Sommarbete

E

Eeiram

Hej!

För att fatta mig kort:
När släpper ni era hästar på sommarbetet (och var bor ni då)? Har ni några riktlinjer som ni följer och släpper hästarna efter att vissa "krav" är uppfyllda (t.ex. ett visst antal grader dag/natt, hur högt gräset är etc.)?

Hur högt är egentligen det ultimata "sommarbetesgräset"? Jag har hört att det inte skall vara bra med för högt gräs?

Slutligen en fråga om foder i samband med sommarbete. Min häst är relativt lättfödd - behöver hon kraftfoder på sommaren? Gör cirka 5 dl havre (för att få i henne vitaminer och mineraler) om dagen henne tjockare? Hur får jag annars i henne vitaminer och mineraler (för det behöver de väl även på sommarbetet)?

Mycket tacksam för svar! :bow:

Hälsningar Marie
 
Sv: Sommarbete

vi släpper ut våra hästar på sommarbete i mitten av juni. vi bor i västervik i småland. om det regnar väldigt mycket ute på nätterna och om det är "kyligt" ute så brukar i allafall jag ta in min häst på natten i början innan han har vant sig att va ute dygnet runt och sen så vill jag inte släppa ut honom dygnet runt i början när det är så mycket gräs han är ju en D-ponny och kan få fång lätt

fast det är en jättestor hage med öppna fält och en stor skog och en sjö så dom kan ju ta skydd under träden i skogen men det är väl jag som inbillar mig att han fryser :angel: så han brukar få ha på sig ett tunt regntäcke de första nätterna ute

jag brukar ge min häst kraftfoder till middag innan jag rider på dagen.. då får han ca 2 dl kraft. :rofl:
 
Sv: Sommarbete

Jag bor i stockholm.
Vi släpper våra på betet första juni om gräset vuxit tillräckligt.
Gräset får inte vara för kort! om gräset ä långt så är "ingredienserna" mer utspritt i grässtråt och inte lika rilkigt på allt som gräset innehåller och hästarna kan äta mer gräs utan att få reaktioner av gräset.
Är gräset kort så är stråna proppade med det gräset innehåller och hästarna kan inte alls äta lika mycket innan dom reagerar. vet inte exakt vad det är i gräset dom regerar på men det är i alla fall vad jag lärt mig.

i stallet jag står nu går hästarna på bete dygnet runt. men jag flyttar 1/8 så man får se hur dom gör där. men jag vill ha min ute så länge det går.

Gräset innehåller vitaminer och mineraler men vill man vara säker så kan man ställa ut en mineralsten i hagen. annars kan du blöta betfor innan du rider och blanda i mineralerna och ge efter ridningen. det gör inget om hästen inte får varje dag.

Men gräset ska räcka. Min kommer vila helt i juni. han kommer då inte få kraftfoder. möjligtvis en ineralsten i hagen. sen kommer jag börja sätta igång han i juli för att träna tills våran första tävling ihop i höst. kommer ge han lite krafftfoder då om jag känner att det behövs.
 
Sv: Sommarbete

Våra hästarna har gått ute dygnet runt ett par veckor cirka, men dock gått i vinterhagen. Där är gräs, men kort :)
Till helgen ska vi antagligen släppa över dem i någon av sommarhagarna, där det vuxit en del gräs.

Min häst får trots bra bete äta rättså mycket kraftfoder under hela sommaren för att hålla sig i bra hull.
 
Sv: Sommarbete

jag släpper på bete runt 1/5 om det går. Men i maj iaf.
Bor i södra skåne.

Pållen får gå ute dygnet runt på fri tillgång på hö ett par dagar innan betessläpp, med avseende på maskning och temperaturvänjning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 674
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 993
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 993
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp