Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Armani__

Trådstartare
Hm...
Jag gillar verkligen sommaren, tycker det är en underbar årstid. För min egen del. Inte för hästarna.
För det första tycker jag det är svårt att veta vilken tid på dygnet man ska ha dem ute: mitt på dagarna är det grymt varmt (ofta) och bromsar, blineknaggar (stavning?) och andra flygfän. På kvällen är det sval, men mycket knott.

Sedan har jag problem med att veta vilken hage jag ska låta dem gå i. Speciellt i år, då jag har egen shettis för första gången. Min arab klarar ju av betet, förutom att han blir lite rund. Men hur gör ni med era små-hästar? Min shettis är två år och gick på bete utan bekymmer hela sommaren förra året. Dock gick hon nära havet på ett bete med inte allt för mycket näring. hem till mig kom hon i mitten av augusti, och då var det inga bekymmer för henne att gå på betet hemma.

Dessutom har jag hästarna en mil hemifrån, och på sommaren hjälper inte stallägarna till med utsläppen, vilket försvårar allt ytterligare för mig. får ju fara som en hottentott mellan hagbyten, insläpp, utsläpp etc.
Jag behöver peppning, ja.. Och råd, speciellt för den lilla damen. Hon är ju van vid att ha i princip fri tillgång på hö om dagarna och nätterna och fungerar utmärkt så, fin i hullet, högrest och smäcker. Men gräset gör mig nervös..

Sv: Sommaren närmar sig, och bekymmer..

Småttingar och bete kan jag inte råda om.. men däremot det andra...

Om man kan ha en lösdrift med köldridå för ingången även på sommaren så är ju det super, då kan de gå in och ut som det behagar. Även en öppen lösdrift är skönt för dem, noga med att inte ha strö där då, bara sand/grus, annars följer insekterna med in.

Om man inte kan ha det så finns det jättefina eksemtäcken med magpåse osv som hästarna äääälskar när det är mycket insekter. Det finns vita/ljusgråa och de blir verkligen inte varma i dem, de är ju gjorda för att ha på sommaren. Svarta hästar borde tvärtom bli svalare med ett vitt täcke. Jag använder eksemtäcken när det är jobbigt med insekter, och hästarna kommer tom till en i hagen när man kommer med täckena, så de visar verkligen vad de tycker. :bow:
Till detta en trevlig flugluva så kan de lätt gå ute hela dygnet :idea:

Munkorg på shettisen som begränsar ätandet om du är rädd för fång?

Du kan göra en mindre hage i hagen åt shettisen, så kan den gå där t.ex. halva dygnet. Det är en lösning. Man kan t.ex. skaffa en tidsinställd grind så slipper man åka ut. Så gjorde en här i stallet för att enkelt ordna lunchfodringen så hon slapp åka ut. Annars munkorg, som en annan sa.

Är shettisen fångbenägen? vi har en liten shettisdam på 94 cm och hon går på samma bete som de stora hästkompisarna. Bara man vänjer dem sakta med gräs så är det oftast inga problem...

Är shettisen fångbenägen? vi har en liten shettisdam på 94 cm och hon går på samma bete som de stora hästkompisarna. Bara man vänjer dem sakta med gräs så är det oftast inga problem...

Nej hon är inte fångbenägen. Har bara haft henne sedan augusti. Hon är två år och har gått på bete sin första sommar och förra sommaren.
Malva är hög, över en meter, och mycket smäcker.
Men hur lång tid tar det innan du släpper din shettis till 100% på bete, om du börjar vänja den redan nu? Eller vid vilken tid, nör gräsets näring börjar avta?

Det är så svårt, har funderat på munkorg också. Det är väl så att har de en gång fått fång, så har de lättare för att få det sedan också?

Nej hon är inte fångbenägen. Har bara haft henne sedan augusti. Hon är två år och har gått på bete sin första sommar och förra sommaren.
Malva är hög, över en meter, och mycket smäcker.
Men hur lång tid tar det innan du släpper din shettis till 100% på bete, om du börjar vänja den redan nu? Eller vid vilken tid, nör gräsets näring börjar avta?

Det är så svårt, har funderat på munkorg också. Det är väl så att har de en gång fått fång, så har de lättare för att få det sedan också?

Japp, en häst som haft fång tidigare har extremt lätt för att få det igen.

"Extremt lätt" Tycker jag är lite missvisande. Det är väldigt individuellt om de får återfall och hur känsliga de är efteråt, vissa tål ingenting medan andra går på vanliga beten som innan fångtiden.

TS: Jag har helst mina inne på dagarna när det är som värst med bromsar. Just bromsarna är överjävliga tycker jag. Mina hästar brukar inte bry sig nämnvärt om mygg/knott, men står bara och slår och svettas över bromsarna.

Hej allesammans!
Tänkte bara höra lite hur andra gör med sina shettisar på sommaren?

Mina shettisar (har 2 st) går i vinterhagen (där det inte växer gräs) fram till ungefär juni. Och medans dom går där så har jag mina får i deras sommarhage och då har fåren ätit upp gräset lagom till att shettisarna ska ut i sommarhagen =)
Ena shettisen är väldigt känslig och även om fåren har ätit upp gräset så går hon med munkorg. Fåren hinner ju inte äta upp precis allt, och så växer gräset upp efter ett tag igen.

När vi hade shettis så gick han på samma bete som våra halvblod, och ute dygnet runt från mitten av maj ungefär och fram tills mitten/slutet av september, precis som övriga hästar.

När vi hade shettis så gick han på samma bete som våra halvblod, och ute dygnet runt från mitten av maj ungefär och fram tills mitten/slutet av september, precis som övriga hästar.

Hmmm.. Okej då kanske man inte ska vara överförsiktig? Hon känns inte alls som att hon är fång-häst-typen? Mycket aktiv liten dam och har ju aldrig haft fång..
Vi har en fånghäst som går på gräs hos oss, i en annan hage och han klarar vårt bete relativt bra. Så kanske det kan gå, bara man vänjer henne vid det successivt, det hade sparat mig en hel del (oron över henne, allt farande det blir för mig fram och tillbaks vid all hagbyte, stallägaren hjälper inte till med detta alls under sommaren, tyvärr..)

Jag har redan släppt ned dem i en mindre sommarhage vi har där det nu växer upp lite gräs, dock så stödutfodrar jag dem ännu. Förra året så släppte jag dem någon timme i en gräshage och ökade timmar för varje dag. Efter att dom varit där nere typ en hel dag så släppte jag dem på bete sen och det har aldrig varit några problem alls..

Jag har redan släppt ned dem i en mindre sommarhage vi har där det nu växer upp lite gräs, dock så stödutfodrar jag dem ännu. Förra året så släppte jag dem någon timme i en gräshage och ökade timmar för varje dag. Efter att dom varit där nere typ en hel dag så släppte jag dem på bete sen och det har aldrig varit några problem alls..

Okej, vad skönt det känns att det faktiskt kanske finns en chans för min tös att kunna gå på bete =)
I förförgår gick dem ca 15 min (på gräs)
I förgår gick dem ca 20 min
Igår gick dem ca 35 min

Så det är väl bara att öka på tiden successivt, men då borde de kunna gå en timme idag och öka 30 min varje dag?

Observera att det finns olika ideer/åsikter om vad fång beror på, frånsett hästens egen känslighet. Läs trådar i ämnet och sök även på "fruktan". Det är mycket möjligt att gradvis tillvänjning varken gör till eller från. Min fångis fick det t ex på hösten, efter att ha gått på bete som vanligt dessförinnan.

Till TS:
Våra hästar bestämmer själva när dom vill vara inne eller ute. På sommaren står dom i "ligghallen" från morgon till kväll för att slippa bromsar etc när dom blir för besvärliga.
En del kvällar vill dom gå in i stallet för att slippa knott och mygg, när dessa blir för besvärliga.
Så mitt råd till dig är att läsa hästarna.

LIA

Till TS:
Våra hästar bestämmer själva när dom vill vara inne eller ute. På sommaren står dom i "ligghallen" från morgon till kväll för att slippa bromsar etc när dom blir för besvärliga.
En del kvällar vill dom gå in i stallet för att slippa knott och mygg, när dessa blir för besvärliga.
Så mitt råd till dig är att läsa hästarna.

LIA

Problemet är ju att mina hästar inte har möjlighet till ligghall eller möjlighet att gå in själva. Dessutom bor jag inte på gården, utan 1,3 mil därifrån, vilket gör det svårt för mig att kunna läsa hästarna.

Jag förstod att du har andra omständigheter, men jag ville berätta om våra hästar för att du skulle se ett alternativ. Kunskap är lätt att bära. :)

Problemet är ju att mina hästar inte har möjlighet till ligghall eller möjlighet att gå in själva. Dessutom bor jag inte på gården, utan 1,3 mil därifrån, vilket gör det svårt för mig att kunna läsa hästarna.
Så vad har hästarna för möjligheter att söka skydd?
Läsa hästar kan du även om du inte bor på gården. Du får väl vara där och umgås med dom?

LIA

Håller med Lia, det går aldrig att vara säker när det gäller fång. Min häst har gått på ganska kraftigt bete varje sommar hela sitt liv men fick fång på sensommaren som 18-åring efter en kraftg återväxt på betet. Det går aldrig att vara förbi någon slags riskzon tycker jag.
Lagom är bäst, och eftersom shettisar om någon ras är ganska benägen att lägga på sig X antal extrakilon på sommaren skulle jag släppa dessa på ganska magert bete. övervikt är aldrig någon fördel om man vill undvika fång.

Detta tycker jag är ett typiskt hästägarbeteende idag. Man som skapar problem för sig själv. En frisk häst klarar väl av bromsar och knott?? :confused: Det verkar som att vi fullständigt ÄLSKAR att krångla till det för oss och hästarna, ständigt. Det ska vara tusentals fodringar, insläpp, utsläpp, täckesbyten.. och dessutom envisas vi med att ställa hästar i ursmå hagar vilket försätter oss i nya problem, nämligen hur man ska konstalera hästarna. Det flyttas hit och dit av rädsla för skador.

Se till att den finns skugga i hagen i form av träd, buskar, berg eller soltak. Hästar klarar av att få lite övervikt sålänge de inte belastas med ridning och träning regelbundet, och om de gör det, så är det också botemedlet mot fetma. Dvs - det löser sig själv. I regel. Shettisar klarar i regel av bete utan problem, var bara lite vaksam. Det finns även betesreducerare (munkorg) om man har en häst som man bör vara orolig över.

Och som sagt. Hästar klarar sveriges sommarhalvår, med alla dess flygfän, utmärkt i regel. Låt dem gå ute dygnet runt så slipper du prioritera och dessutom minskar du risken för belastningsskador och magproblem hos hästen. Det är ngt att oroa sig för långt innan man börjar tänka på knott. Såvida man inte har en exemhäst eller liknande.

Jag undrar mest vad en blineknagg är??? Har jag aldrig sett... ;):p

I övrigt har du fått bra råd.

Norrland

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka