort en del av den till KRAFFT Pluss så att det kompenserar variationer i havrens näringsvärde och minskar då risken för det höga stärkelseöverskott som blir i höga havre givor.

Om du arbetar hästen hårt kan du ge
3-5 kg havre
1-1,5 kg KRAFFT Pluss
0-0,5 kg betfor


det är svårt att veta om man inte vet hur mkt hästen väger
men runt 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst.
Om hästen är i underhull så äka först och främst högivan istället för havremängden.
Man ska aldrig ge hästen mer än 5 kg havre utan istället kompletera det med nåt annat som då kan balansera havren som krafft grund lr krafft pluss.
 
Jag håller mig nog till havre, ger för tillfället 5 hg så några 5 kg kommer jag aldrig upp i!
 
Fri tillgång på hö utöver betet. Ge havremängden du ger, och kanske lägga på t.ex. 1 kg krafft groov till en början. Och dra ned på intensiteten i ridningen tills hästen fått lägga på sig..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 824
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp