Sommar vs vinterhage?

the_connemara

Trådstartare
Funderar på hur hagmarken ska indelas. Hur lång tid behöver hagen vara utan häst för att minska "maskrisken"? Jag är upplärd med att ha en sommar och en vinterhage och inte blanda dessa alls. Dvs använda de ca 6 månader var.

Vi kommer ha 2 hästar på knappt 1 ha. Jag tror risken för lera är rätt stor och funderar därför på att ha 2 hagar. Men att den ena hagen är sommar och frusen vinterhage. Och den andra som vår/höst hage när marken är mjuk. Kan det funka eller blir det helt fel med tanke på parasiter? Tillsammans med maskkoll och ev avmaskning såklart.

Hagmarken har inte haft hästar på ca 1.5 år när våra hästar flyttar dit och är (numera) välskött med kort, "frisk" gräs istället för typ helt täckt av skräppor och annat ogräs som när vi flyttade in sommaren -11.

Sv: Sommar vs vinterhage?

Vi har så också, funkar bra!

Innan vi kom för sådär sju år sen hade inga hästar varit på markerna. Min häst har haft låga epgvärden senaste två åren för att innan dess nollat(ny häst in på markerna under den perioden) avmaskad och vi får se nu hur provet ser ut iår. Handlar dock inte om några katastrofer. Alla andra hästar alltid nollat utom den nya som kom in där..

Har dock fler hagar att använda så vi skiftar på sex hagar totalt, men två är våra bashagar som används flest av årets dagar.

6 månader räcker inte. 2 sommrar + 1 vinter, eller tvärtom. Då ska det vara ok. Fast det kan ju fungera hos dig med 6 mån också under förutsättningen det bra är dina som går där och ingen annan kommer in och sprider så att säga.

6 månader räcker inte. 2 sommrar + 1 vinter, eller tvärtom. Då ska det vara ok. Fast det kan ju fungera hos dig med 6 mån också under förutsättningen det bra är dina som går där och ingen annan kommer in och sprider så att säga.

Ok 6 månader räcker inte men 1 år räcker? Vilket iofs inte var min fråga men då ver jag iaf att inget hagbyte skulle räcka hos mig :)

Men hur kan då 2 sommar och 1 vinter elelr tvärtom räcka? En hage kommer ju användas efter 6 månader igen? Eller du menar att man skiftar även vilka som är sommar och vinterhagar? Alltså att man använder hage 1, 2, 3. 1, 2, 3 osv oavsett årstid?

Det är samma 2 hästar (min och en väns) och förhoppningsvis kan även vännens häst vara ordentligt maskad i tid innan hopsläpp på dessa nya marker.

Hej!

För att masken ska "försvinna" från markerna måste hagen vila helt från hästar i antingen 1 sommar och 2 vintrar eller 2 somrar och en vinter. Enkelt som bara den. Dvs ingen häst går i hagen på hela den tiden.

Däremot minskar ju smittspridningen om man har skilda sommar- och vinterhagar, men jag har inte riktigt förstått hur det ska funka. Jag antar att dom då räknar med att man avmaskar i vinterhagen och alltid ser till att hästarna inte kan sprida några nya maskar i sommarhagen (där de ju blir smittade lättast).

Med tanke på att du inte har särsklit mycket mark kommer det nog bli svårt att hålla parasittryck nere om du väl får in nåt. Kräv att hästen inte smittar när du tar in den och håll noggrann koll på båda.

/Lavinia, som sett maskfria 4 hektar hage försvandlas till smittohärd efter 1 häst tillkommit- det gick 4 hästar i hagen året om..

Mao kräv det att hagen är hästfri 1.5 år och man behöver 4 hagar att alternera mellan.

Hur gör ni med hagarna som vilar om man inte tar hö? Putsa en hage i 1.5 år är ju lagom kul? Eller kan den växa över 1 år och sedan putsas innför hästsläpp igen?

Vi har skilda sommar/vinterhagar hemma hos min häst nu. De maskas vid behov innan be byter hage.

Nu har jag inte läst in på avmaskning ännu (märks det att jag har haft hästen hos mamma hela livet :angel:) men om vännens häst INTE skulle vara rätt maskad när den kommer, hur löser man det när den väl är här då? Stängslar liten hage som mockas? Hur lång tid tar det ca att göra träckprov och maska rätt innan den kan gå i stor hage med min häst? Kan den smitta ner ändå under tiden?

Hej!

För att masken ska "försvinna" från markerna måste hagen vila helt från hästar i antingen 1 sommar och 2 vintrar eller 2 somrar och en vinter. Enkelt som bara den. Dvs ingen häst går i hagen på hela den tiden.

Däremot minskar ju smittspridningen om man har skilda sommar- och vinterhagar, men jag har inte riktigt förstått hur det ska funka. Jag antar att dom då räknar med att man avmaskar i vinterhagen och alltid ser till att hästarna inte kan sprida några nya maskar i sommarhagen (där de ju blir smittade lättast).

Med tanke på att du inte har särsklit mycket mark kommer det nog bli svårt att hålla parasittryck nere om du väl får in nåt. Kräv att hästen inte smittar när du tar in den och håll noggrann koll på båda.

/Lavinia, som sett maskfria 4 hektar hage försvandlas till smittohärd efter 1 häst tillkommit- det gick 4 hästar i hagen året om..

Det man ska tänka på är att inte avmaska precis innan du flyttar till en ny "smittfri" hage pga risken för utveckling av resistens. Där kommer alltid vara några maskar som medlet inte tar (oftast de resistenta) --> om du maskar och sen direkt flyttar till ny hage så sprids de resistenta där först och kommer att bli majoriteten i förhållande till de icke resistenta maskarna --> hästarna smittas primärt av resistenta maskar --> svårare att avmaska nästa gång.

Träckprov tar inte så lång tid och avmaskning verkar relativt fort.

Regelbunden mockning av hagarna nedsätter självklart också smittan, flest maskar går åt när det är en "varm" och fuktig vinter/höst eller en väldigt torr sommar då de är mer aktiva och använder upp sina energireserver. En kall vinter får bara maskarna till att gå i "ide" till våren kommer igen.

Det är var jag rent spontant kommer ihåg från parasit/maskundervisningen... :angel:

Hej!

Träckprov tar någon/några dagar max (om man inte vill ha odling för stora blodmasken, det tar om jag inte minns fel 2 veckor). Sen avmaskning som dom väl säger tar ca 3-4 dagar innan det gått igenom kroppen (om dom inte ändrat det hela, många verklar dessutom ha olika uppfattning).

Om nya hästen har mycket mask hade jag maskat med det där medlet som tar alla möjliga stadier av masken och inte behöver påfyllning på 12 veckor.. Inte kommer jag ihåg vad det heter dock.

Och under den där veckan när hästen inte är maskad och innan maskningen tar hade jag haft pållen i egen hage och mockat den hagen. Men sånt här är Madick mycket bättre på att svara på. Du kanske kan ställa frågan i masktråden??

Det största problemet är nog hagstorleken, ju mindre hage desto större smittorisk. Men jag vågar gissa att du inte har så mycket mer mark att tillgå..

/Lavinia,

Jag funderade på att skriva i masktråden först men har inte läst så mycket om hagar där (än, jag har bara hunnit igenom 17 sidor :p) så skrev en egen tråd istället. Får komponera ihop ett mer kortfattat inlägg när jag plöjt igenom masktråden :D

Hagarna skulle bli ca 4 500 och 7 500 m2 stora respektive (en yta vid stallet på ca 500-600 m2 kommer uttnyttjas i båda hagarna). Sommar/vinter spelar ingen större roll, hagarna ser ungefär likadana ut.

Det man ska tänka på är att inte avmaska precis innan du flyttar till en ny "smittfri" hage pga risken för utveckling av resistens. Där kommer alltid vara några maskar som medlet inte tar (oftast de resistenta) --> om du maskar och sen direkt flyttar till ny hage så sprids de resistenta där först och kommer att bli majoriteten i förhållande till de icke resistenta maskarna --> hästarna smittas primärt av resistenta maskar --> svårare att avmaska nästa gång.

Men, hur ska man då göra menar du?

Jag har aldrig gjort skillnad på sommar och vinterhagar, och mina har alltid noll på träckprov. Har man tillräckligt stor hage så tror jag inte det spelar någon större roll.

Att många skiljer på sommar och vinterhagar har nog i de flesta fall mer med grästillväxt att göra, och rädsla för att de skall trampa sönder sommarbetet.

Tack för bra länk!!

Någon som vet var man kan beställa broschyren "Hästens parasiter" de skriver om i slutet på länken?

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 852
Senast: Cicci75
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Vinur
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 956
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur