Sommar = mardröm...

Dito

Trådstartare
Värmen är här igen. Idag kändes det som en sommardag här i Skåne. Underbart... eller?
Nu börjar helvetet igen. Det är fantastiskt hur jag lyckas glömma varje år när sommaren är över.
Jag syftar på alla dessa fruktansvärda flygfän. Jag blir så ledsen.

Jag har en häst som är så fruktansvärt känslig för allt vad knott, mygg och flugor heter. Kom till stallet idag och var tvungen att ta in henne + hennes föl vid 13.00 för att hon skulle få lugn och ro. Hon kom fram till mig och fullkomligt kröp in i grimman. Flugorna är för jävliga.
Gick igenom henne och såg att hon var sönderbiten under magen precis framför juvret. Tvättar henne och bomullstussarna blir blodfärgade... :cry:

Vad GÖR jag?! Det här är ingen nyhet för mig, likadant varje år. Har provat alla medel som går att hitta på marknaden och hittar INGET som hjälper. Sen kan jag ju inte smeta in henne med en massa gift som fölungen säkert smaskar i sig sen. Har provat eget hopkok på vitlök och annan gegga. Har inte hjälpt.

Köpte "flugtäcke" förra sommaren. Jag måste uppenbarligen ha en häst som har en väldigt konstig form då dessa täcken definitivt inte passar. Hon har storlek 155, inget ovanligt. Täcket var jättelångt och tygstycket runt halsen var mycket snålt tilltaget. Min häst blev strypt i det. Har haft hem andra märken och det är samma sak där. Borde kanske sluta med dressyr så hennes halsmuskler försvinner...

Sen vill jag inte ha täcke på henne med fölungen vid sidan.
Återstår? Inne på dagen - ute på natten eller?

Snälla, är jag ensam i världen med en så känslig häst eller finns det någon annan i samma situation? Hur gör ni?

Vill inte ha en sönderbiten häst...

Min häst är likadan! Han blir helknäpp när det blir myggsäsong. Provade också allt möjligt, tills jag hittade det perfekta för min pålle. Vanlig utspädd jodopax. Gör rent såren och håller nya mygg borta. Nu kan han vara ute HELA dagarna ( helt omöjligt förr ), plus att jag kan rida ute på dagarna utan risk för skenturer pga mygg... Hoppas du hittar nått som funkar för din häst

Hemskt jobbigt, jag håller med.
Vi har byggt ett lösdriftsstall så att pållarna kan gå in själva. De uppskattar det MYCKET! :bump:

Har försökt med täcken, diverse medel, att ha dem inne vissa tidpunkter och det blir mer spring till hagen på sommaren än vad jag orkar och har tid med. Nu slipper vi sånt.

Håller med ovanstående om jodopax. Min häst var också sönderbiten för någon vecka sedan. Tvättade då med utspädd jodopax och sedan dess verkar det som att flygfäna inte är på henne längre. Ger henne dessutom både vitlök och äppelcidervinäger som ska vara bra mot flygfän. Man kan tydligen också bada hästarna i en blandning av vatten och äppelcidervinäger som man sedan inte sköljer ur. Ska tydligen funka jättebra.

Jag ger mina hästar b-vitamin och vitlök, dety går ut i blodet så att mygg/knott/bromsar tycker det smakar illa. Sen så brukar jag smörja med Skillingaryd salva runt typ ögon, näsborrar, osv... Helt suverän salva! Den håller sår rena, påskyndar läkningen och håller flugor garanterat borta! (Nu låter jag ju som värsta reklamannonsen. :p ) Men det är faktiskt sant. :smirk:

Tack alla för era tips. Skall genast prova det där med jodopaxen. Vitlök kan bli svårt nu när fölis diar. Fölet kanske dissar mjölken om den börjar smaka vitlök... Det där med att bada hästen i vinägerblandning låter intressant.

Tack och lov är det sämre väder idag...

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 040
Senast: axel
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Lazy Lady
·
Ridning Ja, nu vet jag inte om det heter mulnätskydd (förmodligen INTE ;)) men det är så man bäst beskriver! Min häst är väldigt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 721
S
Hästvård Min häst har ingen exem, men som alla andra kliar hon ju sig lite på sommaren. Brukar vara ju juli-augusti när det är som varmast och...
Svar
7
· Visningar
1 764
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka