Sommarbete

Sv: Sommarbete

hej , ehhh azz de spelar nog inte så stor roll jag har min unghäst på bete i ca 5-6 veckor , då vilar dom musklerna och byggs upp

Min 5-åring hade en väldigt lång (4 månader)sommarvila förra året när han var 4, sedan fick han 5 veckor i julas, under "terminerna" får han utöver sina ordinarie 2 vilodagar i veckan, några viloveckor här o där, där de passar in i träningen o med mitt jobb. Denna sommar har han haft 2 veckor i början av sommaren, och han kommer få 2 till i augusti, plus lite avbräck från ordinarie träningsprogram ytterligare 2 veckor. Under hösten blir det återigen några enstaka veckor här o där, plus en månads vinterlov.

oj vad mycket vila, skönt för hästen! Nu får jag dåligt samvete för att jag bara låter "mitt" sto vila helt två veckor i sommar..

med den konstiga sommaren vi har med hettan som kommer nu + att han har börjar fälla tänkte jag att han ska få vila ca 1 mån.Och jag ska låta honom vila i jan/feb ett par veckor också.Han går på lösdrift så han tappar inte så mycket ändå.....

3-4 sammanhängande veckor på sommaren och lika mycket på vinterhalvåret. Där emellan 2-3 vilodagar i veckan, som inte är sammanhängande. Det tycker jag fungerar bra på unghästar över lag.

när ni har unghästarna på betet låter ni dom skrota helt då ,bara går in varje dag och visiterar dom???,jag tar in min i stallet :confused:varje dag, ger lucern och ryktar lite ca 1 timme ,spelar det någon roll ,fick höra av en bekant att dom ska få vara helt ifred :eek:spelar det nån roll?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
733
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
766
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama