Sommarbetestråd

K

Krabban

*Om man vanligtvis har en uträknad foderstat, hur gör man när hästen är på bete? Hoppas man då bara att han får i sig det han behöver? Eller kan man räkna någorlunda iallafall?

*Finns det några schablonvärden eller vad man ska säga som man kan räkna på? Mineraler och vitaminer- gissar man att kvoten är okej?

*Hur mycket kan man räkna att en stor pålle lyckas få i sig på ett dygn?

Jaa många frågor som kanske är för svåra/omöjliga att svara på. Men hur gör ni då i så fall?
 
Du behöver inte räkna på något när hästen är på bete, se bara till att det är ett bra bete.

"Hästen är av naturen en gräsätare"
 
De får i sig det de behöver och mer därtill oftast... Man får hålla koll helt enkelt! Träna ögat under sommaren.
 
Ja men precis. Hur vet man hur dåligt ett dåligt bete är?

Och om man nu märker att hästen tappar (och det tar väl ett tag innan man märker det) hur vet man vad man ska stödfodra med och hur mycket?

Så man bara hoppas på att vitamin och mineralbehovet är tillgodosett?
 
Det finns ju mineralstenar att stölla ut till hästarna, Fast dom brukar gå åt ganksa snabbt.

Kan hästen få i sig För mycket mineraler?? :confused:
 
Ja och för lite mineraler. SÅ era bästa tips - ni som så starkt förespråkar analys av grovfoder och menar att man inte kan veta vad hästen ska äta annars - är alltså att bara hoppas på det bästa? :confused:

Jaha... Då hoppas jag väl att min häst inte faller ur under betet i sommar.
 
Vad har du att välja på? Man MÅSTE kunna fodra med ögat också, det gör man ju faktiskt när man har uträknad foderstat också.
 
Först måste du veta om din häst/hästar är svåra att hålla i hull i vanliga fall? Om dom är svåra att hålla i hull så kommer du anntagligen behöva stödutfodra i slutet av betes-sesongen, men håll bara koll på hästarna och betet så ser du om du behöver stödutfodra.Om du har hästar som är svåra att hålla i hull så kan man med fördel gödsla betet på våren. Mineraler el vitaminer ska du inte behöva ge på betet (det finns så mycket i betet och i jorden) däremot så behöver dom en saltsten.
Om man ger mineraler i onödan så åker dom bara ut och försämrar naturen!
 
Vad har du att välja på? Man MÅSTE kunna fodra med ögat också, det gör man ju faktiskt när man har uträknad foderstat också.
Nä men det var ju därför jag undrade, det skulle ju faktiskt kunna finnas en chans att det fanns ngn sorts schablon på hur mycket de får i sig på ett dygn/vilka värden ett visst bete antas ha osv. Jag tycker inte det var ngn dum fråga.

Visst fodrar man med ögat annars oxå, men det är lite svårare att se om kvoten mellan mineralerna är fel eller så. Åtminstone för mig, men jag är väl inte lika duktig som resten här inne :devil:.
Nä men allvarligt, det var bara en fråga som jag försökte få svar på då alla förespråkar analys så mycket så trodde jag kanske att det fanns tester eller liknande som fastställt ett cirkavärde på dessa frågor jag hade. Men nu har jag förstått att så inte är fallet och helt enkelt gör jag som jag gjort tidigare somrar.
 
Tack för alla svaren allihopa! :bow: Jag gör helt enkelt som tidigare år och hoppas att de inte faller ur. I såna fall får man väl tilsätta ngt i slutet av betet om man märkt att de tappat.

Återigen, tack för svaren! :bow:
 
Hehe, förstår din reaktion! Om man skördar vallen på 1 m² i hagen, väger och analyserar gräsklippet och sedan släpper hästen på 5 kvadratmeter för att se hur snabbt den käkar rent så kan man räkna ut hur mycket den får i sig per dygn. Voilá!
Synd bara att 1. hagen inte har homogen växtlighet, 2. hästen har tråkigt i den lilla hagen och äter 22 av dygnets timmar i stället för 14, 3. vallens kvalitet/innehåll och mängd förändras under säsongen, 4. hästen väljer de växter den tycker är godast, gärna klöver för att snedvrida din ekvation, 5. små kaniner börja gnaga på de mest mineralrika örterna efter att du skördat för din analys etc etc ;)

Förlåt, kunde inte låta bli... :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 657
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 721
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 584
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp