Sommarbete

N

Nairobi

Har ni släppt era hästar på sommarbete ännu?

Jag funderar på att släppa några utav mina, då det finns massor utav gräs i hagarna och betet utan tvekan kommer räcka långt in på hösten ändå, även om jag släpper dom nu. Vad tror ni? Jag kommer självklart att vänja dom innan de får gå ute dygnet runt och låta dom beta ett par timmar för att sedan vila magarna. Jag vill minnas att jag förra året släppte hästarna vid den här tiden och det gick ju bra. *skratt*

Sv: Sommarbete

Nej, min häst får inte beta ännu, hon får nöja sig med det lilla som kommer upp i vinterhagarna ett tag till.

Hon fick fång förra året, så jag räknar med att vara mycket återhållsam med betet i år. :crazy:

Det är ju även just nu som gräset är extra "farligt", innan det växt upp ordentligt och medan det ännu kan vara kalla nätter. Så hon får vackert vänta innan hon får smaka. ;)

Mina hingstar går på bete sedan någon vecka tillbaka. Stona kommer att gå ut så fort vi fått ordning på de som ska till hingst.

Min kommer ut på bete här hemma nu på måndag:laugh: (tre veckor tidigare än planerat) då beteskompisen inte har det så bra i sitt nuvarande stall:(.
Så nu är det bara till att gå ut och stängsla hagar och kolla över de gamla.

Av rädsla för samma problem som Pinky, så kommer vi inte släppa ner hästarna i sommarhagen förrän slutet av maj, då det kan bli nån timme här och där, för att sedan från juni ha dem mer och mer tid.

Men vi har redan nu ett par små gräshagar, där de nu går och plockar i den späda grönskan.

Min häst släpps ut halv nio, då gör de andra sig i ordning för att rida. Deras hästar kommer ut vid 11. Sen tar jag in och eftermiddagsfodrar vid tre, rider själv och sen släpper jag ut hästarna igen och de andra tar in och nattfodrar. Så hästarna har redan nu ganska långa utedagar. :banana: Igår när jag släppte ut dem efter "lunchen", var det tre dammoln som försvann i fjärran och då har ändå 27-åringen för närvarande känning av en gammal sena höger fram, och stödbandage på andra fram. :rofl:

Jag har inte släppt dem på betet, men de går ute om nätterna i min "sommarhage" - hage med gott om gräs som används som inväjningsperiod innan betet. Beräknar att släppa ut dem på det riktiga sommarbetet runt den 17:e! :laugh:

Har ni släppt era hästar på sommarbete ännu?

Jag funderar på att släppa några utav mina, då det finns massor utav gräs i hagarna och betet utan tvekan kommer räcka långt in på hösten ändå, även om jag släpper dom nu.

Jag har lärt mig att man ska inte spara betet till senare. Det bir tvärtom bättre om man släpper djuren tidigt för nu växer det mkt snabbt. Jag har gjort så de senaste somrarna och det har fungerat bra. de hinner inte äta i takt med att det växer ändå. Jag släppte våra två stora hästar i helgen ( eller rättare sagt de fick inte komma in på natten). Men de kommer in en gång om dagen och äter lite och vilar några timmar.

Ponnyerna går kvar i stora vinterhagen ca fem timmar om dagen. Resten av dygnet går de ej på gräs. den ena har haft fång den andra har sommareksem. Annars hade de gått på bete för ett tag sedan.

Släpp hästen när den är ordentligt inbetad och så du ser att det finns bete för hela sommaren. Vi ska släppa våra på bete i månads schiftet Maj - juni :banana:

På fredag åker alla min 3 ut på bete!!!
Gud vad skönt för dom att slippa mina tråkiga vinterhagar....

Vi har några ungston och hingstarna på bete just nu. Betet är ju som kraftigast i början så vi har fått vant in dom. Men just för hingstarnas skull så är det toppen att gå på lite bete just nu. De magrar ju ur så lätt så här på vår kanten.

Vad jag blir avundsjuk, våra beten ligger än under decimeter med snö....men solen jobbar hårt med denna snö så snart kanske det får börja spira här oxå

Våra släpptes för två veckor sedan i sommarhagen, innan dess gick de i "vårhagen" med lite gräs som tillvänjning, de har gått ute på lösdrift i vinterhagar fram tills dess och kunnat nappa till sig det lilla gräs som kommit upp i leran...
Sommarhagen är såpass stor att vi kommer ta bort höet vi extra fodrat med, i helgen.

Våra går ute dygnet runt året om.
Stallhästarna hos oss har dock fått komma ut dygnet runt nu. Utan täcke allihop.

Gräset är smått men väldigt starkt. En av våra känsliga hästar har fått fångvarning och släpps ev i "bantningshagen" nu ett tag och den hästen har gått ute dygnet runt i den hagen sen i vintras så han har ju precis som alla andra vant in sig naturligt. Så man får vara försiktig nu om man har en känslig häst eller inte har haft hästen i gräshage fram till nu och inte låta sig luras av dom korta stråna. :)

Hur gör ni andra med era 3 åringar och deras sommarbete?
Själv står jag i ett tävlingsstall där ingen av de andra hästarna går på bete och är inne om nätterna även under hela sommaren. Så min grabb får hänga med strömmen och vara igång under hela sommaren och nöja sig med några timmar på gräs om dagarna.

Våra går just nu i vårhagen och där finns det en del gräs, dock får de fortfarande hösilage när de kommer ut på morgonen.
Vi hade tänkt släppa i slutet på maj/början av juni men hösilaget är snart slut så vi släpper dom kanske om en vecka i främre delen av sommarhagen.

Gräset är smått men väldigt starkt. En av våra känsliga hästar har fått fångvarning )

Lite trådkapning

Jag har undrat över detta med fångvarning, fångkänning. Det står ofta det i trådar här. Jag har läst att en häst kan få fång som sedan går tillbaka ganska snabbt. Men jag vet inte om det är det ni menar. Hur märker man en fångvarning/känning?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: Blyger
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar