Sommarbete - hur skulle ni göra?

P

Pews_med_Sudden

Min arab är 16 år, van att inte bli avställd på sommaren (förra ägaren), lite rund om magen. Nu funderar jag på hur jag ska göra - ska jag ställa av honom på 4 veckors bete eller ska han få åka iväg med några kompisar och bli skogsriden under betesveckorna? Själv åker jag iväg till USA och kommer inte att kunna rida. Om han följer med mina kompisar så får han åka transport i ca 6-7 timmar både dit och hem. Stannar han hemma, får han åka en kort sträcka bara men kommer inte att bli riden något alls under betesveckorna. Hur skulle ni göra?

Sv: Sommarbete - hur skulle ni göra?

Det beror ju på.. litar du på de som ska rida?
De som ska köra transporten?
I så fall hade jag nog skickat honom med kompisarna.
Å andra sidan kanske han hade trivts bra på bete ett tag, även om han är lite rund, går det att fixa ett magrare bete så..

det är ju skönt för hästen att gå på bete. men då får du tänka på att det måste vara någon som tittar till honom varje dag. och så brukar dom börja tappa muskler och kondis efter 4 veckor, så du får vara beredd på att behöva bygga upp lite kondis o så när du kommer tillbaka.
själv skulle jag nog skickat honom till kompisarna. han blir ju bara skogsriden och jag antar att han får vara ute i sin hage rätt mycket oxå, så det blir nästan som bete fast med lite extra motion :D.

Det beror ju på.. litar du på de som ska rida?
De som ska köra transporten?
I så fall hade jag nog skickat honom med kompisarna.
Å andra sidan kanske han hade trivts bra på bete ett tag, även om han är lite rund, går det att fixa ett magrare bete så..

Jag liter på dem till 100%. De har dessutom en egen häst, som han kommer att gå med. De står i boxarna bredvid varandra nu så de känner varandra och tycker om varandra.

Något magrare bete blir det svårare att fixa, dessvärre.

det är ju skönt för hästen att gå på bete. men då får du tänka på att det måste vara någon som tittar till honom varje dag. och så brukar dom börja tappa muskler och kondis efter 4 veckor, så du får vara beredd på att behöva bygga upp lite kondis o så när du kommer tillbaka.
själv skulle jag nog skickat honom till kompisarna. han blir ju bara skogsriden och jag antar att han får vara ute i sin hage rätt mycket oxå, så det blir nästan som bete fast med lite extra motion :D.

Åker han med kompisarna får han gå på vanligt bete, dygnet runt, och bara bli lite skogriden kanske varannan dag eller så.
På det andra betet så blir han också omhändertagen, jag liter på dem också. De kommer att se till honom jättebra men inte rida honom. Kanske min medryttare kan åka till honom några gånger på 4 veckor och rida lite, men hon är bara ungdom och har ingen tillgång till bil, och det finns eg. inga kommunikationer dit.

Är hästen van vid att resa? Om inte så är 6-7 timmars resa väldigt länge.

Är hästen van vid att resa? Om inte så är 6-7 timmars resa väldigt länge.

Han har inga problem vid att resa. Bara jag tar en längre ridtur innan han ska iväg och att han får röra lite grand på sig när han kommer fram. När vi hämtade hem honom tog det drygt 7 timmar och när vi kom fram gick jag runt med honom i ca 20 minuter. Sedan ställde jag in honom i hans nya box och han började genast mumsa hö. Inget uppstressad alls, som märktes.

Tja, då verkar det som det bästa alternativet ju, att skicka honom till kompisen..
Så länge det blir lite pauser (åtminstonde en där han lastas ur några minuter och rör sig lite på 6-7 timmar) så är det helt ok att åka så långt enligt mig..
Kanske bara är jag som tycker man borde lasta ur och in hästen någon gång under en så lång färd, å andra sidan har de som inte hållt med mig hittils haft lite problem med lastning.. :P

Men jag hade skickat iväg honom i din situation..

Min arab är 16 år, van att inte bli avställd på sommaren (förra ägaren), lite rund om magen. Nu funderar jag på hur jag ska göra - ska jag ställa av honom på 4 veckors bete eller ska han få åka iväg med några kompisar och bli skogsriden under betesveckorna? Själv åker jag iväg till USA och kommer inte att kunna rida. Om han följer med mina kompisar så får han åka transport i ca 6-7 timmar både dit och hem. Stannar han hemma, får han åka en kort sträcka bara men kommer inte att bli riden något alls under betesveckorna. Hur skulle ni göra?

Jag skulle nog skicka iväg han o låta han bli lite riden:)
Eftersom det går bra att resa o så.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 901
Senast: Thaliaste
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 781
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar