sommarbete

G

Gullunge

Hej

Undrar hur länge man kan ha hästen på sommarbete? vill ha honom ute så länge som möjligt. Bor i stockholmsmrådet. Hästen är en lättfödd connemara.

Sv: sommarbete

Så länge betestillväxt sker, d v s ungefär till första rejäla frosten, får man enligt lag ha hästar ute på bete utan tillgång till ligghall eller stall. Därefter måste de ha ligghall att tillgå, alt stallas in minst 8 h per dygn. Kan tänka mig runt 1/10 i ditt fall?

En lättfödd connemara borde ju utan problem kunna gå ute så länge den får.

Senast ändrad:

Det beror ju på hästen och betet. Så länge det sker tillväxt som det heter i lagstiftningen och hästen får det foder den behöver så kan den gå kvar. Men vissa hästar kan klara sig även efter det på det gräs som finns kvar. Men då krävs att den tillgång till en torr och skyddad liggplats under tak.

Det beror ju som sagt på hur betet är. Mina två kommer få gå ute iallafall tills i mitten av oktober om inte detta satans skitvädret håller i sig. Dem har fortfarande gott om bete, ska till och med sätta upp en hage till som kommer räcka september ut.

Som det är nu så är dom inne vissa nätter pga att det regnar dygnet runt och de ska inte behöva vara blöta jämt och ständigt..men när dom kommer in får dom inget extra grovfoder eftersom dom gått ute hela dagen och betat :) Bara en liten tuss hö för att grejja med någonting precis efter de ätit krafftfodret.

Jag har haft mina ute till början av oktober, men i år ska de av olika anledningar stallas upp nu i helgen.
Jag bor norr om Stockholm.

Jag hade en häst ute förr-förra året till mitten av oktober nångång.
I år så går mina fortfarande ute (varav en är tävlingshäst - hör och häpna) , och kommer stallas in om 2 veckor. De har varit inne vissa nätter om det är väldigt ruskigt; hällregn och blåst. Men annars går det ingen nöd på dem, de har bra med träd och lä i hagen, och temperaturen är fortfarande hög.

Förra året så hade stället jag jobbade på , ute avelsstona till i början på november. De hade fri tillgång till hösilage i hagen, den senare perioden.

Kan ju tillägga att jag är bosatt i södra skåne.

Senast ändrad:

Våra kommer gå ute september ut. De stödfodras med 4-5 kg hö per dag. Hagen har mycket bete, men näringsvärdet minskar snabbt i det framåt sensommar, höst.

Så länge hästen har tillgång till skydd i hagen, dvs. tak och fyra väggar med ingång enl. lag, kan den vara ute året runt förutsatt att man introducerar grovfodret igen när grästillväxten avtar och första frosten kommer.

Mina hästar har tidiagre år gått ute dygnet runt till slutet på november, de vill ändå inte gå in.

Vi (bor mellan sthlm o uppsala) har alltid våra ute till mitten på oktober efter som att vårat bete räcker så pass länge. Det gäller både mängdmässigt och näringsmässigt.

Bor du i sthlm och har beten som är så pass bra att det finns gräs så det räcker tom oktober så kan du nästan garanterat ha hästen ute till mitten på okt ungefär. Sen är det så att sålänge hästen håller hullet i trim och inte tappar så betyder det ju att betet räcker.

Vi brukar börja sätta till en mindre mängd grovfoder i mitten på okt. Detta för att hästarna ska vänjas in på det försiktigt, för i nov börjar betet bli näringsmässigt så dåligt att de behöver grovfodret för den sakens skull - även om det finns gräs kvar i hagen.

Våra går fö ute dygnet runt hela året.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
716
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat