Sommarbetes priser!!!

B

blissare

Lite tankar inför sommaren...tiden går ju fort!
Stallägare och alla andra:
*Vad gäller i erat stall under sommaren?
*Vad betalar ni och vad ingår?
*Full stallhyra el kallhyra?
*Får ni ta ensilage el hö om det behövs?
*Är stallet helt stängt eller får ni använda det?
*Vad kostar det för utomstående att ha sin häst på sommarbete hos er?
*Vad gör stallägeren och vad gör ni? Tänker på hagar odyl.
Vill vet allt, har lite konflikter i våra stall så jag behöver lite kött på benen om man säger så:grin:

Sv: Sommarbetes priser!!!

nu har jag ju en egen lösdrift.
men då jag var installad hos andra så betalade jag inget under sommaren, för jag använde inte stallet alls.
jag har fixat egna beteshagar. Några gratis och någon betalar jag för.

inget av stallen har haft egna sommarhagar, utan isf har man fått stått kvar i "vinterhagen" och fodrat med hö. (eget, har alltid stått i stall där jag betalt kallhyra och stått för allt sj)

Nu har jag bara mina egna hästar hemma, men då jag hade andras tog jag

500 för bete med saltsten och mineraler.
Man fick använda stallet att ta in och borsta mm.
Blev det mkt knott och flugor fick man ta in i box ett par timmar på dan om man hade "sommarbox" som vi tog 250 kr / månad för.
Ville man ge hö/foder fick man köpa själv
Hagarna ansvarade vi helt för.

Vad bra att du startade en sån här tråd, för jag har också haft lite funderingar ang. detta!

Vi har eget stall och vårat sommarbete består av stora sjöbeten, och vi har hittils inte tagit ut ngn månadshyra alls. Då har vi ändå stått för bete, vatten, saltsten, staket och våra "gäster" har haft full tillgång till stallet och boxarna + haft sina grejer i sadelkammaren osv. Sen har jag också ställt upp som hästvakt om någon åkt på semester (dvs. daglig kontroll och ev fodring morgon och kväll). Foder mm har de dock fått stå för själva.
Nu känns det dock lite som att det kan vara dax att börja ta ut en hyra, men jag vet inte riktigt hur mycket man ska ta... vill ju inte ta för mycket...
Sen är vi väl lite för snälla av oss och borde egentligen inte ha andras hästar hemma alls, eftersom det oftast slutar med att vi får betala för de hästarna också:p

Den här sommaren blir det lite annorluna eftersom vi kommer ha unghingstbete, och det kommer vi ta betalt för eftersom vi då får sköta den dagliga tillsynen helt själva, hur mycket vi ska ta har vi dock inte bestämt än..

Lobell: Nu är jag lite trög kanske, men var det 500/månad eller för hela betesperioden?

Senast ändrad av en moderator:

500 kr per månad och då gjorde vi inget med de hästarna mer än fyllde på vatten och kollade till dem.
Du är alldeles för snäll ;)

På ett stall där jag hade häst innan betalade jag 300 kr för hela betesperioden inkl vatten, saltsten, staket, stall, ridbana, ridhus, havre och hö.

På det sista stallet betalade jag vanlig stallhyra, dvs 200 kr/mån inkl allt jag skrev ovan utom ridhus. Hagarna var helt gudomliga med hur många hektar som helst, rinnande vatten som hästarna älskade att stå i o plaska under träden varma dagar. 4 hästar gick i hagarna som säkert var på 10-12 hektar vardera.

*kl*

Vi betalar 400/månad under 4 månader, man får välja själv om man gör det maj-augusti eller juni-september. Hittills har vattenpåfyllning o tillsyn ingått, men vi hjälps såklart åt om någon vill åka bort osv. Staketen fixas gemensamt på våren. Vi har tillgång till stallet, men det finns inte boxar till alla hästar (de flesta går på lösdrift) så man kan inte räkna med att få ha sin inne. Strö o ev foder får man stå för själv under betsmånaderna (ingår i lösdriftshyran övriga månader), samt ev stödutfodring.

Vill vet allt, har lite konflikter i våra stall så jag behöver lite kött på benen om man säger så:grin:

* Vi ordnar eget bete, får vara i stallet och använda boxar/dusch osv. ändå.
* 250:-/mån under sommarmånaderna, annars 500:- och det är kallhyra.
* Vi köper till hö om det behövs.
* Vi får använda stallet.
* Vi har eget bete vi i stallet, så vi tar inte emot utomstående.
* Vi gör allting själva.

500 kr per månad och då gjorde vi inget med de hästarna mer än fyllde på vatten och kollade till dem.
Du är alldeles för snäll ;)

Okej, ja jag är väl det:o:D

Papaya: Antingen är någon betydligt snällare än oss, eller så har du glömt en nolla, för du kan väl inte betala 200kr för typ helinackordering? (Tänkte eftersom du skrev "vanlig stallhyra"):eek:

Okej, ja jag är väl det:o:D

Papaya: Antingen är någon betydligt snällare än oss, eller så har du glömt en nolla, för du kan väl inte betala 200kr för typ helinackordering? (Tänkte eftersom du skrev "vanlig stallhyra"):eek:

Jag var kanske otydlig :D Det är inte helinackodering utan det som ingick i dessa pengar var boxar, el, hagar (2 stora vinterhagar och 2 enorma sommarhagar, alla med rinnande vatten men de hade ju såklart vattenkar också), ridbana,och visst kraftfoder. Hö och tjänster ingick inte, dvs inget ut/insläpp, fodringar osv.

För vårat sommarbete tar vi 400:-/månad

Då ingår daglig tillsyn, vatten och saltsten. Finns även förvaringsutrymme för sadel mm samt plats att binda upp hästar inomhus för sadling, hovslagarbesök mm. Inget extra foder ingår i detta pris.

Vad billigt alla har det!!
På vårat förra stall fanns det inget fint sommarbete. För att få det var vi tvugna att betala kallhyra på "vinterstallet" för att behålla stallplatsen på
1000:-. Sommarhagen betalade vi 600:- för och då ingick bara betet. Tillsyn och fylla på vatten + saltsten fick vi ordna själva.
På vårat stall nu har vi en kallhyra på 950:-. Det är ett kollektivt stall så inget ingår. På sommaren betalar vi 850:-. Här har vi fina hagar men vatten, saltsten och tillsyn hjälps vi åt med. Vi har fri tillgång till stallet även på sommaren. Vill vi ha hästen inne på natten så är det inga problem.
Hoppas det löser sig med konfikterna. Tycker tyvärr att det är tjabbigt i nästan alla stall. :banana:

Undr sommaren går hästarna ute dygnet runt och då betalar jag 500:-/månad i hyra. Jag får ta av hö't om det behövs. Då jag har varit med och betalat det. Stallt är öppet året runt, förutom då vi spolar ur och oljar stallet. (Ganska så nytt stall så det måste oljas till sommaren)
Vi tar inte in några utomstående i år, gissar jag. Då det inte finns plats till det.
Vi fixar det mesta tillsammans. Vatten, saltsten och så. Men ska hästarna morgon/kvälls fodras får varoch en se till att fixa det själv :)

Står inackorderad i ett privatstall i anknytning med en ridskola.
*Vad gäller i erat stall under sommaren? Vi har endast tillgång till plockhagar - och det om vi har tur! :crazy:
*Vad betalar ni och vad ingår? 1950, utsläpp/intag, morgon/lunchfodring, tillgång till ridbanor/ridhuset osv.
*Full stallhyra el kallhyra? Full hyra + foder som vanligt
*Får ni ta ensilage el hö om det behövs? Köper foder av ridskolan som vanligt
*Är stallet helt stängt eller får ni använda det? Hästarna är installade på nättern så det är öppet.
*Vad kostar det för utomstående att ha sin häst på sommarbete hos er? Tas inte emot.
*Vad gör stallägeren och vad gör ni? Vi har våra vanliga jourer (kvällsfodring, helger) samt fyller vatten i hagarna.

Ska prata med styrelsen på måndag om att ev. få tillgång till de sommarhagar som inte används av oss nu (går andra hästar där som inte betalar för det, är ganska invecklat). Annars vet jag inte riktigt hur vi ska göra. Vill inte ha hästen i en "plockhage" (dvs. med gräs nog till sysselsättning men inte tillräckligt för att räckna med som foder) utan ha henne gåendes dygnet runt. Har bara haft hästen sedan augusti 08 och då var det här stallet ett bra alternativ för en nybliven förstahästägare, men nu vet jag inte riktigt.

Kallhyra. Man får mao tillgång till hagen och sitt stall, ridhus, ridbanan osv. Men inga tjänster ingår, man fyller mao själv vatten och ser efter sin häst. Dock finns det ju alltid folk på gården så de ses ju av andra på avstånd dagligen ändå. Dock inget som garanteras.

1000:-/mån
Ridhus
Ridbana
Mkt ridvägar
Ca 25 ha hage
Ett stall finns alltid att nyttja
Förvaring osv

Mao precis samma saker som vintertid, dock undviker vi att vara överallt i båda stallen då vi tvättar dem och stänger ofta ett för att skita ner så lite som möjligt.

Kallhyra.

Det får vi köpa själva men vårt bete räcker från maj-okt så det är ingen risk att det skulle finnas ngt behov av det.

Det finns alltid ngt stall öppet samt 1 eller 2 boxar som är ströade så att man kan ställa in en häst tillfälligt. Men vi får inte använda övriga boxar och vi brukar försöka att bara använda ett av stallen och låta det andra vara stängt.

1000:- för bete, samma som för oss.

Vi sköter allt själva men stallägaren står för material. De putsar också betet med traktor åt oss. I övrigt sköter vi allt på egen hand och brukar ha ett schema så att vi har en som är ansvarig för vattnet varje dag.

*Vad betalar ni och vad ingår? 950 kr
*Full stallhyra el kallhyra? kallhyra
*Får ni ta ensilage el hö om det behövs? ja men får betala för det
*Är stallet helt stängt eller får ni använda det? öppet
*Vad kostar det för utomstående att ha sin häst på sommarbete hos er? 950
*Vad gör stallägeren och vad gör ni? Tänker på hagar odyl. stallägaren kollar hagarna vi hjälper till på helgerna att se till att hästarna har vatten

Vi betalar samma hyra året runt. Lösdriftsstall där vi bara byter vinterhagar mot sommarhagar. Samma service utom fodringarna. Kan använda hela stallet.

När jag hade min häst på lösdrift betalade jag bara 500 kr i bete per månad.
Varför får du betala fullpris när hästen bara äter gräs?

Vi betalar fullt pris precis som på vintern (står på lösdrift) och har samma tillgång till stallet etc. För mig känns det som att varför ska jag plötsligt inte betala bara för att jag byter till sommarhage?!

Vi har vattenkoppar ute (flottörer) såväl vinter som sommar (vi hägnar in en liten bit av vinterhagen där de står) så vattnet är inget problem.

*Vad betalar ni och vad ingår? Jag betalar 200 kr i månaden då ingår saltsten och att jag får använda stallet, min box. Vatten och tillsyn får jag fixa med de andra som har sina hästar i hagen.

*Får ni ta ensilage el hö om det behövs? Ja om det finns kvar, köps inte in nytt utan då får jag göra det sj.

*Är stallet helt stängt eller får ni använda det? Får användas men ska skrubbas. ( Vi skurar ur hela stallet varje sommar).

*Vad kostar det för utomstående att ha sin häst på sommarbete hos er? Olika beroende på vad som ska ingå.

*Vad gör stallägeren och vad gör ni? Tänker på hagar odyl. Stallägaren kollar till hästarna om dagarna samt ser till att hagarna är i ordning. Jag ordnar vatten och kollar till hästarna.

Jag brukar även vara "stallvakt" och då bor jag under någon vecka i stallägarnas hus och sköter om hästarna och stallet (därav priset).

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 822
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 130
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 827
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka