Sommareskem metoder?

M

moontje

Läste precis om en metod som kan få bort /minska sommareksemet.
Har själv en B ponny med sommareksem och jag undrar vad ni bukare tror är den bästa metoden för sommareksem.
Enligt den här artikeln kan sommareksemet försvinna på 2 - 3 år..
Till hösten är jag tvungen att låna ut henne på foder då jag börjar på gymnasiet och inte har möjlighet att ta med henne, har någon tips på hur jag kan göra? Det är knotteskem jag pratar om nu :p

http://web.telia.com/~u52021535/dok/produkt.html - Läs detta!

Sv: Sommareskem metoder?

Det enda jag hittar på hemsidan är att man ska ge hästen grovfoder och äppelcidervinäger?

Att ge grovfoder är superbra, det är ju det de ska äta. Äppelcidervinäger fick min ponny med knott/sommareksem de första åren just för att "folk" sa att det skulle funka. Ingen skillnad.
Någonting som däremot hjälp oss väldigt mycket, förutom en uträknad foderstat och eksemtäcke, är linfröolja. Han var så gott som symtomfri i somras, kan ha varit ren tur så vi provar ett år till. 0,5-1 dl/dag har jag gett (nu i vinter enbart 0,25 dl). Finns en studie om att det fungerar.

Okej, men i själva artikeln står det att dom heller inte får äta gräs, inte ens från nedbetade hagar :crazy:
Står även att eksemet egentligen är magen som är i obalans och att knotten endast förvärrar det, äppelcidervinäger skulle man ge för att sänka hästen PH eller nått.. Men ja.. ska jag testa med linfröolja istället då? :d
Är ''nybörjare'' på detta med eksem, så skulle gärna vilja ha lite tips :p

Jag tror att eksemen kan har väldigt olika anledning.
För en del kanske det är obalans i magen, för andra kanske det är ett överaktivt immunförsvar.

Att säga att "det och det hjälper alla" tycker jag är lite lurendrejeri. Ingenting kan hjälpa alla, när problemet kan ha olika orsak.

Men någonstans måste man ju börja. Steg ett är alltid att se till att hästen skyddas från knotten. Sedan får man prova sig fram tills man hittar något som fungerar.
Eksemtäcke, linfröolja och Horsol funkar för oss. Om du vill prova äppelcidervinäger så gör det, det är inte skadligt. Har du möjlighet så prova även plocka bort så mycket socker som möjligt, kanske fungerar det?
Min ponny har reducerat sockerintag pga misstänkt insulinresistans (som diabetes ungefär), kanske kan det ha bidragit till bättre eksemstatus. Vem vet?

Okej, men i själva artikeln står det att dom heller inte får äta gräs, inte ens från nedbetade hagar :crazy:
Står även att eksemet egentligen är magen som är i obalans och att knotten endast förvärrar det, äppelcidervinäger skulle man ge för att sänka hästen PH eller nått.. Men ja.. ska jag testa med linfröolja istället då? :d
Är ''nybörjare'' på detta med eksem, så skulle gärna vilja ha lite tips :p

Knotten bor i gräset så detta borde ju hjälpa, men inget hästliv direkt. Har inte läst artikeln (än)men har eksemhäst. Mage i ordning och skydd mot knott (täcken/installning) är det (enda?) som hjälper.

KL
Är dock väldigt intresserad av att höra mer från de som säger att de "vaccinerat" bort exemen/överkänsligheten. Kostnad? och funkar det verkligen!? Kan man tävla på "vaccinerade" hästar? Karens?

KL
Är dock väldigt intresserad av att höra mer från de som säger att de "vaccinerat" bort exemen/överkänsligheten. Kostnad? och funkar det verkligen!? Kan man tävla på "vaccinerade" hästar? Karens?

Jag med, eftersom såvitt jag känner till har det endast funnits i försöksverksamhet, men sist jag hörde något så hade man lagt det på hyllan pga kostnaden inte var försvarbar.

Jag med, eftersom såvitt jag känner till har det endast funnits i försöksverksamhet, men sist jag hörde något så hade man lagt det på hyllan pga kostnaden inte var försvarbar.

Vår B-ponny har också sommarexem, dvs kli i man och svans och som han alltså kliar bort mot träd och boxvägg. Är det detta som kallas sommarexem? Just nu är man och svans som finast men man vet att om ngr månader finns inte mkt kvar. Har fått tips om ngt medel som jag inte riktigt vet namnet på än. Återkommer!

Jag har min eksemhäst på linfröolja sedan flera år tillbaka, och han är numera symptomfri sommartid men han får ha täcket på vilket han även kräver. Han går ute dygnet runt utan klådproblem faktiskt, det enda vi gör numera är att spraya med myggspray varje kväll och byta täcket regelbundet.

Jag behandlade mina 2 eksemhästar med Horsol förra året. Första gången som hela pannluggen blev kvar, och inga sår i manen. De kan gå in i stallet när de vill, öppen dörr, och täcken på. Annars är Prob.produkter bra, även Nylanders. Man får pröva sig fram.

Eksembehandlingar kan vara väldigt individuella. Alla har sina knep! Man får pröva olika kurer och se vad som passar sin häst bäst.

Tex. Nylanders fungerade inte alls på min häst, men fungerade utmärkt på en annan häst i stallet.

Jag kör på eksemtäcke under all utevistelse, inne under sena eftermiddagar, kvällar och nätter. Smörjer på med AVS 14 minst 2 gånger om dagen, speciellt efter uteritter. Jag brukar se till att tvätta henne noggrannt varannan vecka.
Det körde jag stenhårt på i somras och min häst fick äntligen ha kvar både man och svans. Bara lite kliande, men aldrig så att det blev kala fläckar.

Men det där som Boj skrev om linfröolja lät ju onekligen intressant, möjligt att jag prövar med linfröolja. Ger du det året runt eller bara under sommarhalvåret?

Jag har min eksemhäst på linfröolja sedan flera år tillbaka, och han är numera symptomfri sommartid men han får ha täcket på vilket han även kräver. Han går ute dygnet runt utan klådproblem faktiskt, det enda vi gör numera är att spraya med myggspray varje kväll och byta täcket regelbundet.

Hur mycket linfröolja ger du? Satt och tänkte på det idag faktiskt när jag skulle beställa annat, om man skulle prova i år. Men hur mkt?

Jag ansåg sidan bluddrade mycket och sa lite. Men någon annan här i tråden sa det bra, vad som hjälper en hjälper inte en annan, tycks vara väldigt individuellt.

Bäst effekt har jag fått av bensylbensoat faktiskt, helt outstanding jmf med övriga jag testat (Nylanders, Prob, Horsol, hemkok, diverese flugmedel och så vidare). Dock så allra, allra störst skillnad gör täcke - utan minsta tvekan.

Men med eksemtäcke och bensylbensoat gav en riktigt trevlig sommar förra året, trots att jag var sen med bensylen, i år ska jag börja tidigare och räknar då med än bättre effekt. Finns en lång tråd om man söker om erfarenheterna av bensylbensoat. Tyvärr är det inte helt lätt att få tag i, förra året fick man importera från UK, men i år tycks det ännu svårare. Tur jag har ett lager. Omöjligt att få tag på borde det dock inte vara i år heller, men troligen dyrare. (Det är en annan trevlig bonuseffekt, bensylen var BILLIG i jmf med allt annat)

Eftersom det låter precis som min ponny så tror jag faktiskt att det är det. Men det kan även vara en annan sort sommareksem, nämligen solallergi.
Brukar det var värst för din ponny när det är knott ute eller vid soligt väder?

Hur mycket linfröolja ger du? Satt och tänkte på det idag faktiskt när jag skulle beställa annat, om man skulle prova i år. Men hur mkt?

Islänning att starta upp ungefär 1 dl per dag i introduktion, i underhåll hälften alltså ½ dl per dag. Introduktionen tar minst 120 dagar för full effekt, varför det är läge att starta igår.

Eftersom det låter precis som min ponny så tror jag faktiskt att det är det. Men det kan även vara en annan sort sommareksem, nämligen solallergi.
Brukar det var värst för din ponny när det är knott ute eller vid soligt väder?

Nej soleksem är brännskador som uppstår på ljus hud i te x karleder, mule, vit bläs osv. Förväxla inte det med vanlig sommareksem som i över 90 % av fallen härstammar från bitande insekter.

Islänning att starta upp ungefär 1 dl per dag i introduktion, i underhåll hälften alltså ½ dl per dag. Introduktionen tar minst 120 dagar för full effekt, varför det är läge att starta igår.

Elände, såpass mycket. Då får jag sikta på nästa år, ger för mycket MJ i nuläget, när varje MJ räknas =/ Men tack för svaret =)

Du kan ge en lägre dos, ½ dl. Men det tar längre tid att få full effekt, i övrigt kan jag berätta att eksemhästen går fn på Metacam utan synbar påverkan på magen. Det gläder mig, vilket innebära att oljan har den förväntade effekten på magen.

Har den reagerat på metacam förr, alltså så du ser effekt iom att magen inte påverkas nu? *mest nyfiken*

Han har reagerat på minsta förändring förr, men gör inte det idag på samma sätt.

Jag har varit påväg att vaccinera min häst, men själva vaccinet är inte mot eksem utan den är mot ringorm men sägs kunna hjälpa även eksem hästar.

Och jag har en vän som valde att prova att vaccinera sin häst och eksemet blev bättre men inte helt bra.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Kallebus
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 852
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar