Sommarens konstigaste tråd?

coolia

Trådstartare
"Kan" man äta alla sorters bönor kalla? Min kompis tjatar på mig att jag ska göra en bönsallad att äta dagligen för att få mättnadskänsla och lättare gå ner i vikt. Hon gav mig rådet att tärna ner ett äpple. Lök. 1 msk olja och 2 msk vinäger. Och så bönor. Kidneybönor häller jag gärna ner i en chili con carne och vita bönor i tomatsås äter jag gärna. Men då är de ju varma. Jag funderar på om jag kan värma Kidneybönorna och så ha resten av salladen kall? Eller åtminstone prova att äta bönorna kalla...? Här pratar vi i-landsproblem.

Så skjut mig som inte ens vill prova att äta en kall Kidneyböna.

Kall mat är jag rätt kinkig med. Kräsen deluxe. Sånt som många älskar växer i munnen på mig.

Fast vi kan ju inte veta vad som växer i munnen på dig? Om det är kräsenhet det handlar om går det ju inte att svara på din fråga. Jag trodde att du menade om det på något vis var ohälsosamt.

"Kan" man äta alla sorters bönor kalla? Min kompis tjatar på mig att jag ska göra en bönsallad att äta dagligen för att få mättnadskänsla och lättare gå ner i vikt. Hon gav mig rådet att tärna ner ett äpple. Lök. 1 msk olja och 2 msk vinäger. Och så bönor. Kidneybönor häller jag gärna ner i en chili con carne och vita bönor i tomatsås äter jag gärna. Men då är de ju varma. Jag funderar på om jag kan värma Kidneybönorna och så ha resten av salladen kall? Eller åtminstone prova att äta bönorna kalla...? Här pratar vi i-landsproblem.

Jag antar att du menar från konserv? De är redan kokta och kan ätas direkt.

Men vill du ha dem varma så värm dem?

En rå kidneyböna är stenhård. Den äter du inte hur som helst. :D

Fast vi kan ju inte veta vad som växer i munnen på dig? Om det är kräsenhet det handlar om går det ju inte att svara på din fråga. Jag trodde att du menade om det på något vis var ohälsosamt.
Jo jag menar just så om de bör tilagas innan man äter dem. Helt rätt uppfattat. Jag skrev lite rörigt.

Tillagade bönor går fint att äta. Varma som kalla, men jag rekommenderar inte att man gnager i sig torkade och okokta bönor ;)

Ok jag var osäker på om de går att äta direkt från konservburken. Eller om de måste värmas innan.

Visst ja - jag utgick från att det var konserv/tetra hon pratade om. Men det kanske var okokta.

Man kan alltså hälla upp bönorna direkt från konservburken och äta? Man behöver inte sköja bönorna? När jag äter bambuskott och liknande så har jag sköjt dem men det är kanske onödigt.

Man kan alltså hälla upp bönorna direkt från konservburken och äta? Man behöver inte sköja bönorna? När jag äter bambuskott och liknande så har jag sköjt dem men det är kanske onödigt.
Varför skulle du skölja?

Du sköljer ju inte grönsakerna eller köttbitarna i en soppa?
Samma sak.Tillagade livsmedel.

Bönsallad är jättegott! För bästa resultat så kokar du bönorna själv, och sen blandar du dem nykokta och varma i vinegretten och låter dem stå och dra medan de svalnar.

Men latmansvarianten, att ta konservbönor och blanda med vinegrett går också.

Mig veterligen ska bönor alltid kokas men de i burk är redan kokade och lagda i steril miljö.

Direkt i sallad eller annat är alltså helt ok, som ju alla skrivit. Sköljning behövs väl med detta inte ske.

Funderar på om inte okokta (de torra, hårda) var ohälsosamt att äta, om inte t.o.m lite giftiga??

Mig veterligen ska bönor alltid kokas men de i burk är redan kokade och lagda i steril miljö.

Direkt i sallad eller annat är alltså helt ok, som ju alla skrivit. Sköljning behövs väl med detta inte ske.

Funderar på om inte okokta (de torra, hårda) var ohälsosamt att äta, om inte t.o.m lite giftiga??
Jo, de konserverade ska sköljas i kallt vatten. För att få bekräftat det jag redan skrivit så kollade jag nyss på fyra olika varianter av konserverade bönor i affären. På alla stod att de ska sköljas i kallt vatten om man inte ska äta dem varma, då kan de värmas i spadet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka