sommareksem

Sv: sommareksem

Hej!
Sök på sommareksem - det finns määäängder med trådar i ämnet.
Snabbsvar: bra foder, eksemtäcke, myggmedel, smörja/mjukgöra.

Har ingen isis nu (men snart!:) ) men jag ger min andra pålle (halvblod) alger för hennes mugg! Har många kompisar med islandshästar med exem som ger dom alger och det har tydligen varit jätte effektivt! Det är dessutom dokumenterat bra... Ser också på min pålles mugg att det blivit mkt bättre! Så jag tycker att du ska testa alger för det är bra för många saker (mugg,exem,pälsklåda,luftvägsproblem m.m.)....det är ngt jag verkligen rekommenderar :) :)

Min ponny hade jättestora problem innan med stora sår och han var svullen. Hade nästan ingen man och svans kvar bara lite tufsar. Den förra ägaren skötten inte om det men när jag fick honom så köpte jag eksemtäcke och smorjde in honom ofta så nu blir han bara av med pytte lite man så om man lagar täckena när de går sönder vilket de ofta gör och man behöver nästan ha ett extra eksemtäcke att slänga på när det andra går sönder. Tycker det funkar superbra! Trodde aldrig han skulle bli så bra!

Smörja med olivolja huden blir mjuk och fin och skorvet lossnar efter några dagar tvätta med vanligt mjällschampoo ett par tre gånger i veckan! Har funkat bra på min shettis som har ganska svåra eksem. Har även hört att man kan förebygga genom att ge dom olivolja i fodret.Det bästa och billigaste jag har provat.

Jag har en liten shettland/welsh mountain ponny som har jättemkt sommarexem. Brukar ge henne mkt vitlök o äppelcidervinäger o tvätta med grönsåpa varje dag. Och så står hon inne på nätterna...

bsmx skrev:
Hej!
Jag vill ha så mycket bra tips som möjligt för sommareksem. Hur förebygga??? :bow:

Man behöver minst 4 grundprylar, sedan finns naturligtvis hela avhandlingar här på trådarna i ämnet, klokt och kunnigt skrivet av många.

1. Minst 2 eksemtäcken av god kvalitè

2. Smörjmedel av alla utstickande delar

3. Någonstans där hästen kan gå in dygnet runt och ta skydd för knotten, gärna lite mörkt och svalt.

4. Vårda magen så den mår bra

Tack:smirk: för alla goda råd. Ska skriva ut o ha i hans pärm.
Finns eksemtäcke till shettis? har inte sett det. Vad för tyg ska jag ha om jag syr?
Han är 9 år o de här började lite smått när han var 5år. Trodde först han kliade sig i svansen av betet. Har alltid honom i god form (travponny) o magert bete. Men så med åren har han blivit värre.
Vi har smort honom med MJ(liknar Nylanders) matolja o haft switch.
En fråga till:confused: när börjar första knotten? när ska han börja täckas?
Han kliar man o svans så det kvar ungefär hälften, inga sår utan mest kliande o torrt. Men han är ju rätt ung.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 785
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 102
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30