Sommarens konstigaste tråd?

Jo, de konserverade ska sköljas i kallt vatten. För att få bekräftat det jag redan skrivit så kollade jag nyss på fyra olika varianter av konserverade bönor i affären. På alla stod att de ska sköljas i kallt vatten om man inte ska äta dem varma, då kan de värmas i spadet.
Fast det är väl bara för att man kan bli dålig i magen om man inte är van? Veganer använder ju aquafaba hela tiden och överlever.

Edit: lektiner var det jag tänkte på, vet dock inte om det är därför det står att de ska sköljas.

Fast det är väl bara för att man kan bli dålig i magen om man inte är van? Veganer använder ju aquafaba hela tiden och överlever.

Edit: lektiner var det jag tänkte på, vet dock inte om det är därför det står att de ska sköljas.
Jag vet inte heller varför de ska sköljas. Fast jag skulle inte kunna äta dem utan att göra det, det där slemmet ser ju gräsligt ut. Jag sköljer alltid tills det slutar skumma.

Kikärtor är goda kalla oxå :d efter de har kokats såklart, eller sköljda från burk/tetra.

Tips på ett bön alternativ som är godare än kalla bönor :p, bönpasta :)!
Inte ngt man äter mängder av iofs men ger lite mer mättnads känsla än att bara ha sallad.
Jag försöker sakta men säkert ta bort kolhydrater, dvs byter bara ut potatis och pasta till sallad än så länge ;). Är kräsen och bönor går än så länge bra när de är varma i t ex köttfärssås. Men bönpasta går bra :) (bara man inte äter så mycket då det inte är snällt mot magen att äta så mycket bönor :p.)

Man kan alltså hälla upp bönorna direkt från konservburken och äta? Man behöver inte sköja bönorna? När jag äter bambuskott och liknande så har jag sköjt dem men det är kanske onödigt.
Vi köper mängder av Zetas bönor (kidney, vita, svarta, kikärter...) i sån där liten tetra. Jag sköljer dem alltid innan vi äter dem, eftersom de är lite såsiga direkt ur förpackningen och det ser inte så aptitligt ut. Kikärter har en nästan slemmig lag kring sig.

Vi sköljer dem, som sagt, och äter dem kalla, eller lätt uppvärmda. Man kan krydda dem eller ha lite balsamvinäger på, t.ex. Faktiskt så har jag middagens sista kidneybönor på väg ner i magen just nu i skrivande stund; jag värmde dem lite med lite örtkrydda. Själv äter jag dem gärna ljumma med lite creme fraiche.

Tips på ett bön alternativ som är godare än kalla bönor :p, bönpasta :)!
Inte ngt man äter mängder av iofs men ger lite mer mättnads känsla än att bara ha sallad.
Jag försöker sakta men säkert ta bort kolhydrater, dvs byter bara ut potatis och pasta till sallad än så länge ;). Är kräsen och bönor går än så länge bra när de är varma i t ex köttfärssås. Men bönpasta går bra :) (bara man inte äter så mycket då det inte är snällt mot magen att äta så mycket bönor :p.)
Det är väl en hel del kolhydrater i bönor?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka